• 4
  • 5
2016-06-26, 19:05
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thestamp
Man får chansa ibland, med förnuft.

Vi får se hur det går. Självfallet har jag gjort kalkyler på detta. Banken var ganska kritisk men det gick an till slut.

Men tack för input. Det är alltid bra med lite kritik och synpunkter.

Hur gör du en kalkyl när du inte vet vilka intäkter du kan vänta dig?
Citera
2016-06-27, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Om du faktiskt har gått och köpt dig ett hyreshus så kommer du att ångra det. Du har inte det blekaste om vad du har gett dig in på. Det har inget att göra med avundsjuka, varför du nu tror det, tycker du själv att det låter klokt att knyta stora belopp i en verksamhet du inte ens vet vilka intäkter du kan förvänta dig? Hur såg den kalkylen ut och varför stoppade inte din bankman dig?
Jag impulsköpte ett hyreshus 2010, amorterade stenhårt i några år, idag är det ett självspelande piano som ger extra inkomst till mig var månad.
Citera
2016-06-28, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag impulsköpte ett hyreshus 2010, amorterade stenhårt i några år, idag är det ett självspelande piano som ger extra inkomst till mig var månad.

Japp. Det gäller att våga för att lyckas. Bra jobbat!

Men jag räknar med en hel del jobb. Att få det flyta på som ett självdpelande piano tar nog ett tag.
Citera
2016-06-30, 21:28
Medlem
Citat:
Instämmer. I Stockholm är bristen otrolig men likaså priserna på fastigheterna.

Det borde rimligtvis vara mer fördelaktigt i mindre orter där du kan förvärva en fastighet till ett lägre pris.

Det verkar dyka upp en del förmedlingstjänster på nätet. De hjälper en att hitta hyresgäst, garanterar hyresinbetalningar m.m. Det känns ganska onödigt med en mellanhand om man bara har ett handfull av lägenheter för uthyrning.

Har ni något samarbete med andra företag gällande förmedling eller driften av fastigheten? Sköter ni allt själv?

Har skött allting beträffande renovering osv själv, men för den dagliga och akuta skötseln (t ex. klippa gräs, skotta snö osv) har jag en av hyresgästerna till att göra med hyresavdrag, då jag inte bor på orten och vinsten skulle ätas upp av att ligga och köra upp den med bilen.
Citera
2016-08-30, 17:25
Medlem
johanizanoobs avatar
Citat:
Tack för input!

Det blir att ta detta genom AB.

Att hitta bra hyresgäster måste ju även vara en bra affär för hyrestagarna. De ska vara rimliga hyror så man förhoppningsvis inte får stor omsättning på hyresgästerna samt att de känner att det är värt att bo här för den hyran. I slutändan handlar allt om utbud och efterfrågan.

Min fråga är om det finns något som reglerar hur mycket jag kan ta i hyra?

Jag vet att det finns regler för bostadsrätter och hyresrätter där det är en viss uträkning. Men att äga en fastighet och att vara egen hyresvärd kanske är annorlunda.

Om du ska äga 2-8 st Lägenheter så är det privat som gäller OM du tjänar över den statliga skatten.

All "förlust" du gör på fastigheten får du kvitta mot din skatt. Vilket innebär om du renoverar din villa/lägenehet så kan du fuska lite till det och skriva kvitto på fastigheten.

Du får lägerskatt plus du får betald renovering.
Citera
2016-08-30, 17:26
Medlem
johanizanoobs avatar
Fastigheter ligger på is inför 2år av studier där det kommer vara juridik samt mycket ekonomi inom projekt. Målet är att komma in på någon stor fastighetsägare och börja jobba där och lära mig så mkt och sedan ta upp mitt mål som fastighetsägare.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in