• 1
  • 2
2015-07-08, 21:13
Medlem
blink21s avatar
Är i färd med att skaffa ett/flera kreditkort för att få ta del av en del förmånliga erbjudanden som jag läst mig till går att få. Har varit inne på kortio där dom flesta korten finns beskrivna och betygsatta, tänkte köra på OKQ8 Visa för kortbetalningar och Coop Visa Med Mera för fakturor.

Är det här ett hyfsat optimalt upplägg eller finns det saker att ändra för bättre resultat?

Har hört att eurobonus poängen på coops kort ska vara bra. Har dock dålig koll på hur deras poäng fungerar och hur man värderar dom, någon som kan hjälpa mig få klarhet i detta?
Citera
2015-07-08, 22:53
Avstängd
Trams med kopplingen eurobonus/coop. Du måste handla för drygt 75000 kronor för att få motsvarande en T/R inom Norden.

RememberCard är bra. Direkt cashback och går att betala fakturor.
Citera
2015-07-09, 12:16
Medlem
Vad är tanken?

att betala alla sina räkningar osv med ett kreditkort och omedelbums betala av skulden på kortet...

och på så vis tjäna någon form av poäng och få bonusar?
Citera
2015-07-10, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Trams med kopplingen eurobonus/coop. Du måste handla för drygt 75000 kronor för att få motsvarande en T/R inom Norden.

RememberCard är bra. Direkt cashback och går att betala fakturor.

Svenssons...

Du skaffar dig ett Coop med mera och använder de för allt. Du handlar med det och betalar dina räkningar. De har avtal med betalo så de blir gratis att använda kortet hos dem.
Du får 15p/100kr via coop med mera.

Bara en idiot skulle skaffa remembercard och betala fakturorna med de kortet.
Citera
2015-07-10, 09:45
Medlem
luckylucazs avatar
Är det värt mödan med kreditkort i Sverige? 15 poäng / 100 kr t.ex. som nämns ovan, det är ju ingenting... Om du löser in det mot rabattkuponger motsvarar det 150kr när du betalat 100 000 kr. Eller 0.15%. Helt värdelöst. EuroBonus-kortet är också en besvikelse. Det är dessutom ofta dyrare att betala med kort än direktbetalning, så sannolikt går du bara back.

Finns amerikanska kreditkort som ger 2-10% bonus på alla inköp (beroende på kategori), och dessutom signup bonuses på upp till 100 000 frequent flyer poäng, där kan jag förstå att det är någon vits. Men har inte sett något liknande i Sverige.

En bättre anledning till kreditkort kan vara att det ger bra skydd, t.ex. ger mitt kreditkort fullständigt skydd när jag hyr bil, så jag behöver inte bry mig om skadekostnadsreducering och sådant.
Senast redigerad av luckylucaz 2015-07-10 kl. 09:54.
Citera
2015-07-10, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Är det värt mödan med kreditkort i Sverige? 15 poäng / 100 kr t.ex. som nämns ovan, det är ju ingenting... Om du löser in det mot rabattkuponger motsvarar det 150kr när du betalat 100 000 kr. Eller 0.15%. Helt värdelöst. EuroBonus-kortet är också en besvikelse. Det är dessutom ofta dyrare att betala med kort än direktbetalning, så sannolikt går du bara back.

Finns amerikanska kreditkort som ger 2-10% bonus på alla inköp (beroende på kategori), och dessutom signup bonuses på upp till 100 000 frequent flyer poäng, där kan jag förstå att det är någon vits. Men har inte sett något liknande i Sverige.

En bättre anledning till kreditkort kan vara att det ger bra skydd, t.ex. ger mitt kreditkort fullständigt skydd när jag hyr bil, så jag behöver inte bry mig om skadekostnadsreducering och sådant.

Jag tycker det absolut är värt det. Betalar du alla dina räknigar och även handlar med kortet hela tiden så lär du tjäna ihop en bra hacka.

Nu använder jag dock inte detta kort då jag inte är intressrad. Utan använder Eurocard Gold för allt.
Citera
2015-07-10, 17:16
Medlem
blink21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dveg
Vad är tanken?

att betala alla sina räkningar osv med ett kreditkort och omedelbums betala av skulden på kortet...

och på så vis tjäna någon form av poäng och få bonusar?

Ja det är tanken och som folk redan nämnt i tråden kan man via betalo använda sitt kreditkort för att betala sina räkningar och tjäna poäng.

Remembercard verkar vad jag kunnat utläsa inte vara mer förmånligt än dom två korten jag tänkte köra på.

Känner att jag fortfarande inte riktigt fått någon klarhet i eurbonus poängen och hur man värderar dom. Hur många poäng krävs för en t/r till solen?
Citera
2015-07-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
Ja det är tanken och som folk redan nämnt i tråden kan man via betalo använda sitt kreditkort för att betala sina räkningar och tjäna poäng.

Remembercard verkar vad jag kunnat utläsa inte vara mer förmånligt än dom två korten jag tänkte köra på.

Känner att jag fortfarande inte riktigt fått någon klarhet i eurbonus poängen och hur man värderar dom. Hur många poäng krävs för en t/r till solen?

Om du skaffar ett Amex Sas elite så kan du tjäna ihop 2-4-1 voucher eller vad det heter och med amex elite får du 20p/100kr

Skulle kört på Sas elite som jag använder för köp överallt där amex går att använda. 95% av butikerna gör idag.
Och sedan köra med ett Coop med mera som backup och även betala alla räkningar med det kortet.

Det är combon jag kommer köra på om några månader när jag fått ordning på min ekonomi :-)
Citera
2015-07-10, 22:22
Medlem
Sas Eurobonus är inte speciellt bra egentligen ,om du inte reser extremt mycket och bara använder det till att spara lite points
Tänk på att det kostar 495/år om jag inte har helt fel
för den pengen får du nästan en resa med SAS inrikes om du väljer deras promotions
Annars vad får man ihop bara med att använda kortet 400-500 poäng i månaden
,då utan resor bara köp
Så om man tänker till så är det inte speciellt bra för att bara ha och samla bonuspoäng
Citera
2015-07-10, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
Sas Eurobonus är inte speciellt bra egentligen ,om du inte reser extremt mycket och bara använder det till att spara lite points
Tänk på att det kostar 495/år om jag inte har helt fel
för den pengen får du nästan en resa med SAS inrikes om du väljer deras promotions
Annars vad får man ihop bara med att använda kortet 400-500 poäng i månaden
,då utan resor bara köp
Så om man tänker till så är det inte speciellt bra för att bara ha och samla bonuspoäng

Och alla försäkringar som följer med ? De tänker inte folk på....
Citera
2015-07-11, 13:50
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Jag tycker det absolut är värt det. Betalar du alla dina räknigar och även handlar med kortet hela tiden så lär du tjäna ihop en bra hacka.

Har du räknat på det? Hur mycket handlar du för om året? Nej jag håller med Juli14. Det är osannolikt att man tjänar mycket poäng genom att handla med ett svenskt kreditkort. Jag har samlat poäng i 2 år nu och skrapat ihop 1.5 miljoner poäng, men endast 133 000 av dessa kommer från kreditkortsköp, och då är en stor del av detta manufactured spending och med amerikanska kort som ger betydligt fler poäng än svenska.

EuroBonus har också ganska usla awards tycker jag, om man inte bokar när de har poängrabatt. 60 000 poäng för en resa till USA? Med AAdvantage betalar jag endast 36 000 poäng.

Amex Sas Elite... Missar jag något här, eller betalar man 4000 kr/år i avgift?? Ögnade igenom reseförsäkringen och såg inte något markant som ändå inte ingår i den man har med sin hemförsäkring? Det som jag tycker är riktigt användbart är självriskeliminering vid bilhyra, men det verkar man inte få med detta kort.

Nä, jag är mycket tveksam till att det är värt att slösa någon tid och energi på det här, och skulle definitivt råda emot att betala 4000 kr per år för ett Amex-kort!
Citera
2015-07-11, 14:05
Medlem
Bbobis avatar
fel
Senast redigerad av Bbobi 2015-07-11 kl. 14:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in