Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Bemanningsföretag är en god väg in på arbetsmarknaden för många. Det är synd att de är så få bara. Hamnar man på svartlistan hos ett bemanningsföretag så är man chanslös där i fortsättningen.

Det är ytterligare en faktor att bemanningsföretag suger anus. Att man ifrågasätter dom eller misslyckas på intervju, sen riskerar folk bli svartlistade på dom 5-10 bolagen som anställer mest. Det är ju en dom till utanförskap när dom har så stor marknadsandel nuförtiden.
Om företag måste anställa själv finns det tusentals olika chanser.
Citera
2015-07-09, 22:24
Medlem
Manboiiis avatar
Har fått jobb erbjudande från bemaningsföretag, har bett varenda en att ta sig själva i röven och skällt ut dom hur dom kan sjunka så lågt å jobba för sådant skit.

Helt klart förstör det arbetsmarknaden, men jag stämplar eller går på soc hellre. (Jag har fixar bra jobb själv alla gånger så behöver lyckligtvis inte göra det)

Ett företag jag varit på, tog in en person från bemaningsföretag en vacker dag, jag gick raka vägen till chefen och skällde likt som aldrig.. 2 veckor senare anställde företaget ungdomen efter jag försökt övertala under tiden.
Senast redigerad av Manboiii 2015-07-09 kl. 22:27.
Citera
2015-07-09, 22:29
Medlem
Jobbar själv inom IT-branschen som konsult och har ca 25 års erfarenhet. Mitt nuvarande jobb är en direktrekrytering av min chef och han gjorde ett väldigt gott intryck så av den anledningen har jag stannat på samma arbetsplats i tre år. Jag har bytt jobb 3 ggr de senaste 5 åren och detta är det första jobbet som jag gillat trots att det finns vissa organisationsproblem.

De övriga har varit genom bemanningsföretag som rekryterat till företagen och det har varit rena skitet. Jag blev inlurad på ett jobb som var långt ifrån vad beskrivningen sade. Det andra jobbet där var chefen ett riktigt as. Problemet med dessa rekryteringar är att jag inte fått träffa arbetsgivaren tillräckligt mycket och inte haft ett tillräckligt beslutsunderlag. Jag har helt enkelt enbart gått efter lönen och arbetsbeskrivningen eftersom jag inte haft så mycket mer som beslutsunderlag.

Bemanningsföretag är ett skämt. Unga flicksnärtor som sitter som rekryterare och kan inte ett skit om branschen. Jag har två bemanningsföretag som stalkat mig i snart 4 år och som fortfarande ringer trots att jag sagt att jag inte är intresserad. Ett ställe som i 4 års tid haft samma tjänst utannonserad och ett annat där jag känner lite folk. Jag är inte ett dugg intresserad eftersom rekryterarna gjort ett så djävla dåligt intryck.

Allt handlar om vad du kan erbjuda företaget - inget om vad företaget kan erbjuda dig. Givande kollegor, utveckling och en bra chef är en sällsynt vara så jag är helnöjd med min situation.
Citera
2015-07-09, 22:32
Medlem
Men för i helvete. Ts tar upp en jätteviktig samhällsfråga och det många
här i tråden gör att att hänga upp sig på personen i fråga. Se förbi hur ts
eventuellt uttryckt sig på och hur ts är som person och debattera den brännande
sakfrågan istället! Hur svårt kan det vara?

Det är ett gigantiskt problem med lönedumpningar och orimliga vinstkrav
i fler och fler branscher. Långt ifrån IT-branschen enbart.

Jag har också slagits av hur illa ställt det är i IT-branschen. Som "tur" är så
jobbar jag med människor idag, inte med ettor och nollor längre. Det hade
inget med problemen i branschen att göra, då jag var en välbetald konsult
med spetskompetens. (Att jag bytte bransch hade enbart att göra med
att jag inte ville spendera nästa 20 år till pension, framför en dator och
någon sur jävla applikation som strular...)

Men det jag givetvis märkte i branschen är precis det som ts tar upp.
Fan vilka dåliga villkor 1st line support och helpdesk personal på bemanningsföretag
ges. Det är rena gestapometoder för att dra det till sin spets. De anställda vet
aldrig om de går säkra eller om de ska få sparken med minimal uppsägningstid.
Ingångslönerna har gått ner. När jag gick som helpdesksupport i mitten
av 90-talet, så hade jag en ingångslön exakt motsvarande den folk får idag.
15 fucking år senare!!! Så jävla snett.

