Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-09, 18:03
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
Du snackar om ett värdelöst liv med låga löner och tar för givet att du ska tjäna 30k? Dags att bortskämda svensken vaknar upp och inser att folk i låglöneländer är lika bra som oss och att lönerna bara kommer sjunka. Om man inte gör nånting som ingen annan kan så är det absolut ingen som vill betala stora summor för det, väldigt enkelt.

Vart ska du emigrera för att få så hög lön hade du tänkt?

100% enig, men et lille problem dukker op her. F.eks. 1 liter bensin er 3 gange billigere i Rusland, mat 50% billigere mindst, ingen barnhage omkostninger heller. Sidst men ikke mindst er Sveriges bostadspriser vældig høje i storstads regioner. Der er en grund til hvorfor folk forventer så "høje" løninger.
Senast redigerad av Balkan-King 2015-07-09 kl. 18:06.
Citera
2015-07-09, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Då borde väl deras tjänster inte vara särskilt bra heller? Och varför köper i så fall kunderna av dem om de nu är så oerhört inkompetenta? Menar du att bemanningsbranschen inte är tilllräcklingt konkurrensutsatt?

Deras tjänster är inte bra på något sätt heller, hur har du lyckats missa detta? Född i farstun eller i går? Även om konkurrens har sina fördelar så ska du inte ha övertro på denna eller på mänsklighetens generella kompetens.
Om Manpower och Proffice var först(och ja, det är i synnerhet dessa otroligt värdelösa skitföretag jag tänker på) och de dominerade marknaden så lyckas de kväsa alla andra alternativ. I dagens slimmade organisationer är alla stressade och överbelamrade med arbete( inte för att nån som du skulle förstå innebörden i detta) om det kommer en psykopat och lovar guld och gröna skogar med personalleveranser så greppar arbetsgivarna efter dessa halmstrån, när det sedan visar sig att det inte riktigt funkar så så är det försent och arbetsgivarna vill inte riktigt skylta med sin naiva oduglighet att de slösat tid och pengar på lösa löften.

Var det nånting i detta din pubertala hjärna inte förstod eller ska jag ta det igen?
Senast redigerad av Grottmongo101 2015-07-09 kl. 18:11.
Citera
2015-07-09, 18:41
Medlem
Jag känner inte igen det du beskriver men då bor jag ifs inte i Stockholm heller. På våran firma (Södra Norrland ) har vi haft en massa tjänster ute men problemet här är att det inte går att få tag på kvalificerat folk... och jag vet att andra firmor har samma problem.

Så om du lyfter blicken lite och tittar ut över resten av Sverige så ska du se att det finns massor med jobb inom IT.
Citera
2015-07-09, 18:54
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King
En gang blev jeg frågat af en bemaningsforetag i Stockholm at komme til intervju, dom vil bara inte betala mina resekostnader. Det tycker jeg er aggresiv beteende.
Du vill visst inte ha arbete, lille gubben. Vidare får du gärna definiera vad du tolkar so mätt aggressivt beteende.

Citat:
Ursprungligen postat av member-of
Jag känner inte igen det du beskriver men då bor jag ifs inte i Stockholm heller. På våran firma (Södra Norrland ) har vi haft en massa tjänster ute men problemet här är att det inte går att få tag på kvalificerat folk... och jag vet att andra firmor har samma problem.

Så om du lyfter blicken lite och tittar ut över resten av Sverige så ska du se att det finns massor med jobb inom IT.
Huvudet på spiken. Dagens ungdom är för curlade för att inse att man ibland måste flytta för att få ett arbete, och ibland för att få ett arbete som ger den lönen man önskar. TS tillhör visst den curlade generationen som hellre sitter hemma hos mamma och klagar.
Citera
2015-07-09, 18:59
Medlem
Hatar bemanningsföretag. Slutat ansöka jobb som annonseras via de. Blev desperat ett tag och sökte några för några år sedan och fick några intervjuer men kändes knappast "rätt" när man gick det och de förklara.

Skickar man ett CV till ett bemanningsföretag kommer ju minst 7/10 direkt ringa och be att få träffa dig för intervju. Man vet ju att de knappt läst ditt CV och att de säkert anställt nån jävla bitch/dryg mupp som sköter rekryteringen för en viss period och bara skickar alla som söker till intervju, så slipper de läsa och gå igenom allt. Sen på vissa ställen får man penna och papper och ska svara på några av deras dumma frågor som man redan nämnt i CV:et. Men som sagt..it is what it is, i guess.

Aldrig gillat konceptet med bemanningsföretag hursomhelst. Verkar ju endast gynna arbetsgivarna och företagen.

Finns säkert en del seriösa företag men i jämförelse kan de ej va många.

Vill ju ha ett jobb men skippar alltid bemanningsföretag nu och har gjort det ett bra tag. Men det är sant, deras annonser finns verkligen ÖVERALLT.
Citera
2015-07-09, 18:59
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av member-of

Sänk skatterna så får du se att det finns gott om kvalificerad arbetskraft i landet.
Citera
2015-07-09, 19:01
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TearDrops
Skickar man ett CV till ett bemanningsföretag kommer ju minst 7/10 direkt ringa och be att få träffa dig för intervju. Man vet ju att de knappt läst ditt CV och att de säkert anställt nån jävla bitch/dryg mupp som sköter rekryteringen för en viss period och bara skickar alla som söker till intervju, så slipper de läsa och gå igenom allt.
För det tar ju längre tid att läsa vad en person skickat in än att boka in en intervju och hålla den...
Citera
2015-07-09, 20:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Deras tjänster är inte bra på något sätt heller, hur har du lyckats missa detta? Född i farstun eller i går? Även om konkurrens har sina fördelar så ska du inte ha övertro på denna eller på mänsklighetens generella kompetens.
Om Manpower och Proffice var först(och ja, det är i synnerhet dessa otroligt värdelösa skitföretag jag tänker på) och de dominerade marknaden så lyckas de kväsa alla andra alternativ. I dagens slimmade organisationer är alla stressade och överbelamrade med arbete( inte för att nån som du skulle förstå innebörden i detta) om det kommer en psykopat och lovar guld och gröna skogar med personalleveranser så greppar arbetsgivarna efter dessa halmstrån, när det sedan visar sig att det inte riktigt funkar så så är det försent och arbetsgivarna vill inte riktigt skylta med sin naiva oduglighet att de slösat tid och pengar på lösa löften.

Var det nånting i detta din pubertala hjärna inte förstod eller ska jag ta det igen?
Ta inte i så du spricker nu med pubertala hjärnor hit och dit. Jag har nog mer erfarenhet av denna bransch än du tror...

Jag vet att det finns dåliga bemanningsföretag, men det finns också de som är riktigt vassa därute, helt klart. Särskilt inom specialområden där man hyr ut lite mer kvalificerad personal. Men visst, ibland tittar kunden bara på pris och då kanske ett och annat rötägg slinker igenom. Kom också ihåg att inget bemanningsföretag bli bättre än den personal som finns att tillgå, dvs. den svenska arbetskraften...
Citera
2015-07-09, 20:29
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Man kan dock inte beskylla bemanningsföretagen för det här. De är en produkt av bristfällig/utdaterad lagstiftning/politik, ett barn av sin tid. Jag menar inte att man ska slopa LAS men håller helt med om att bemanningsföretagen är en cancersvulst och menar att något måste göras för att råda bot på situationen. Sänk trösklarna på arbetsmarknaden. Inför minimilön. Fimpa kollektivavtalen. Nånting.

Hur tänkte du här? För att bli av med bemanningsföretagen måste vi göra om arbetsmarknaden i riktning mot bemanningsföretagen?
Citera
2015-07-09, 20:48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diese.leute
Arbetsmarkanden har totalt havererat senaste åren. Jag är stockholmare och varit på jobbmarknaden i 10-15 år.

Det finns knappt en enda annons inom min bransch IT som direktanställer på företaget längre i Stockholm. Inte ens myndigheter anställer med vanliga visstid eller fasta anställningar och ger riktiga löner. Dessa tjänster har dom flesta försvunnit sen bara år 2011-2012.

Jag har under mer än 10 års tid haft 8-10 jobb och alltid fått jobb på varannan intervju i snitt. I vår och sommar nu har jag varit på 6-7 intervjuer och inte fått något, inte ens 3 mån vikariat på bemanning.
Om du varit på marknaden i 10-15 år, och misslyckas med att få ett IT-jobb i Stockholm så är det nog inte marknaden som är problemet.

Om du på drygt 10 haft 8-10 jobb ser det antingen ut som att du inte kan behålla ett jobb, alternativt att du har mycket och varierande erfarenhet, vilket är det?

Tycker det kryllar av platsannonser om man läser idg.se, och även på LinkedIn.

Tips från coachen: lägg fokus på det du kan påverka; dig, och ditt CV, och inte på det du inte kan påverka, bemanningsföretagen.
Citera
2015-07-09, 20:57
Medlem
En ljuspunkt i framtiden för de som inte gillar bemanningsföretag är dock att bemanningsföretagen i Sverige kommer krossas av nästa generations bemanningslösningar som nu poppar upp som svampar ur marken. Racet mot botten fortsätter.

Det handlar om de nya svenska superbemanningsföretagen som inte betalar lön till sina anställda. Konceptet bygger på de tidigare s.k. jobb-fabrikerna eller sysselsättningsenheterna där arbetslösa tidigare förvarades i mindre skala, ofta i utbildningssyfte. Genom att effektivisera dessa och skala upp dem så konkurrerar de ut vanliga bemanningsföretag och andra företag inom vissa sektorer. Framförallt i en del mindre orter ute på vischan där det inte finns några pengar och arbetslösheten är hög.

Den som köper in tjänsten etc. betalar ett mycket lågt pris. Den som jobbar åt superföretaget tjänar i genomsnitt ungefär hälften av det som tidigare betraktades som en svensk arbetarlön. Staten betalar ofta hundra procent av den låga lönen till den anställde.

Om politikerna sätter käppar i hjulen för dessa superbemanningsföretag så kommer arbetslösheten ute på vischan att skjuta iväg uppåt ännu mer. Ingen har ju råd att betala normalpris för tjänster och varor idag, så valet blir mellan att ha kvar dessa företag eller inga företag alls ute på vischan. Utvecklingen blir svår att stoppa, och risken är att det sprider sej till hela landet.
Citera
2015-07-09, 20:59
Medlem
Tycker att största problemet är att företagen är så fruktansvärt rädda för att anställa fel person, som redan nämnts. ofta räcker det inte med en eller ens två intervjuer, utan det ska vridas och vändas in absurdum, gärna med hjälp av bemanningsföretag som sållar bort de som inte ens är hela och rena. Otroligt frustrerande att söka jobb idag även om man har meriter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in