• 1
  • 2
2015-07-03, 23:18
Medlem
johanizanoobs avatar
Har äntligen fått banklån till en hyresfastighet i en förort till en storstad. lite info :

Jag : 25 år
årslön : 470 000kr
kapital : 880 000kr
Jobbar inom byggbranschen

info om fastigheten:

köpskilling : 3 000 000kr-3 200 000kr
Kontant insatts: 15% plus lagfart 610 000kr (efter förhandling med banken och typ 8 olika banker, har fått en sån grym bank kontakt!! vilka fajter och kalkyler jag har lagt ner på detta)

Intäkter : 270 000kr
drift: 60 000kr
Ränta:ca 60 000kr 2% låst i 5 år ( bra för göra upp en 5 årsplan så vet man exakt vad man har i ränta)

avkastning på kapital : ca 25% dock kommer stor del av detta användas för att fräscha upp det som behövs. Mycket är redan gjort men där är en del som ska göras.

Jag kommer lägga 270k cash och min far 270k cash (han vill vara med på ett hörn)

Hela vinsten och uppbyggandet ligger i att vi ska använda allt kapital samt amortera ner och köpa in fler fastigheter på lång sikt.

Någon som vill komma med input ?
Citera
2015-07-03, 23:21
Medlem
smurflers avatar
Har du redan potentiella kunder eller liknande verksamheter? Det är något du annars skall börja kolla efter, redan nu. Har du folk som redan är intresserade så vet du vad du kan jobba efter, vilken hyra de kan tänka sig etc.
Citera
2015-07-03, 23:24
Medlem
johanizanoobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Har du redan potentiella kunder eller liknande verksamheter? Det är något du annars skall börja kolla efter, redan nu. Har du folk som redan är intresserade så vet du vad du kan jobba efter, vilken hyra de kan tänka sig etc.

3 av 4 lägenheter är uthyrda. Hyrorna följer kommunens fastighetsbolag.

där är ca 2100 pers i kö på deras lägenheter.
Senast redigerad av johanizanoob 2015-07-03 kl. 23:26.
Citera
2015-07-04, 03:44
Medlem
sparvsylts avatar
Låter grymt, lycka till! Bli ingen äcklig hyresvärd med FÖR höga hyror, keep it reasonable...
Citera
2015-07-04, 05:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanizanoob
Har äntligen fått banklån till en hyresfastighet i en förort till en storstad. lite info :

Jag : 25 år
årslön : 470 000kr
kapital : 880 000kr
Jobbar inom byggbranschen

info om fastigheten:

köpskilling : 3 000 000kr-3 200 000kr
Kontant insatts: 15% plus lagfart 610 000kr (efter förhandling med banken och typ 8 olika banker, har fått en sån grym bank kontakt!! vilka fajter och kalkyler jag har lagt ner på detta)

Intäkter : 270 000kr
drift: 60 000kr
Ränta:ca 60 000kr 2% låst i 5 år ( bra för göra upp en 5 årsplan så vet man exakt vad man har i ränta)

avkastning på kapital : ca 25% dock kommer stor del av detta användas för att fräscha upp det som behövs. Mycket är redan gjort men där är en del som ska göras.

Jag kommer lägga 270k cash och min far 270k cash (han vill vara med på ett hörn)

Hela vinsten och uppbyggandet ligger i att vi ska använda allt kapital samt amortera ner och köpa in fler fastigheter på lång sikt.

Någon som vill komma med input ?

I vilken omfattning räknar du (och din far?) med att behöva arbeta med fastigheten? Tänker då alltså på allt från gräsklippning och att renovera badrum till att besiktiga utflyttningar, jaga folk som inte betalar hyran, försöka få ihop deklarationen och att åka ut som störningsjour en onsdagnatt.

För övrigt tycker jag att det verkar väldigt spännande Själv hade jag funnit en enorm motivation i ett starta eget i form av att köpa en fastighet, så många olika saker att jobba med, ett så tydligt projekt att driva framåt.

Dock tror jag inte att det är rätt tid, med tanke på prisläget på fastigheter och att det från politiskt håll rör sig i riktningen att ränteavdragen såsmåningom måste ner, offentliga byggandet öka prissättningar på fastigheter). Därtill kommer räntorna såsmåningom stiga. Men samtidigt, har man tänkt stanna i branschen så kommer man ofrånkomligen få genomlida både bra och dåliga tider.
Citera
2015-07-04, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Låter grymt, lycka till! Bli ingen äcklig hyresvärd med FÖR höga hyror, keep it reasonable...
finns inga hyresvärdar med låga hyror, alla tar 5000kr för en 1a som är byggd på 50 talet med sunkig inredning.
Citera
2015-07-04, 20:59
Medlem
års lön på 470 000kr och du bygger hus? Tror inte på dig.
Citera
2015-07-05, 12:23
Medlem
johanizanoobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
års lön på 470 000kr och du bygger hus? Tror inte på dig.

Projektledning inom EL. detta året kommer jag ligga på 530k
Citera
2015-07-05, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanizanoob
Projektledning inom EL. detta året kommer jag ligga på 530k

Har du högskoleutbildning. Jag vill också jobba med du gör finns det lediga jobb, vad krävs det för utbildning?
Citera
2015-07-06, 17:18
Medlem
johanizanoobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
I vilken omfattning räknar du (och din far?) med att behöva arbeta med fastigheten? Tänker då alltså på allt från gräsklippning och att renovera badrum till att besiktiga utflyttningar, jaga folk som inte betalar hyran, försöka få ihop deklarationen och att åka ut som störningsjour en onsdagnatt.

För övrigt tycker jag att det verkar väldigt spännande Själv hade jag funnit en enorm motivation i ett starta eget i form av att köpa en fastighet, så många olika saker att jobba med, ett så tydligt projekt att driva framåt.

Dock tror jag inte att det är rätt tid, med tanke på prisläget på fastigheter och att det från politiskt håll rör sig i riktningen att ränteavdragen såsmåningom måste ner, offentliga byggandet öka prissättningar på fastigheter). Därtill kommer räntorna såsmåningom stiga. Men samtidigt, har man tänkt stanna i branschen så kommer man ofrånkomligen få genomlida både bra och dåliga tider.

Jag och min far kommer sköta fastigheten. Där är en boende som kommer ha hand om trädgården.

Ränteavdraget får ej nyttjas av en näringsfastighet men dock får man lägga det under kostnader (vilket är bättre)
Citera
2015-07-06, 17:18
Medlem
johanizanoobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Har du högskoleutbildning. Jag vill också jobba med du gör finns det lediga jobb, vad krävs det för utbildning?

Intern utbildad och ett jäkla driv och visa framfötterna arbetslöshet är bara en dålig ursäkt till att vara lat.
Citera
2015-07-06, 21:13
Medlem
y.ys avatar
Avkastning på kapital säger inte särskilt mycket om ni tänkt er arbeta gratis på fastigheten. Håll även koll på vad varje arbetad timme ger för avkastning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in