Anledningen att bemanningsföretagen fick fotfäste, handlar enbart om att
företagen ska kunna sparka och anställa personal, om någon på försäljnings-
avdelningen släpper en fjärt i ett möte med en kund och förlorar den kunden
Eftersom fler och fler storföretag ägs av invesmentbolag utan något som helst
intresse för själva företaget, följer det även med orimligt höga krav på vinst och utnyttjande
av arbetstimmar. Ned på minuten och kronor och ören. "Tack vare" bemanningsföretagen
kan således företagen göra sig av med personal godtyckligt.

Förr i tiden när ägarna var lokala ägare, så brydde man sig om personalen.

Detta är ett gigantiskt problem i hela samhället och det blir värre och värre. Inte bara
inom IT-branschen.

Den bransch jag bytte till är dock en bransch som inte dras med just dessa problem.
Och jag jobbar idag med något jag tycker är väldigt roligt. Men det är en annan historia...
Citera
2015-07-09, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
För det tar ju längre tid att läsa vad en person skickat in än att boka in en intervju och hålla den...

Poängen är ju att de skippar delen att läsa tusentals CV:n hoppar direkt till intervjuer och plockar folk de tycker passar därifrån. Annars blir det ju en process som tar mer tid, mer arbete och så. Och vid intervjuer är det ju "what you see is what you get" på plats liksom och inte i text.

Testa själv. Sök till ett bemanningsföretag. Om du inte får ett samtal/meddelande att komma till en intervju senast en dag efter i ungefär 70% av fallen så postar jag inte i denna tråd mer. Sen när du är där så ser du oftast personer som temporärt blivit anställda som rekryterare (OFTAST tjejer/kvinnor) och säkerligen därför egentligen inte vet ett skit om yrket (även fast de leker som det) eller ditt CV och kommer få svara på de frågorna igen alt. skriva ner det igen.
Senast redigerad av TearDrops 2015-07-09 kl. 22:36.
Citera
2015-07-09, 22:44
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel

Fan vilka dåliga villkor 1st line support och helpdesk personal på bemanningsföretag
ges. Det är rena gestapometoder för att dra det till sin spets. De anställda vet

intresse för själva företaget, följer det även med orimligt höga krav på vinst och utnyttjande
av arbetstimmar. Ned på minuten och kronor och ören. "Tack vare" bemanningsföretagen

Detta är ett gigantiskt problem i hela samhället och det blir värre och värre. Inte bara
inom IT-branschen.

Den bransch jag bytte till är dock en bransch som inte dras med just dessa problem.
Och jag jobbar idag med något jag tycker är väldigt roligt. Men det är en annan historia...

Vi får tacka den omotiverade arbetskraftsinvandringen för lönedumpningen. Vill man motverka detta, då måste politikerna lagstifta om kollektivavtalsenliga löner för alla som jobbar i Sverige. Då slipper vi den omotiverade arbetskraftsinvandringen från Östeuropa.
Citera
2015-07-09, 22:51
Medlem
Citat:

inom IT-branschen.

Tack för ett vettigt inlägg.
Det märks att du är "äldre" och har erfarenhet av arbetslivet och hur samhället funkar!
Jag tror många som svarar är unga runt 18-25 som inte har erfarenheter av livet, hur samhället och allt i vuxenlivet funkar och hänger ihop. Dom har inte sett hur utvecklingen varit sen när jag kom in i arbetslivet och flyttade hemifrån för 10-13 år sen då dom gick på låg-mellanstadiet då.

Jag har också läst massa gamla forum och lönestatistik och sett hur supportlönerna ligger på samma nivå som 15 år sen nästan, det är ju helt sinnessjukt.

Jag kan erkänna att jag uttrycker mig lite i affekt i mina inlägg men det ger mer effekt och dessutom beror det på enorm frustration att se hur Sverige kollapsar rakt framför ögonen på en enligt mig. Människor verkar ha svårt ibland att debattera sakfrågan utan man ska linda in det försiktigt i bommull som en jävla fjant i det här landet.
Alla söker ju jobb eller byter jobb till och från och borde se hur jobbmarknaden, jobbannonserna och lönerna ser ut nuförtiden och det borde påverka alla till det negativa tycker man.

Det är en skam att bara vänsterpartiet driver frågan att förbjuda bemanningsföretag eller begränsa det.
Vad sysslar politikerna med? Lever dom inte i verkligheten och ser hur samhället blir för vanliga människor? Säkert något EU-direktiv som ligger bakom och förstör allting. Sossarna har ju kapitulerat och har ingen pondus överhuvudtaget i dessa frågor längre och är allierade med näringslivet dom med. Korruption och svågerpolitik överallt senaste 15 -20åren där avgående ministrar och riksdagsledamöter blir smörjda med styrelseuppdrag och miljonlöner.
Senast redigerad av diese.leute 2015-07-09 kl. 22:59.
Citera
2015-07-09, 23:19
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardcowboy
Tycker bara det är mer en rätt,

Varför ska en IT snubbe få 35-40 lax för det är ett manligt yrke? Medan sjuksyrror och förskolelärare får typ 20, kan ni också lika gärna ha 20
För att de som betalar är villiga att betala det. Vore det lika svårt att få tag på en bra syrra, som i Norge, skulle en syrra också få 30+, som i Norge.
Vi har alla den lön vi förtjänar.

