2016-06-26, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thestamp
Tack för input!

Det blir att ta detta genom AB.

Att hitta bra hyresgäster måste ju även vara en bra affär för hyrestagarna. De ska vara rimliga hyror så man förhoppningsvis inte får stor omsättning på hyresgästerna samt att de känner att det är värt att bo här för den hyran. I slutändan handlar allt om utbud och efterfrågan.

Min fråga är om det finns något som reglerar hur mycket jag kan ta i hyra?

Jag vet att det finns regler för bostadsrätter och hyresrätter där det är en viss uträkning. Men att äga en fastighet och att vara egen hyresvärd kanske är annorlunda.

Lugnt

Nej det finns inga regler för det längre, mer än att det ska vara "skälig". Skulle hyresgästen tycka att hyran är för hög så kan dom göra en prövning av den, och skulle den då dömas för hög så tvingas man reglera ner den. Dock så kommer detta aldrig ske om man håller ett genomsnitt av andra liknande lägenheters hyror i samma område. Givetvis ska man inte ta ocker hyror men man ska inte heller ta för låga hyror, att ligga i samma prisklass som det gör i omgivningen är en bra fingervisning så om dom tar 160kr/kvm bör du inte ta 128kr/kvm.
Citera
2016-06-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passiveIncome
Lugnt

Nej det finns inga regler för det längre, mer än att det ska vara "skälig". Skulle hyresgästen tycka att hyran är för hög så kan dom göra en prövning av den, och skulle den då dömas för hög så tvingas man reglera ner den. Dock så kommer detta aldrig ske om man håller ett genomsnitt av andra liknande lägenheters hyror i samma område. Givetvis ska man inte ta ocker hyror men man ska inte heller ta för låga hyror, att ligga i samma prisklass som det gör i omgivningen är en bra fingervisning så om dom tar 160kr/kvm bör du inte ta 128kr/kvm.

Har du något bra verktyg för att räkna ut genomsnittshyror i områden?
Citera
2016-06-26, 16:42
Medlem
Citat:
Har du något bra verktyg för att räkna ut genomsnittshyror i områden?

Nej tyvärr,
jag brukar bara kolla på det som finns tillgängligt och räkna ut kvm hyrorna själv, man brukar kunna ringa till kommunala bostadsföretag också och höra vad dom vanligen hyr ut för. Sen kan man även passa på och fråga hur det ser ut med kötider för att få en bra uppfattning om hur trycket är.
Citera
2016-06-26, 16:54
Medlem
När jag försökt räkna så har jag varit i kontakt med fastighetsägarna (branschorganisationen) och än så länge så har de inte haft några problem med att svara på de frågor jag ställt. Så det kan ju vara ett tips
Citera
2016-06-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passiveIncome
Absolut,
Jag personligen har fokuserat på att maximera vinster i handen och därmed köpt lite billigare hus som man kanske fått lägga några dagar på att fixa till, vilket är bra att kunna i vilket fall som. Vi pratar mindre hus i miljon-klassen. Saken är den att man får inte dubbelt så hög hyra för ett 2 miljoners hus än för ett en miljoners, det ända som händer med dyrare hus blir att vinsterna minskar. Sen är det om man nu vill börja i liten skala mycket mer fördelaktigt ur skattesynpunkt att ha en lägre hyra. Den optimala hyran är egentligen 4166kr/månad i kallhyra, då behöver man inte betala någon skatt alls som privatperson. Jag har fokuserat på hus i mellanstora orter med bra förbindelser och högt tryck på hyresrätterna, dvs. attraktiva områden att hyra på

Känns helt rätt tänkt. Har själv försökt lyckas på det viset. Innan jag slog till på min första fastighet, som visade sig bli ett rejält renoveringsobjekt och som jag kanske kan ångra lite såhär i efterhand (men det är en lärande process), så räknade jag på en hel massa. Huset var cirka 1/4 av priset mot den ort jag bor på, men med exakt samma hyresinkomst.

