Citat:
Ursprungligen postat av
johanizanoob
Har äntligen fått banklån till en hyresfastighet i en förort till en storstad. lite info :
Jag : 25 år
årslön : 470 000kr
kapital : 880 000kr
Jobbar inom byggbranschen
info om fastigheten:
köpskilling : 3 000 000kr-3 200 000kr
Kontant insatts: 15% plus lagfart 610 000kr (efter förhandling med banken och typ 8 olika banker, har fått en sån grym bank kontakt!! vilka fajter och kalkyler jag har lagt ner på detta)
Intäkter : 270 000kr
drift: 60 000kr
Ränta:ca 60 000kr 2% låst i 5 år ( bra för göra upp en 5 årsplan så vet man exakt vad man har i ränta)
avkastning på kapital : ca 25% dock kommer stor del av detta användas för att fräscha upp det som behövs. Mycket är redan gjort men där är en del som ska göras.
Jag kommer lägga 270k cash och min far 270k cash (han vill vara med på ett hörn)
Hela vinsten och uppbyggandet ligger i att vi ska använda allt kapital samt amortera ner och köpa in fler fastigheter på lång sikt.
Någon som vill komma med input ?
I vilken omfattning räknar du (och din far?) med att behöva arbeta med fastigheten? Tänker då alltså på allt från gräsklippning och att renovera badrum till att besiktiga utflyttningar, jaga folk som inte betalar hyran, försöka få ihop deklarationen och att åka ut som störningsjour en onsdagnatt.
För övrigt tycker jag att det verkar väldigt spännande

Själv hade jag funnit en enorm motivation i ett starta eget i form av att köpa en fastighet, så många olika saker att jobba med, ett så tydligt projekt att driva framåt.
Dock tror jag inte att det är rätt tid, med tanke på prisläget på fastigheter och att det från politiskt håll rör sig i riktningen att ränteavdragen såsmåningom måste ner, offentliga byggandet öka prissättningar på fastigheter). Därtill kommer räntorna såsmåningom stiga. Men samtidigt, har man tänkt stanna i branschen så kommer man ofrånkomligen få genomlida både bra och dåliga tider.