Citat:
Att bemanningsföretag växer som ett resultat av en trögrörlig arbetsmarknad med LAS och allsköns annat skit, och att det gör att folk med bristande kompetens har svårt att få de drömjobb de vill är ingen 'jätteviktig samhällsfråga', det är ett lyxproblem för curlade ungdomar.

Citat:
Tycker du de som städar, sitter i växeln eller sköter kontoret jobar i IT-branschen också? Helpdesk/1st line är dispatchers, IT-branschen är de som skapar och underhåller applikationerna/lösningarna/systemen, inte de som supporterar. Du jobbar inte i IT-branschen om du bygger ett hus där det sitter utvecklare, eller om du svarar i telefonen i det huset.

Citat:
Detta är ett gigantiskt problem i hela samhället och det blir värre och värre. Inte bara inom IT-branschen.
På vilket sätt är en effektiv och fungerande arbetsmarknad 'ett gigantiskt problem i hela samhället', annat än för dem som inte håller, eller vill hålla, måttet?

Sorry, men vi konkurrerar med resten av världen, det duger inte att whina, det som gäller är att prestera.
Och just IT-branschen är faktiskt het just nu, får man inte jobb där nu så har man förmodligen inte adekvat kompetens eller erfarenhet.
Citera
2015-07-09, 23:22
Medlem
Jag diggar inte alls bemanningsföretag. Men visst, är ju smidigt med billig arbetskraft utan rättigheter för företagen.
På mitt jobb är det människor från bemanningsföretag dagligen. De gör uppgifter som behöver göras på daglig basis, så där tycker jag de borde anställa någon fast, eftersom det helt klart finns behov. Fast det här är ju en billigare variant för företaget. Jag har talat med många som arbetar via det här bemanningsföretaget och det är inge vidare. Personerna får ett meddelande varje gång ett arbetstillfälle finns, så de ligger och sover med telefonen på full volym så nära huvudet som möjligt, för att höra om de får ett meddelande.
Som anställd via bemanningsföretag vågar du kanske inte säga till om du lyfter något tungt som tar ont, och du kanske jobbar över lite varje dag. men klagar du, så väljer de någon annan istället, och saker som dessa är resultat av anställda utan rättigheter. Bemanningsföretag gynnar ingen annan än de själva och arbetsgivaren, och man spelar på de desperata arbetslösa människorna.
Urk
Citera
2015-07-09, 23:35
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Det är alltså orimligt att ett företag bör ha rätt att besluta vilka som ska arbeta där? Är det rimligt att ett företag ska sitta fast med tokar som inte går att säga upp p.g.a. LAS? Det är de facto LAS och den seghet som sossarna och facket har skapat som har lett till att det är rationellt att anlita bemanningsföretag. Detta förstår dock inte alla sossar som klagar på bemanningsföretagen. Sossarna fattar inte att deras egna parti och fackförbund har skapat bemanningsföretagen.

Tycker du inte att det är självklart att en person som förstör en kundrelation bör kunna sägas upp? Du får gärna motivera varför sådana lodare har en plats på ett modernt företag. Företagen bedriver, som du nog vet, inte någon välgörenhet utan finns till för ett syfte: att skapa vinst till aktieägarna. Har du synpunkter på hur vinsten fördelas är du mer än välkommen att försöka köpa på dig en kontrollpost för att antingen ta del av vinsten eller ändra bolagsordningen.

Citat:
Ursprungligen postat av TearDrops
Poängen är ju att de skippar delen att läsa tusentals CV:n hoppar direkt till intervjuer och plockar folk de tycker passar därifrån. Annars blir det ju en process som tar mer tid, mer arbete och så. Och vid intervjuer är det ju "what you see is what you get" på plats liksom och inte i text.

Testa själv. Sök till ett bemanningsföretag. Om du inte får ett samtal/meddelande att komma till en intervju senast en dag efter i ungefär 70% av fallen så postar jag inte i denna tråd mer. Sen när du är där så ser du oftast personer som temporärt blivit anställda som rekryterare (OFTAST tjejer/kvinnor) och säkerligen därför egentligen inte vet ett skit om yrket (även fast de leker som det) eller ditt CV och kommer få svara på de frågorna igen alt. skriva ner det igen.
Du bör inse att det tar längre tid att hålla intervjuer än att läsa CV:n. Först gör man ju en grovsållning och tar bort alla tomtar som inte har rätt utbildning, som har varit arbetslösa för länge, som står på den interna svarta listan etc. När man har kommit ned till ett mindre antal går det att intervjua dessa. Detta förfarande tar kortare tid än att intervjua alla personer, som du säger att bemanningsföretagen gör.

Citat:
Ursprungligen postat av diese.leute
Tack för ett vettigt inlägg.
Det märks att du är "äldre" och har erfarenhet av arbetslivet och hur samhället funkar!
Jag tror många som svarar är unga runt 18-25 som inte har erfarenheter av livet, hur samhället och allt i vuxenlivet funkar och hänger ihop. Dom har inte sett hur utvecklingen varit sen när jag kom in i arbetslivet och flyttade hemifrån för 10-13 år sen då dom gick på låg-mellanstadiet då.
Hade du haft en karriär på 10–13 år bakom dig hade du haft en tillsvidareanställning. Vettiga människor vet hur man tar sig från en konsultroll till att bli tillsvidareanställd. Dina inlägg tyder dock på att du har aggressionsproblem, vilket kan vara en anledning till att du inte blir anställd. Konsulterna som besitter störst kompetens tenderar att rekryteras av uppdragsgivaren, medan personerna som har personliga problem inte anlitas för framtida uppdrag. Du kan ta och fråga dig själv vilken kategori du tillhör.
Senast redigerad av eXtremo 2015-07-09 kl. 23:37.
Citera
2015-07-09, 23:42
Medlem
Spionorganisations avatar
Bryr ni er bara om lönen? Förstår mig inte på folk som nämner pengar i var och varannan mening. Bygger ni era liv på materialism?
Citera
2015-07-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det är alltså orimligt att ett företag bör ha rätt att besluta vilka som ska arbeta där? Är det rimligt att ett företag ska sitta fast med tokar som inte går att säga upp p.g.a. LAS? Det är de facto LAS och den seghet som sossarna och facket har skapat som har lett till att det är rationellt att anlita bemanningsföretag. Detta förstår dock inte alla sossar som klagar på bemanningsföretagen. Sossarna fattar inte att deras egna parti och fackförbund har skapat bemanningsföretagen.

Tycker du inte att det är självklart att en person som förstör en kundrelation bör kunna sägas upp? Du får gärna motivera varför sådana lodare har en plats på ett modernt företag. Företagen bedriver, som du nog vet, inte någon välgörenhet utan finns till för ett syfte: att skapa vinst till aktieägarna. Har du synpunkter på hur vinsten fördelas är du mer än välkommen att försöka köpa på dig en kontrollpost för att antingen ta del av vinsten eller ändra bolagsordningen.

Du bör inse att det tar längre tid att hålla intervjuer än att läsa CV:n. Först gör man ju en grovsållning och tar bort alla tomtar som inte har rätt utbildning, som har varit arbetslösa för länge, som står på den interna svarta listan etc. När man har kommit ned till ett mindre antal går det att intervjua dessa. Detta förfarande tar kortare tid än att intervjua alla personer, som du säger att bemanningsföretagen gör.

Hade du haft en karriär på 10–13 år bakom dig hade du haft en tillsvidareanställning. Vettiga människor vet hur man tar sig från en konsultroll till att bli tillsvidareanställd. Dina inlägg tyder dock på att du har aggressionsproblem, vilket kan vara en anledning till att du inte blir anställd. Konsulterna som besitter störst kompetens tenderar att rekryteras av uppdragsgivaren, medan personerna som har personliga problem inte anlitas för framtida uppdrag. Du kan ta och fråga dig själv vilken kategori du tillhör.

Men förklarade jag inte nyss vad jag menade? Att ta bort "tomtar" och allt det är ju en process där någon måste sitta och gå igenom så mycket CV:n som skickas in, urval av alla de och sedan ha intervju därifrån. Du verkar fokusera mer på tiden det tar att ha en intervju vs. längden det tar att läsa 1 CV. Det är ju tusentals CV.n som sänds in varje dag. Det är ju inte 10 CV:n liksom. Att gå igenom CV:n, sen skicka de på intervju..sen ta valen därifrån är ju somsagt en process som tar längre tid. Och det jag sa var att de basically skippar att läsa de flesta CV:n och hoppar över den delen och skickar DE FLESTA på intervjuer. Alltså en "3 stegs" process, blir istället 2..förstår du?

Som jag sa, i minst 70% av fallen. Testa och se själv. Utgå från att jag har fel som du nu säger, och testa.
Senast redigerad av TearDrops 2015-07-09 kl. 23:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in