I och med den massiva brist på boende, senaste prognosen säger 88.000 bostäder om året fram till 2020. se länk, http://www.hemhyra.se/riks/boverket-...eraknat-behovs så är ju hyrorna relativt stabila oavsett ort.
Citera
2016-06-26, 17:17
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Tack för input!

Det blir att ta detta genom AB.

Att hitta bra hyresgäster måste ju även vara en bra affär för hyrestagarna. De ska vara rimliga hyror så man förhoppningsvis inte får stor omsättning på hyresgästerna samt att de känner att det är värt att bo här för den hyran. I slutändan handlar allt om utbud och efterfrågan.

Min fråga är om det finns något som reglerar hur mycket jag kan ta i hyra?

Jag vet att det finns regler för bostadsrätter och hyresrätter där det är en viss uträkning. Men att äga en fastighet och att vara egen hyresvärd kanske är annorlunda.

Du har köpt ett hyreshus utan att veta vad som gäller för uthyrningsverksamhet?

Sälj och köp något annat.
Citera
2016-06-26, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyweu

I och med den massiva brist på boende, senaste prognosen säger 88.000 bostäder om året fram till 2020. se länk, http://www.hemhyra.se/riks/boverket-...eraknat-behovs så är ju hyrorna relativt stabila oavsett ort.

Instämmer. I Stockholm är bristen otrolig men likaså priserna på fastigheterna.

Det borde rimligtvis vara mer fördelaktigt i mindre orter där du kan förvärva en fastighet till ett lägre pris.

Det verkar dyka upp en del förmedlingstjänster på nätet. De hjälper en att hitta hyresgäst, garanterar hyresinbetalningar m.m. Det känns ganska onödigt med en mellanhand om man bara har ett handfull av lägenheter för uthyrning.

Har ni något samarbete med andra företag gällande förmedling eller driften av fastigheten? Sköter ni allt själv?
Citera
2016-06-26, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du har köpt ett hyreshus utan att veta vad som gäller för uthyrningsverksamhet?

Sälj och köp något annat.

Därför ni hjälper mig
Citera
2016-06-26, 17:21
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Därför ni hjälper mig

Som sagt: sälj och investera i något annat.
Citera
2016-06-26, 17:31
Medlem
Citat:
Som sagt: sälj och investera i något annat.

Jag har märkt från omgivningen att man ska vara diskret med sådana här affärer. Det blir lätt snack eller avundsjuka. Speciellt om man är ung.

Jag är mest nyfiken hur andra fb:are gör därav mina frågor.
Citera
2016-06-26, 17:45
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Jag har märkt från omgivningen att man ska vara diskret med sådana här affärer. Det blir lätt snack eller avundsjuka. Speciellt om man är ung.

Jag är mest nyfiken hur andra fb:are gör därav mina frågor.

Om du faktiskt har gått och köpt dig ett hyreshus så kommer du att ångra det. Du har inte det blekaste om vad du har gett dig in på. Det har inget att göra med avundsjuka, varför du nu tror det, tycker du själv att det låter klokt att knyta stora belopp i en verksamhet du inte ens vet vilka intäkter du kan förvänta dig? Hur såg den kalkylen ut och varför stoppade inte din bankman dig?
Citera
2016-06-26, 17:58
Medlem
Citat:
Om du faktiskt har gått och köpt dig ett hyreshus så kommer du att ångra det. Du har inte det blekaste om vad du har gett dig in på. Det har inget att göra med avundsjuka, varför du nu tror det, tycker du själv att det låter klokt att knyta stora belopp i en verksamhet du inte ens vet vilka intäkter du kan förvänta dig? Hur såg den kalkylen ut och varför stoppade inte din bankman dig?

Man får chansa ibland, med förnuft.

Vi får se hur det går. Självfallet har jag gjort kalkyler på detta. Banken var ganska kritisk men det gick an till slut.

Men tack för input. Det är alltid bra med lite kritik och synpunkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in