• 1
  • 2
2015-07-07, 14:10
Medlem
Har råkat tanka 2 taktsolja i en fyrtaktare för att ägaren innan sa att tvåtakt är det man ska använda.
Min fråga är då. Vad är det värsta som kan hända om man tankar Tvåtaktsolja i fyrtaktare.
Moped: Derbi gp1 racing 07.

Skulle också vilja veta vilken variator ring man ska köpa som är strypt som den originala

Tack på förhand
Citera
2015-07-07, 14:20
Medlem
Hej. var har du hällt 2takts olja?i motorn llr bensinen .btw kör inte en meter innan du fått svar...
Citera
2015-07-07, 14:45
Medlem
BigFatCones avatar
Har du hällt det i soppan? Det som händer är att den kan sota igen Det är worst case. Lite olja i soppan kommer mest att smörja ventiler och så. Det kommer smutsigare avgaser också men annars ska det inte vara någon fara.
Citera
2015-07-07, 14:58
Medlem
Hmmm, man 'tankar' inte tvåtaktsOLJA, men tankar isf tvåtaktsbensin.

Den där moppen, Derbi gp1 racing 07, ska ha ren bensin, men sen har den ju en separat oljetank, precis som man i bilar måste fylla på olja ibland.

Vilken olja du ska ha i den tanken får du forska lite om, men se för faaan till ATT det alls finns olja i oljetanken, annars skär moppen ihop!

Men när du tankar bensin ska det vara ren bensin utan 2-taktsolja inblandad.

Men det du redan fyllt på spelar ingen roll om du kör slut på, men fyll gärna på lite ren bensin så fort det får plats mer, så den oljeblandade späds ut så fort som möjligt, och din motor slipper gå taskigt och ryka i onödan.
Citera
2015-07-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakan65
Hej. var har du hällt 2takts olja?i motorn llr bensinen .btw kör inte en meter innan du fått svar...

I oljeintaget. ellr vad det nu heter. Inte i bensinen
Citera
2015-07-07, 16:58
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draiser
I oljeintaget. ellr vad det nu heter. Inte i bensinen

Din motor blir nog skrot till slut. Byt olja till rätt olja innan du kör igen
Citera
2015-07-07, 17:13
Medlem
Någon som vet om Bikez.com är en pålitlig hemsida för moped information. För det är så jag fick reda på att Derbi gp1 racing 07 var en fyrtaktare. Dock 09 versionen är tvåtakt. Men det står i mitt ägarbevis att den användes först 07 så... Den är då fyrtakt om jag inte har fel

http://www.bikez.com/motorcycles/der...ng_50_2007.php
Senast redigerad av Draiser 2015-07-07 kl. 17:19.
Citera
2015-07-07, 17:38
Medlem
Citat:
Någon som vet om Bikez.com är en pålitlig hemsida för moped information. För det är så jag fick reda på att Derbi gp1 racing 07 var en fyrtaktare. Dock 09 versionen är tvåtakt. Men det står i mitt ägarbevis att den användes först 07 så... Den är då fyrtakt om jag inte har fel

http://www.bikez.com/motorcycles/der...ng_50_2007.php

Det verkar vara en 2-taktare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Derbi_GP1_50_Racing

Hällde du oljan i en behållare avsedd för olja så är det nog säkert en 2-taktare. I en 4-taktare häller man vanligtvis olja direkt i motorn.
Citera
2015-07-07, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Det verkar vara en 2-taktare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Derbi_GP1_50_Racing

Hällde du oljan i en behållare avsedd för olja så är det nog säkert en 2-taktare. I en 4-taktare häller man vanligtvis olja direkt i motorn.

För att hälla in oljan så måste man skruva av en del av fronten som då är svart och där under finns man jag kan se endast ett rör som har en svart plupp som det står "Oil" på
Citera
2015-07-07, 18:02
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
För att hälla in oljan så måste man skruva av en del av fronten som då är svart och där under finns man jag kan se endast ett rör som har en svart plupp som det står "Oil" på

Du har nog fyllt på 2-takts olja i växellådan. Varför fick du ett plötsligt infall att på måfå börja hälla där?

Ursäkta om jag låter otrevlig, men kan verkligen inte hajja varför man inte kollar upp saker innan man går bananas på grejerna
Citera
2015-07-07, 18:07
Medlem
Hej.lägg upp en bild där man kan se motorn alt bild på avgasröret.då är det lätt å se om vi snackar 2 llr 4takt.som det låter nu så är det en 2 takt.då har fyllt olja korrekt.men man vet aldrig.har du däremot fyllt 2 takts olja i motorn så kommer den med största sannolikhet skära .som sagt kör inte en meter förräns du är 100 .bättre vara 100 än en skuren motor..

mvh jakan
Senast redigerad av jakan65 2015-07-07 kl. 18:10.
Citera
2015-07-07, 18:24
Medlem
Citat:

Fronten? Är det högt upp eller är det nere vid motorn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in