• 1
  • 2
2015-07-08, 22:25
Medlem
Hej

Sverigedemokraterna gör så jag mår dåligt psykiskt, jag blir arg så fort jag ser eller hör dom.
Jag har några vänner som är sverigedemokrater och så fort vi börjar prata politik och dom drar upp det partiet så blir jag arg och mår dåligt av det.

Vet inte hur jag ska lära mig att accepter deras åsikter?
Har ni några råd om hur jag ska lära mig det?
2015-07-08, 22:28
Medlem
Folk har inte olika åsikter för att de är onda. Folk har olika åsikter för att vi ser saker ur olika perspektiv. Vi alla utgår utifrån olika information (olika erfarenheter, kunskaper m.m).

Det tjänar inget att bli arg på dem. Ni får förklara för varandra hur ni ser på världen och ur vilka perspektiv, så kanske ni förstår varandra. Inte nödvändigt vis byta åsikt, men i alla fall förstå.
2015-07-08, 22:29
Medlem
Elke1234s avatar
Prata inte med politik med kompisarna. Om dom börjar snacka försök byta samtalsämne.
2015-07-08, 22:50
Medlem
Jag blir förbannad så snart jag hör en MP eller V uttala sig. Jag förstår din ilska om än omvänd!
2015-07-08, 22:56
Medlem
Det ironiska är att ingen mår bra av de, inte ens dina kompisar mår bra av de, tänk dig som att det är "ren desperation" som de ger uttryck för.

Lättare att acceptera om man i hemlighet lutar sig tillbaka, observerar och tycker synd om naiviteten. Där du bara känner "jag vet, nåt ni inte vet, stackare".
2015-07-08, 22:59
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andas-djupt
Hej

Sverigedemokraterna gör så jag mår dåligt psykiskt, jag blir arg så fort jag ser eller hör dom.
Jag har några vänner som är sverigedemokrater och så fort vi börjar prata politik och dom drar upp det partiet så blir jag arg och mår dåligt av det.

Vet inte hur jag ska lära mig att accepter deras åsikter?
Har ni några råd om hur jag ska lära mig det?
Du har svaret i ditt användarnamn.
2015-07-08, 23:37
Medlem
Nivovics avatar
Du kan väl testa att vara lite tolerant?
Vi lever inte i en värld där alla tycker som du, och detta måste du acceptera. Skärp till dig och sluta bry dig så mycket om åsikter du inte sympatiserar med - då ska du se att du mår bättre.
2015-07-08, 23:53
Medlem
anonymous73s avatar
Hur känner du inför de argument och åsikter de presenterar? Är det så att du inte vill att de ska ha rätt i det som sägs, men saknar motargument och därför känner frustration, eller känner du någon form av ångest inför ämnet politik som helhet?

Om du skulle rangordna de politiska partierna, i en vänster till högerskala, finns det något annat parti som också framkallar olustkänslor, fundera på varför, är det pga. deras politiska åsikter eller något annat. tex. hur de framställts i media eller vilka som sympatiserar med partierna?
2015-07-08, 23:59
Medlem
Yoshi.crews avatar
Var bara glad över att de inte styr Sverige än så länge så. Varför byter ni inte bara ämne eller varför säger du inte att du inte vill prata om det om du bara blir arg? Alla tycker olika som sagt, det kommer alltid vara så.

Är det svårt att byta samtalsämne med dina polare?
2015-07-09, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi.crew
Var bara glad över att de inte styr Sverige än så länge så. Varför byter ni inte bara ämne eller varför säger du inte att du inte vill prata om det om du bara blir arg? Alla tycker olika som sagt, det kommer alltid vara så.

Är det svårt att byta samtalsämne med dina polare?
Nej det är inte svårt att byta samtalsämne med dom men ilskan kan sitta i ett tag så jag kan inte vara mig själv på kanske 1 timme.
2015-07-09, 00:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
KBT hjälper effektivt mot denna typ av problem.
2015-07-09, 01:06
Medlem
Förstår dig, blir helt skogstokig och elak så fort jag hör ordet vänsterpartiet. Parasiter är det värsta jag vet, eftersom jag själv står så långt åt höger man kan vara..

Men skulle kunna lösa det igenom att inte prata politik med dina SD vänner!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in