Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-10-18, 01:58
  #1
Medlem
The Arch Angels avatar
hej på er alla.
med all samlad kunskap som finns på FB formumet borde det finnas någon/några som vet vad blanks/ollonskott på film innehåller.

har för avsikt att göra sådana (till min lagliga licenspliktiga revolver i cal .45 long colt)(och JA jag har licens på den också) (tänkte bla. åka till High chaparral i sommar) (trevligt på tex nyår också)

på film är det ju gul/röd mynnings flamma och HÖG dov knall (typ mycket bas).

förr när ollonpistoler var tillåtna utan licenskrav så köpte jag en sådan på High chaparral och den laddade man men 9 mm ollon skott i metall MEN dom är alldeles för vass knall i (för mycket diskant)

tacksam för svar.

// The Arch Angel
Citera
2005-10-19, 09:35
  #2
Medlem
Hispers avatar
Om det är endast ljudet av skottet som diskuteras så är det väl inte otroligt att ljudeffekten av skottet är pålagd/tillrättalagd i efterhand. Vid inspelningen så är det ett fjompigt "piff" sedan lägger de på en .44s "blam"

Nr det gäller effekter på film så skall man utgå från att allt är fejk, bearbetat, tillrättalagt, förstärkt, förminskat, manipulerat.............
Citera
2005-10-19, 11:29
  #3
Medlem
Pyromaniac_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Om det är endast ljudet av skottet som diskuteras så är det väl inte otroligt att ljudeffekten av skottet är pålagd/tillrättalagd i efterhand. Vid inspelningen så är det ett fjompigt "piff" sedan lägger de på en .44s "blam"

Nr det gäller effekter på film så skall man utgå från att allt är fejk, bearbetat, tillrättalagt, förstärkt, förminskat, manipulerat.............


Med tanke på att det inte verkar som de använder hörsel skydd i någon större utsträckning kan nog ljudet vara pålagd i efterhand.
Citera
2005-10-19, 19:17
  #4
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Ollonskott bör väl innehålla vanligt vapenkrut (snabbrinnande)
Citera
2005-10-19, 23:01
  #5
Medlem
The Arch Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Ollonskott bör väl innehålla vanligt vapenkrut (snabbrinnande)

nej för att få vapen krut (även det mest snabb brinnande) att smälla måste man ha mycket framför (för att det ska bygga tryck) tex en tung kula av bly annars brinner det endast.


jag kanske ska omformulera frågan:

vad tror ni är den bästa laddningen att ha i olonskott/blanks ??

är det BLP ? lr
BP spetsat med al-damm i så fall hur mycket ?? lr
någon annan kul blandning ???

har laddat blanks till hagelbössan (med lyckat resultat) med BP och al-dam (på en höft) det blir en kollosal skillnad med al-dammet,
men det är lite andra förutsättningar bla är det större volymer, sen kan man få det att bygga lite tryck eftersom man krymper plasthylsorna.

hoppas inte frågan försvann i all text
Citera
2005-10-19, 23:09
  #6
Medlem
communazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Arch Angel
nej för att få vapen krut (även det mest snabb brinnande) att smälla måste man ha mycket framför (för att det ska bygga tryck) tex en tung kula av bly annars brinner det endast.


jag kanske ska omformulera frågan:

vad tror ni är den bästa laddningen att ha i olonskott/blanks ??

är det BLP ? lr
BP spetsat med al-damm i så fall hur mycket ?? lr
någon annan kul blandning ???

har laddat blanks till hagelbössan (med lyckat resultat) med PB och al-dam (på en höft) det blir en kollosal skillnad med al-dammet,
men det är lite andra förutsättningar bla är det större volymer, sen kan man få det att bygga lite tryck eftersom man krymper plasthylsorna.

hoppas inte frågan försvann i all text

Inte direkt att rekommendera med tanke på Al:s känslighet mot baser (nitrater tex.). Givetvis innehåller krutladdningen svavel vilket borde kunna balansera med svavelsyrlighet men det är dumt att ta risker. Lösa skott har en träplugg i toppen istället för kula som sönderdelas av nåt crap man sätter längst ut på pipan. Därför är lösa skott rätt farliga och man säkerhetsavståndet för skott mot människor (på tex. övningar och liknande) är 4 meter. På film och liknande skulle jag tro att det används något som endast producerar en "mynningsflamma" och sen fixas ljud till efteråt.

Edit. Laddning i lösa skott är vanligt NC-baserat röktsvagt krut i granulform.
Citera
2005-10-20, 17:09
  #7
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
I min kanon har jag fått djävulska smällar av bara löst liggande BP, så det borde funka.
Citera
2005-10-20, 17:17
  #8
Medlem
The Arch Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
I min kanon har jag fått djävulska smällar av bara löst liggande BP, så det borde funka.

Det har jag med i min salutkanon MEN samma sak där som till hagelbössan STOR volym, i revolvern är det endast ca 4 ml volym..

efter alla varningar om hur kraftfullt BLP är så vågar jag inte prova det, men bara BP säger "piff" och jag är mera ute efter "KABLAMMMM" som när man laddar den med skarp amunition......
Citera
2005-10-20, 17:26
  #9
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Att ladda patroner självutan kunskap är rent livsfarligt. Pistolen kan få baktändning och smälla i ansiktet på dig. Lär dig ladda och använd konverciellt krut eller ladda inte alls.
Citera
2005-10-20, 17:39
  #10
Medlem
The Arch Angels avatar
jag har mycket lång erfarenhet av HANDLADDNING....
är jägare och tävlingskytt både med gevär och pistol/revolver....
Citera
2005-10-20, 17:43
  #11
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Arch Angel
jag har mycket lång erfarenhet av HANDLADDNING....
är jägare och tävlingskytt både med gevär och pistol/revolver....
Då borde du väl veta att man inte häller i vilka blandningar som helst i vapen!
Citera
2005-10-20, 18:47
  #12
Medlem
The Arch Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Då borde du väl veta att man inte häller i vilka blandningar som helst i vapen!

VARFÖR tror du att jag har startat den här tråden för då
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback