Citat:
Ursprungligen postat av
passiveIncome
Absolut,
Jag personligen har fokuserat på att maximera vinster i handen och därmed köpt lite billigare hus som man kanske fått lägga några dagar på att fixa till, vilket är bra att kunna i vilket fall som. Vi pratar mindre hus i miljon-klassen. Saken är den att man får inte dubbelt så hög hyra för ett 2 miljoners hus än för ett en miljoners, det ända som händer med dyrare hus blir att vinsterna minskar. Sen är det om man nu vill börja i liten skala mycket mer fördelaktigt ur skattesynpunkt att ha en lägre hyra. Den optimala hyran är egentligen 4166kr/månad i kallhyra, då behöver man inte betala någon skatt alls som privatperson. Jag har fokuserat på hus i mellanstora orter med bra förbindelser och högt tryck på hyresrätterna, dvs. attraktiva områden att hyra på

Känns helt rätt tänkt. Har själv försökt lyckas på det viset. Innan jag slog till på min första fastighet, som visade sig bli ett rejält renoveringsobjekt och som jag kanske kan ångra lite såhär i efterhand (men det är en lärande process), så räknade jag på en hel massa. Huset var cirka 1/4 av priset mot den ort jag bor på, men med exakt samma hyresinkomst.
I och med den massiva brist på boende, senaste prognosen säger 88.000 bostäder om året fram till 2020. se länk,
http://www.hemhyra.se/riks/boverket-...eraknat-behovs så är ju hyrorna relativt stabila oavsett ort.