Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-04, 00:23
  #1
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Räddningstjänsten har åkt ut på ett drunkningslarm.
[...]
Ett gäng vänner ska ha varit och badat vid en badplats som ligger strax norr om Täckhammars bro, en bit från Hedvigslund. Badplatsen ska vara ett kalkbrott.
Enligt vakthavande befäl vid polisen, Urban Nordqvist, upptäckte vännerna plötsligt att en av dem, en man, som är i tjugofemårsåldern, inte setts till på en stund. De letade efter honom, och larmade sedan SOS.
[...]
Mannen påträffades av räddningstjänstens dykare efter fyra minuters sökning.
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.3291162

Hjärt-lungräddning skall ha påbörjats redan på platsen och fortsatt ges i ambulansen på väg in till sjukhuset.
När artikeln skrevs var utgången okänd.

Någon som vet om han klarade sig?
Citera
2015-07-04, 00:30
  #2
Medlem
Vattenspridares avatar
Jag tror tyvärr inte att han klarat sig, var påväg hem emot råby när jag mötte en ambulans i full fart.

Åkte förbi där man parkerar bilar innan man går till stenbrottet(det är inget kalkbrott), stod en räddningstjänstbil där då.
Citera
2015-07-04, 09:33
  #3
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspridare
Jag tror tyvärr inte att han klarat sig, var påväg hem emot råby när jag mötte en ambulans i full fart.

Åkte förbi där man parkerar bilar innan man går till stenbrottet(det är inget kalkbrott), stod en räddningstjänstbil där då.

Du har rätt. Han dog.

Citat:
En man i 25-årsåldern har avlidit i en drunkningsolycka på en ny badplats vid ett kalkbrott utanför Nyköping.
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle21071962.ab
Citera
2015-07-04, 10:24
  #4
Medlem
Vet någon vem det var?
Citera
2015-07-04, 16:43
  #5
Medlem
exoticspices avatar
Usch vad många drunkningsolyckor det är och sommaren har bara börjat.
Citera
2015-07-04, 18:21
  #6
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Usch vad många drunkningsolyckor det är och sommaren har bara börjat.

Brukar väl handla om 40 varje år?

Nästan så att ett gäng skrämmande hajar och pirayor i alla våra vatten hade varit gynnsamt...
Citera
2015-07-04, 18:38
  #7
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Brukar väl handla om 40 varje år?

Nästan så att ett gäng skrämmande hajar och pirayor i alla våra vatten hade varit gynnsamt...
Menar du badolyckor endast då? För 2014 drunknade totalt 137 människor, varav 39 st i Juli.
http://www.svenskalivraddningssallsk...yckor-2014.pdf

Glädjande nog har drunkningsolyckor med barn och unga (under 19 år) sjunkt från 33/år på 70-talet till 5 st förra året.
Citera
2015-07-04, 18:49
  #8
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Brukar väl handla om 40 varje år?

Nästan så att ett gäng skrämmande hajar och pirayor i alla våra vatten hade varit gynnsamt...

Jag vet inte om det kan kallas för gynnsamt. Det är ju roligt att bada, så man får väga risken mot hur kul det är. Jag tror nog att det lutar mot att det är ett ganska lågt pris att betala, risken att drunkna.

Vid drunkningsolyckan med en sexåring nyss var det någon korkad expert som skrev att man alltid ska simma längs stranden, och sätta en fot i botten och vila. Vad är det roliga med det? Vi är många som gärna simmar långt ut på djupt och svalkande vatten, simmar till öar, kastar oss ut i extra stora vågor o.sv. Inget fel med det.
Citera
2015-07-04, 18:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Menar du badolyckor endast då? För 2014 drunknade totalt 137 människor, varav 39 st i Juli.
http://www.svenskalivraddningssallsk...yckor-2014.pdf

Glädjande nog har drunkningsolyckor med barn och unga (under 19 år) sjunkt från 33/år på 70-talet till 5 st förra året.
Det stämmer ju att badolyckorna ligger runt ca 35-45/år
Citera
2015-07-04, 20:39
  #10
Medlem
olikafargers avatar
M*ho B*ckovic

*=e
Citera
2015-07-04, 20:56
  #11
Medlem
Vattenspridares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
M*ho B*ckovic

*=e
Fått bekräftat av 2 att detta är den som tyvärr har drunknat.
Citera
2015-07-04, 20:59
  #12
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag vet inte om det kan kallas för gynnsamt. Det är ju roligt att bada, så man får väga risken mot hur kul det är. Jag tror nog att det lutar mot att det är ett ganska lågt pris att betala, risken att drunkna.

Vid drunkningsolyckan med en sexåring nyss var det någon korkad expert som skrev att man alltid ska simma längs stranden, och sätta en fot i botten och vila. Vad är det roliga med det? Vi är många som gärna simmar långt ut på djupt och svalkande vatten, simmar till öar, kastar oss ut i extra stora vågor o.sv. Inget fel med det.

Finns väl rätt mycket annat kul man kan ha än att bada?

Sedan handlar det ju mycket om att man kanske är "mer försiktig" och bara badar på grunda ställen, där drunkningsrisken är betydligt mindre. Undrar om inte mycket av drunkningsolyckorna handlar om halvbra simmare som känner att de "vill bevisa något" (inte visa sig fega.).

Sedan är jag osäker på antalet, 40 stycken var fritt från minnet, syftade på badolyckor, satte ett frågetecken efter för att indikera att jag var osäker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback