2015-07-07, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Fronten? Är det högt upp eller är det nere vid motorn?

högt vid styret
Citera
2015-07-07, 18:39
Medlem
http://imgur.com/a/oIZQg

Länken ovan visar bilder på mopeden (motor) olja osv
Citera
2015-07-07, 18:46
Medlem
Pilsnerpungs avatar
2 takt
Citera
2015-07-07, 18:46
Medlem
SnakePlissskens avatar
Om denna manual stämmer så har du en tvåtaktare och har tankat helt rätt, och ja då sitter oljetråget där du beskrev det.
http://dl.pdf-instructions.com/new/e...=6601&modeSC=M
Citera
2015-07-07, 18:49
Medlem
Tackar för alla svar!
Citera
2015-07-07, 18:54
Medlem
Ja är det uppe vid styret ska du nog fylla på med 2-takts olja och då är det en 2-taktare.
Citera
2019-08-01, 15:41
Medlem
Nu har även jag råkat ut för detta. Har råkat hälla i 2taktsolja i oljebehållaren i min 4-taktsmoped och jag lyckas inte heller få ut oljan. Frågar därför också: vad kan detta leda till för bekymmer om jag kör på som vanligt?

Jag kör en TWS Eagle (tror det är en omgjord Baotian då serienumret BT49WT-2 står på sidan av mopeden) och är efter lite research 70% säker på att det är en fyrtaktsmoped. Det finns alltså en separat behållare för oljan vilket väl är ett tecken på 4taktsmoped?
Citera
2019-08-01, 15:50
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRemnage
Nu har även jag råkat ut för detta. Har råkat hälla i 2taktsolja i oljebehållaren i min 4-taktsmoped och jag lyckas inte heller få ut oljan. Frågar därför också: vad kan detta leda till för bekymmer om jag kör på som vanligt?

Jag kör en TWS Eagle (tror det är en omgjord Baotian då serienumret BT49WT-2 står på sidan av mopeden) och är efter lite research 70% säker på att det är en fyrtaktsmoped. Det finns alltså en separat behållare för oljan vilket väl är ett tecken på 4taktsmoped?

Inte på något sätt.
En 4-taktare har endast olja i motorn.
Har du en separat oljetank för 2-taktsolja så har du en tvåtaktare med separat oljeinblandning/insprutning.
Det är mycket bättre än att kladda/blanda i bränslet.
Kom på motorcyklar med tvåtakt på tidigt 80-tal.

EDIT: Tror inte du har en separat oljesump för smörjning av din motor.
Har du en oljebehållare någonstans så är den för tvåtaktsolja och direktinsprutning.
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2019-08-01 kl. 15:52.
Citera
2019-08-01, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Inte på något sätt.
En 4-taktare har endast olja i motorn.
Har du en separat oljetank för 2-taktsolja så har du en tvåtaktare med separat oljeinblandning/insprutning.
Det är mycket bättre än att kladda/blanda i bränslet.
Kom på motorcyklar med tvåtakt på tidigt 80-tal.

EDIT: Tror inte du har en separat oljesump för smörjning av din motor.
Har du en oljebehållare någonstans så är den för tvåtaktsolja och direktinsprutning.

Okej, men hur avgör jag om oljebehållaren är för att smörja växellådan och motorn osv. eller om det är för tvåtaktsolja och direktinsprutning? Jag tänker att med tanke på att det är en kinamoppe är det kanske troligt att det är för att smörja motorn, tänker jag rätt då?

P.S: Denna länk som gäller min moped tyder också på att det är 4taktare? https://www.pinalen.se/index.php?rou...ath=42_762_843
Senast redigerad av TheRemnage 2019-08-01 kl. 16:00.
Citera
2019-08-01, 16:37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRemnage
Okej, men hur avgör jag om oljebehållaren är för att smörja växellådan och motorn osv. eller om det är för tvåtaktsolja och direktinsprutning? Jag tänker att med tanke på att det är en kinamoppe är det kanske troligt att det är för att smörja motorn, tänker jag rätt då?

P.S: Denna länk som gäller min moped tyder också på att det är 4taktare? https://www.pinalen.se/index.php?rou...ath=42_762_843

2-taktare förekommer främst på äldre kinamoppar dvs 30-moppar utan skylt. Om din moppe är en 45km kinamoppe så har den i 95% av fallen fyrtaktsmotor.

Det kommer inte att hända så mycket om du råkar fylla med 2-taktsolja. Största skillnaden mellan tvåtaktsolja och fyrtaktsolja är att tvåtaktsoljan innehåller tillsatser som förhindrar att oljan skiktar sig i bensinen utan är helt löst i bensinen även när mopeden står stilla under lång tid. Oljeförbrukningen kan stiga något så du bör kolla oljenivån och fylla med fyrtaktsolja efter behov. Om du använt biologiskt nedbrytbar 2-taktsolja (typ utombordarolja) så får du vara medveten om att den kan brytas ned efter ett tag och man bör därför inte vänta för länge med oljebytet.
Senast redigerad av Megaforce 2019-08-01 kl. 17:04.
Citera
2019-08-01, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
2-taktare förekommer främst på äldre kinamoppar dvs 30-moppar utan skylt. Om din moppe är en 45km kinamoppe så har den i 95% av fallen fyrtaktsmotor.

Det kommer inte att hända så mycket om du råkar fylla med 2-taktsolja. Oljeförbrukningen kan stiga något så du bör kolla oljenivån och fylla med fyrtaktsolja efter behov. Om du använt biologiskt nedbrytbar 2-taktsolja (typ utombordarolja) så får du vara medveten om att den kan brytas ned efter ett tag och man bör därför inte vänta för länge med oljebytet.

Tack!! 🙏🏽
Citera
2019-08-02, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Det kommer inte att hända så mycket om du råkar fylla med 2-taktsolja. Största skillnaden mellan tvåtaktsolja och fyrtaktsolja är att tvåtaktsoljan innehåller tillsatser som förhindrar att oljan skiktar sig i bensinen utan är helt löst i bensinen även när mopeden står stilla under lång tid. Oljeförbrukningen kan stiga något så du bör kolla oljenivån och fylla med fyrtaktsolja efter behov. Om du använt biologiskt nedbrytbar 2-taktsolja (typ utombordarolja) så får du vara medveten om att den kan brytas ned efter ett tag och man bör därför inte vänta för länge med oljebytet.

Inte för att jag vill störa men en tvåtaktsolja är för att smörja cylinderväggarna och ramlager i vevhuset och om hur bra den oljan fungerar som smörjmedel i en 4-taktare så om man ska vara kräsen har inte den oljan smörjförmågan att fungera väl i en växellåda med mer mekaniskt nötning, men jag skulle inte bry mig utan kört vidare utan fyllt på med rätt olja och kört vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in