Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-10, 00:12
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Vi kan inte ha medborgarlöner när våra gränser är öppna, kommer flagga för ännu fler invandrare som reser halva jordklotet för pengarna. Måste ske stora förändringar i invandringsfrågan innan detta ens är möjligt.
Självklart är kontroll över gränserna en förutsättning för att införa medborgarlön sålänge resten av världen inte har det.

Om inte den fria rörligheten kan förhandlas får man helt enkelt lämna EU.
Senast redigerad av KonungHonung 2015-07-10 kl. 00:14.
Citera
2015-07-10, 01:00
Medlem
Du måste inte ha någon kunskap för att få ett varken 1st line eller 2nd line även om det ofta väger in och över.
Sådana skitjobb är fan inte finare än servering eller lager och det är heller inte ett slitsamt jobb som lager och servering kan vara släpp din hybris om att ni inom IT utan relevant erfarenhet skulle vara fina i kanten.

Bemanningsföretag som kringgår LAS är bra för att piska folk till att utbilda sig till något vettigt, en anledning till varför företag gärna anställer en student framför någon som verkligen hade behövt jobbet är att sådana personer ofta är idioter.
Citera
2015-07-10, 01:22
Medlem
Utopia.s avatar
Jag tror inte, som vissa i tråden påstår, att TS skulle vara ett unikt fall som har sig själv att skylla. Arbetsmarknaden är helt klart i förändring. Folk anställs i allt lägre utsträckning, istället försöker man hitta andra modeller. Bemanningsföretag, "The Sharing Economy" (Uber, osv), finanskriser, globalisering och makroekonomiska maktförskjutningar. Man skulle utan överdrift kunna påstå att vi genomlever i ett socialt/ekonomiskt/geopolitiskt paradigmskifte. Alla gamla institutioner som tidigare representerat den lilla människan (fackförbund, partier, föreningar…) är skapta för en helt annan värld än den vi är påväg att kliva in i. Många kommer att hamna i kläm.

Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
En medborgarlön hade stärkt arbetstagarens ställning på arbetsmarknaden, och sannolikt lett till att de värsta bemanningsföretagen fått stänga igen.

Det är nog inte så dumt faktiskt.
Citera
2015-07-10, 01:41
Medlem
Det där är mycket förvirrande samtidigt. Tar vi sjuksköterskor exempelvis, det är ju en yrkesgrupp där lönerna är dåliga och löneutvecklingen är närmare icke-existerande. Många sjuksköterskor väljer således just bemanningsföretag eftersom de erbjuder dem mycket bättre löner än vad landstingen gör om de är anställd av dem direkt.

Ser ingen i tråden som nämnt detta, utan alla ska fokusera på hur "dum i huvudet" TS är. Är bemanningsföretagen verkligen så hemska?

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
jag gillar låga löner för IT-folk så att vi kan behålla jobben i Sverige och inte sourcar ut dem till Indien. Det visste väl var och en att IT-support är nästa låglönejobb även om det var häftigt 1990 när de vita rockarna i datorhallen började försvinna. Det finns så jäävla massa människor som tycker det är häftigt att jobba med IT. Stort utbud av arbetskraft så kunden kan vraka och välja. Det gillar jag för då blir min nota lägre som nyttjare.

IT har länge varit ett bristyrke så det är knappast stort utbud av arbetskraft.

Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
Du snackar om ett värdelöst liv med låga löner och tar för givet att du ska tjäna 30k? Dags att bortskämda svensken vaknar upp och inser att folk i låglöneländer är lika bra som oss och att lönerna bara kommer sjunka. Om man inte gör nånting som ingen annan kan så är det absolut ingen som vill betala stora summor för det, väldigt enkelt.

Vart ska du emigrera för att få så hög lön hade du tänkt?

Köper inte såna där argument dock. Ska vi "acceptera" låga löner lär vi väl dumpa ner lönerna för knegaryrken först, då de är utbytbara och outbildade. Så trött på allt snack om att IT-löner ska ner på så låga nivåer, då det faktiskt är ett bristyrke som "kräver" faktisk kompetens.
Citera
2015-07-10, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
Det där är mycket förvirrande samtidigt. Tar vi sjuksköterskor exempelvis, det är ju en yrkesgrupp där lönerna är dåliga och löneutvecklingen är närmare icke-existerande. Många sjuksköterskor väljer således just bemanningsföretag eftersom de erbjuder dem mycket bättre löner än vad landstingen gör om de är anställd av dem direkt.

Ser ingen i tråden som nämnt detta, utan alla ska fokusera på hur "dum i huvudet" TS är. Är bemanningsföretagen verkligen så hemska?

IT har länge varit ett bristyrke så det är knappast stort utbud av arbetskraft.

Köper inte såna där argument dock. Ska vi "acceptera" låga löner lär vi väl dumpa ner lönerna för knegaryrken först, då de är utbytbara och outbildade. Så trött på allt snack om att IT-löner ska ner på så låga nivåer, då det faktiskt är ett bristyrke som "kräver" faktisk kompetens.

Faktum är att även industrin har börjat inse att det krävs kompetens för det som du kallar knegaryrken. T ex har Toyota börjat smida vevstakar för hand igen, i mindre utsträckning iofs, för att man har insett hur mycket information och värde man kan få ur ett riktigt hantverk. Fan, t om städning är svårare än vad de flesta tror, en städerska som har 30 års yrkeserfarenhet kan spara mycket pengar åt sin arbetsgivare, hon är inte utbytbar även om hennes arbetsgivare älskar att uttala denna lögn. Dessutom, vilket är svårast, att stå på en linmontering i trettio år eller sitta i it-support i trettio år? Vem ska ha mest betalt?
Montören anser jag, det är sjukt mycket mer krävande arbetsliv att montera än att sitta framför datorn över tid. Dessutom tillför montören mer värde.

Fast egentligen anser jag att arbetsinsats är en mycket inskränkt och gammaldags värdemätare när det gäller människors rättigheter i samhället.
Citera
2015-07-10, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
En ljuspunkt i framtiden för de som inte gillar bemanningsföretag är dock att bemanningsföretagen i Sverige kommer krossas av nästa generations bemanningslösningar som nu poppar upp som svampar ur marken. Racet mot botten fortsätter.

Det handlar om de nya svenska superbemanningsföretagen som inte betalar lön till sina anställda. Konceptet bygger på de tidigare s.k. jobb-fabrikerna eller sysselsättningsenheterna där arbetslösa tidigare förvarades i mindre skala, ofta i utbildningssyfte. Genom att effektivisera dessa och skala upp dem så konkurrerar de ut vanliga bemanningsföretag och andra företag inom vissa sektorer. Framförallt i en del mindre orter ute på vischan där det inte finns några pengar och arbetslösheten är hög.

Den som köper in tjänsten etc. betalar ett mycket lågt pris. Den som jobbar åt superföretaget tjänar i genomsnitt ungefär hälften av det som tidigare betraktades som en svensk arbetarlön. Staten betalar ofta hundra procent av den låga lönen till den anställde.

Om politikerna sätter käppar i hjulen för dessa superbemanningsföretag så kommer arbetslösheten ute på vischan att skjuta iväg uppåt ännu mer. Ingen har ju råd att betala normalpris för tjänster och varor idag, så valet blir mellan att ha kvar dessa företag eller inga företag alls ute på vischan. Utvecklingen blir svår att stoppa, och risken är att det sprider sej till hela landet.

Ja, det är faktiskt min plan om jag får det att gå ihop nu. Det har faktiskt funkat i 10-15 år men nu kommer det att bli extremt, det roliga är ju att Politikerna inte kommer att ha några val och att vi står på randen till ett inbördeskrig och ett helt upplöst samhälle, och det värsta av allt, det här kommer att vara ett lika stort storstadsfenomen väldigt snart, jag förvånar mig hela tiden över att det skrivs om att lönerna ökar, visst gör de det men kostnaderna skenar, det roliga är att vi får det så mkt bättre. Vilka vi? Bidragen har också blivit usla, det kanske de ska vara i många fall då sjukdomarna kommer genom att folk inte anpassar sig, men när de gör det, ja, då hittar politikerna på saker igen. Politiker=problematiker.
Citera
2015-07-10, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Självklart är kontroll över gränserna en förutsättning för att införa medborgarlön sålänge resten av världen inte har det.

Om inte den fria rörligheten kan förhandlas får man helt enkelt lämna EU.
Jag var för detta till ca år 2000, då började jag inse att nivån skulle bli för låg och att de i behov av samhällets hjälp inte skulle kunna få någon. SEBs Chefsekonom sa i en intervju idag på Aftonbladet rörande Grekland att det tog Sverige 15 år att komma på benen efter krisen på 90 talet. Och jag som 70-talist kunde som barn aldrig drömma om att jag skulle behöva bli specialakademiker för att få ett jobb som krävde att jag talade svenska.
Citera
2015-07-10, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Alliansen exklusive Centerpartiet vill koppla ihop uppehållstillståndet med jobben. Det vill säga, har araben inget jobb, blir det inget uppehållstillstånd för honom/ henne. Så en medborgarlön är, utifrån detta, ingen dum tanke under förutsättning att Allianspartierna menar allvar.
Jo, det är en dum tanke. Jag kan åka ner, erbjuda jobb, vita jobb med bra papperslön, men kräva att de ger mig alla pengarna och sen får de bo i ngt slumlordhus jag köper. Efter fem år så är "araben" fri, han behöver inte jobba, han får EU/Svenskt medborgarskap. Blanda in lite barn och förtryckta kvinnor i den politiska mixen. Medborgarlön har ingen chans att funka idag, om man nu inte uppskattar ett liv där du bor på landet i en miljö som inte är så olik TV programmet Farmen.
Citera
2015-07-10, 02:40
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Jo, det är en dum tanke. Jag kan åka ner, erbjuda jobb, vita jobb med bra papperslön, men kräva att de ger mig alla pengarna och sen får de bo i ngt slumlordhus jag köper. Efter fem år så är "araben" fri, han behöver inte jobba, han får EU/Svenskt medborgarskap. Blanda in lite barn och förtryckta kvinnor i den politiska mixen. Medborgarlön har ingen chans att funka idag, om man nu inte uppskattar ett liv där du bor på landet i en miljö som inte är så olik TV programmet Farmen.

Men om invandringen begränsas samtidigt som att uppehållstillståndet kopplas till jobben och språktesten blir det nog bättre. Klarar man inte spårtestet och har inget jobb, då får man ingen uppehållstillstånd. Då kan medborgargarden fungera. Lägg till att dagens sociala skyddsnät i form av sjukförsäkring, A-Kassa med mera kostar mer än medborgarlönen. Så oavsett vad som händer med den svenska invandringspolitiken är bättre för samhället då det kostar mindre.
Citera
2015-07-10, 07:14
Medlem
Förstår din frustration.

Det är marknaden som bestämmer löner och anställnings villkor (tillgång vs efterfrågan).

Skulle jag vara i dina skor BYT YRKE! Bli Rörmokare lön runt 31-34000:-
Citera
2015-07-10, 08:44
Medlem
Är företagare och ska idag till ett möte med en rekryterare på ett bemanningsföretag.

Varför?

Har annonserat och sållat, intervjuat några intressanta kandidater men dessa har fallit ifrån då de hellre behåller sina (trygga) nuvarande anställningar än satsar på mitt erbjudande.

Vill påpeka att jag inte är verksam inom IT men då vi har datafolk knutna till oss, som konsulter, har jag hört hur vanlig bemmaningsmodellen är där.

Varför vänder jag mig till bemanningsföretaget? Jo, dom erbjuder mig en helhetslösning, dyr men jag får det jag vill ha, en personal med kompetens och jag slipper den svåra rekryteringen.

Ur ett företagareperspektiv så är tjänsten ovärdelig, och värd att lägga pengar på sen kan jag hålla med om att man som anställd kan känna sig utnyttjad.

Till sist för mig handlar det om att hitta rätt person inte att spara pengar.
Citera
2015-07-10, 08:51
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diese.leute

Det är ju uppenbart att du är efterbliven.

1. Det är inte så många sökande på varje tjänst, ca 30-50 st på it-tekniker via bemanning. Jag har kollat det flera ggr.
2. Du får inte lägre nota om du hyr in datortekniker via bemanning. Dom debiterar dig 350-450 tim exkl moms varav den anställde får 21-22 000 brutto. Snarare blir det mycket dyrare för dig än att anställa själv med riktiga löner och mellanskillnaden hamnar i fickan hos en parasit. Och ja, jag har kollat det också vad dom debiterar genom att utge mig för att vara arbetsgivare och ringt runt till alla bemanningsbolag. Dom är väldiga paranoida när man frågar priser, ungefär som kriminella som säljer knark brukar vara.

En spark i arslet är vad du ska ha.

Du använder nedsättande tillmälen och argumenterar emotionellt istället för att hålla dig till sakfrågan. Inger inget vidare förtroende.

För övrigt är bemanningsbranschen väldigt liten i Sverige, nånstans 2-4% av antalet förvärvsarbetande. Därtill kan du ju fundera över varför det finns en efterfrågan på de tjänster de tillhandahåller. Uppenbarligen tillför de något som många företag anser vara värt priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in