Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-17, 19:52
  #1
Medlem
Carpe Diems avatar
Som topicen lyder. Någon som har erfarenhet av effedrin i samband med ADHD/DAMP?
Citera
2005-10-17, 20:00
  #2
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Som jag har förstått så är den stora skillnaden mellan effekten av effedrin och amfetamin att effedrinet inte påverkar dopaminnivån i hjärnan. Vilket är det som är aktuellt för bokstavsbarn.

Själv har jag testat med ephedra supercaps för att kolla ifall det skulle ha positiv effekt vid ADHD, min känsla var att det inte hade någon nämnvärd effekt annat än de som står på burken.
Citera
2005-10-17, 20:35
  #3
Medlem
Psychopatics avatar
Tror inte att det har så stor betydelse...

Vid ADHD så ges ofta amfetaminliknande medel (nästan alltid metylfenidat, Concerta/Ritalina), detta stimulerar utsöndringen av dopamin. Efedrin stimulerar utsöndringen av noradrenalin. Så det är ganska stor skillnad. De amfetaminliknande medlen ges för att öka koncentrationförmågan, men det är så små doser att det inte går att jämföra med en "missbruksdos". Men både ökning av dopamin eller noradrenalin ger lite av samma symptom, man tappar aptiten, blir piggare m.m.

EDIT:
Jag är diagnostiserat vuxen-ADD, o det är tal om Concerta/Ritalina. Men det ska ju till ett j-vla tjafs för att få det. Har själv käkat Efedrin i ca ett år för ett tag sedan o det har inte påverkat min koncentrationsförmåga!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback