Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Man kan dock inte beskylla bemanningsföretagen för det här. De är en produkt av bristfällig/utdaterad lagstiftning/politik, ett barn av sin tid. Jag menar inte att man ska slopa LAS men håller helt med om att bemanningsföretagen är en cancersvulst och menar att något måste göras för att råda bot på situationen. Sänk trösklarna på arbetsmarknaden. Inför minimilön. Fimpa kollektivavtalen. Nånting.

Arbetsmarknaden verkade fungera alldeles utmärkt med LAS, kollektivavtal och facket som gav personal trygghet på 70-80-90-talet, enda upp till en bit efter millenieskiftet var det ok. Alla jobb var fasta jobb och en del vikariat. Sällsynt med visstidsjobb. Det fanns jobb i överflöd med några procents arbetslöshet som dagens Norge.

Det var då det innan massinvandringen.
Sen kommer borgarna under bildt 1991-1994 och tillåter bemanningsföretag. Under alliansen 2006-2014 har det fullkomligt exploderat, specielt senaste åren vill inte ens myndigheter anställa med riktiga jobb. MYNDIGHETER som inte går med vinst eller har säsongsväxlingar. Det är ju tamejfan otroligt. Vad har hänt med människors och arbetsgivares mentalitet ?Det som förut var en synd och dålig moral sprider sig som en farsot i samhället inom det mesta.

Det är bara lagstifta bort bemanningsföretagen och förbjud dom sen är arbetsgivare tvungna att anställa som på 80-talet. Provanställning, fast, vikariat, säsongsjobb, om dom vill ha jobbet gjort alltså? Ja det vill dom och dom vill expandera så dom har inget val och dom får helt enkelt acceptera människor är olika och är effektiva på olika sätt, vissa är bra, vissa är sämre. Alla har rätt till ett jobb utifrån sin egen kapacitet och förutsättningar. Är det någon jäkla darwinism företagare är ute efter?

Det finns många sätt att sparka fast anställda, b la för sena ankomster, samarbetsproblem, avskedande vid allvarligare saker och arbetsbrist när man inte behöver folk! Om anställde är slö kan man sparka dom för arbetsvägran eller bara vara på dom så dom får det jobbigt. Sen finns ju visstidsanställningar. Det finns inget problem överhuvudtaget för företag med LAS och företagare ska hålla käften och anställa folk och ge dom normala löner och villkor och inte slanta iväg massor av extra pengar till parasiter på bemanning.
Bemanningsföretag behövs inte överhuvudtaget.

En hel generation blir nu utsugen av bemanningschefer som inte gör ett enda dugg och som sitter och köper lyxbåtar, bmw m5or, glassvillor och lägger pengar på hög och det blir ingen ruljans på kulorna i systemet, medans dom unga vanliga människorna får mindre i plånboken, kan spendera mindre och inflationen blir 0 inflation som vi ser idag. Företagen får in lägre intäkter sen. Girigheten är självdestruktiv, kortsiktig och slår tillbaka mot den själv i vårt samhällssystem.
Senast redigerad av diese.leute 2015-07-09 kl. 21:15.
Citera
2015-07-09, 21:09
Medlem
Tjoflos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
En medborgarlön hade stärkt arbetstagarens ställning på arbetsmarknaden, och sannolikt lett till att de värsta bemanningsföretagen fått stänga igen.

Vi kan inte ha medborgarlöner när våra gränser är öppna, kommer flagga för ännu fler invandrare som reser halva jordklotet för pengarna. Måste ske stora förändringar i invandringsfrågan innan detta ens är möjligt.
Citera
2015-07-09, 21:26
Medlem
Bemanningsföretag är en god väg in på arbetsmarknaden för många. Det är synd att de är så få bara. Hamnar man på svartlistan hos ett bemanningsföretag så är man chanslös där i fortsättningen.
Citera
2015-07-09, 21:32
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Vi kan inte ha medborgarlöner när våra gränser är öppna, kommer flagga för ännu fler invandrare som reser halva jordklotet för pengarna. Måste ske stora förändringar i invandringsfrågan innan detta ens är möjligt.

Alliansen exklusive Centerpartiet vill koppla ihop uppehållstillståndet med jobben. Det vill säga, har araben inget jobb, blir det inget uppehållstillstånd för honom/ henne. Så en medborgarlön är, utifrån detta, ingen dum tanke under förutsättning att Allianspartierna menar allvar.
Citera
2015-07-09, 21:35
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Ett vanligt problem med kombinationen IT och bemanningsföretag är att de ofta bedömmer helt fel egenskaper. Bemanningsföretagen som är måna om sitt eget rykte och medvetna om att det kan komma att handla om kortare tid än en fast anställd lovar företagen att de ska hitta folk som har bra sociala och trygga egenskaper, fast det egentligen vore bättre att titta på drivkraft och de tekniska kompetenserna. Blir det sedan en intevjuare som är adept på just människokännedom (ofta kvinnor) så är det stor chans att du kan sållas bort även om du har de rätta tekniska kunskaperna. Åtminstone kunde det vara så för en tio år sedan. Kanske bättre idag?

Problemen i branchen försvinner dock inte för att man tar bort bemanningsföretagen. IT hör till de ämnen som fattiga över hela världen enkelt kan läsa sig till helt gratis via internet, så konkurrensen blir mördande.
Citera
2015-07-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Bemanningsföretag är en god väg in på arbetsmarknaden för många. Det är synd att de är så få bara. Hamnar man på svartlistan hos ett bemanningsföretag så är man chanslös där i fortsättningen.

Nu är jag ju inte riktigt med i den svänge men hur skulle man bli svartlistad av ett bemanningsföretag? "Usch han söker jobb hela tiden och har inte passat för dessa [insert godtycklig mängd] jobben så bäst vi svartlistar han och kaserar alla ansökningar från honom" eller vadå?

Men ja överlag ser jag dem mest som ett ok som knappast kan sägas uppfylla sin ursprungliga syfte med att täcka toppar i högkonjuktur utan numera är till för att komma runt anställningsskydd för så många som möjligt i din vardagliga verksamhet.
Citera
2015-07-09, 21:54
Medlem
AmiralSjostedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Det kanske inte är så smart att skälla ut potentiella arbetsgivare, men å andra sidan har ts. helt rätt med att personalföretagen är ena jävla luftslott som bidragit till att slå sönder arbetsmarknaden. Det är ju inte ens så att de fixar rätt personal åt arbetsgivarna eftersom de som arbetar på personalföretagen ofta är lågutbildade, lågbegåvade individer utan någon vidare bred arbetslivserfarenhet och som därför inte förstår vad företagen vill ha.
Arbetsgivarna kan hålla kostnaderna nere för HR-verksamheten genom att låta dom här företagen sköta rekrytering och bemanning.

Blir det fel kan HR-ansvarig alltid skylla på bemanningsföretaget och välja ett annat nästa gång.
Citera
2015-07-09, 22:00
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Normala människor blir inte svartlistade. Gör ditt jobb, och var inte heller arrogant och otrevlig likt TS är. En normal person som gör ett gott arbete blir inte svartlistad utan ses som en tillgång.

Citat:
Ursprungligen postat av diese.leute
Det är bara lagstifta bort bemanningsföretagen och förbjud dom sen är arbetsgivare tvungna att anställa som på 80-talet. Provanställning, fast, vikariat, säsongsjobb, om dom vill ha jobbet gjort alltså? Ja det vill dom och dom vill expandera så dom har inget val och dom får helt enkelt acceptera människor är olika och är effektiva på olika sätt, vissa är bra, vissa är sämre. Alla har rätt till ett jobb utifrån sin egen kapacitet och förutsättningar. Är det någon jäkla darwinism företagare är ute efter?
Hänvisa gärna till någonting som säger att du har rätt till ett arbete. Du kommer naturligtvis inte hitta någonting sådant, då du inte har rätt till någonting. Man up. Sluta grina och ta tag i dina problem, då kommer du ha en chans att skaffa ett arbete. Det finns för övrigt många arbeten, du är dock för kräsen för dessa. Varför använder du inte ditt personliga nätverk eller LinkedIn, där det finns flera annonser ute samt många rekryterade som letar efter folk?

Var en inte sådan bakåtsträvande gråsosse. Arbetsmarknaden är god och flexibel, det är enkelt att byta arbete och hitta en arbetsplats där man trivs. Du ser dock ut som en typisk arbetshoppare, som inte kan stanna länge på en arbetsplats. Potentiella arbetsgivare ställer sig därför frågan huruvida du har samarbetssvårigheter eller inte. Skulle du ha fungerat på arbetsplatsen hade du inte stuckit därifrån. Sluta grina, då din situation är självförvållad. Det innebär att du får försöka lösa den.
Citera
2015-07-09, 22:04
Medlem
leddans avatar
Gäsp, TS verkar tillhöra avbytarbänken!
Citera
2015-07-09, 22:06
Medlem
Bemanningsföretagen kan du tacka staten för.
Den enda anledningen till att dom finns är pga Lagen om anställningsskydd, du har knappt några rättigheter som företag och massvis med rättigheter som anställd.
Räcker med att du missar en textrad vid uppsägning så kostar det dig 15-20.000..
Samtidigt kan du som anställd jobba 2 dagar vara sjuk 2 veckor och repetera utan att du ens kan få sparken..

heja Sverige...
Citera
2015-07-09, 22:08
Medlem
keyboardcowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diese.leute
Arbetsmarkanden har totalt havererat senaste åren. Jag är stockholmare och varit på jobbmarknaden i 10-15 år.

Det finns knappt en enda annons inom min bransch IT som direktanställer på företaget längre i Stockholm. Inte ens myndigheter anställer med vanliga visstid eller fasta anställningar och ger riktiga löner. Dessa tjänster har dom flesta försvunnit sen bara år 2011-2012.

Jag har under mer än 10 års tid haft 8-10 jobb och alltid fått jobb på varannan intervju i snitt. I vår och sommar nu har jag varit på 6-7 intervjuer och inte fått något, inte ens 3 mån vikariat på bemanning.

Lönerna: Kollosal lönedumpning i bemanningsbranschen på tjänstemannasektorn.
Har b la fått 2 intervjuer som datatekniker/it-tekniker. Ena erbjöd ynka 22000 kr och den andra nu 20500 kr!
En av dom krävdes egen bil med en milersättning på 15 kr/mil, detta fast alla vet det kostar 25 -30kr/mil att driva en bil med alla omkostnader. Ett hån och snacka om kunden tjänar på inte ha firmabilar med dessa villkor.

Detta fast snittlönerna för dessa yrken är 29000 i statlig och privat sektor i Stockholms län på riktiga jobb. Har frågat flera kollegor när jag jobbat om vad dom har och begärt ut lönestatistik från alla kommuner, statliga löner och kollat lönelistor. Jag hade själv 28- 29000 som adidastekniker för ett tag sen under ett vikariat.

Tittar man i avtalet för servitris tjänar dom 21500 kr och en budbilchaufför 23500-24000 kr enligt transportavtalet. Ska en 2nd line datatekniker eller it-tekniker som krävs mycket kunskap få lägre lön än en servitris nu HAH

Jag har läst på universitet, läst in gymnasiet med goda betyg, skött mig och samlat massa erfarenhet för att komma in i it-branschen och jobbat där många år och blir nu erbjuden löner sämre än lagerarbetare som jag jobbade med på mitt första jobb utan färdigt gymnasium och 20 år gammal. Vilket hån. Jag har skällt ut bemanningsföretagen nu och ifrågasätt detta vilket gör dom aldrig hör av sig igen om något erbjudande mer igen. Jag mår skitdåligt av den här utvecklingen där hyrorna skjuter i höjden och blir marknadshyror ofta och samtidigt ska man tvingas ta dessa lågbetalda bemanningsjobb med lönedumpning! Man kan ju inte spara en krona då marginalen mellan utgifterna och inkomsten blir för låg efter räkningarna betalats.

Fint land det här börjar bli! Jag är på väg att emigrera nu då jag står inte ut här längre. Detta är bara en av orsakerna.

Det kan ju inte fortsätta såhär längre och vi kommer bli som ett segregerat USA med minimilöner och skyhöga marknadshyror och hälften av befolkningen får ett värdelöst liv med låg standard och bo i invandrarområdena i en svindyr hyresrätt medans resten av dom privligerade är belånade till döds och göder bankerna med dessa bostadspriser.

Tycker bara det är mer en rätt,

Varför ska en IT snubbe få 35-40 lax för det är ett manligt yrke? Medan sjuksyrror och förskolelärare får typ 20, kan ni också lika gärna ha 20
Citera
2015-07-09, 22:19
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardcowboy
Tycker bara det är mer en rätt,

Varför ska en IT snubbe få 35-40 lax för det är ett manligt yrke? Medan sjuksyrror och förskolelärare får typ 20, kan ni också lika gärna ha 20

Du glömmer vilka som producerar varor, vilka bär upp välfärden åt oss. Det är verkan sjuksköterskan eller förskoleläraren. Sedan kan vi diskutera löneskillnadens och att varför är det så att kvinnor i högre utsträckning jobbar i offentlig sektor och därför har de lägre löner. Men det får vi diskutera i en annan tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in