2015-10-13, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanizanoob
Jag har varit och kollat på huset/huset med en bekant.

Båda fastigheterna hade eftersatt underhåll på ca 25 år. Kunde i stortsett riva skiten direkt.
Tyvärr blev det ingen affär. Fastigheter är HETA nu....

låter ny objekt för fullt

Hittat någonting?
Citera
2015-10-13, 16:36
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Jag har varit och kollat på huset/huset med en bekant.

Båda fastigheterna hade eftersatt underhåll på ca 25 år. Kunde i stortsett riva skiten direkt.
Tyvärr blev det ingen affär. Fastigheter är HETA nu....

låter ny objekt för fullt

synd å höra. Ja det är en tuff marknad å investera i fastigheter kanske vore klokt å vänta några år å se hur de ser ut då. menar du kommer ju ha samlat på dig större kapital själv då å är mindre beroende av banken. så de e ju positivt
Citera
2015-10-17, 17:32
Medlem
johanizanoobs avatar
Jag har inte hittat något hus inu.
Jag ligger lite på is.
Citera
2016-06-19, 11:21
Medlem
Någonting nytt på gång? Eller det ligger på is fortfarande? Håller själv på lite med fastigheter och har nu tankar kring eventuellt nybyggnation, så vore intressant att följa din resa.
Citera
2016-06-20, 21:35
Medlem
Hur har det gått för dig?
Jag hade samma bekymmer för några år sedan, bankkontakterna var nedlåtande, fastigheterna kändes övervärderade m.m. känns som det är ännu värre nu!
Har du funderat på att köpa in lite billigare enbostadshus istället och hyra ut?
Det ger oftast bättre avkastning och är lättare att hantera
Mitt ena hus genererar runt 40% per år i dagsläget efter avsättning för renoveringar och alla kostnader bortdragna.
Citera
2016-06-20, 22:52
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snalla
finns inga hyresvärdar med låga hyror, alla tar 5000kr för en 1a som är byggd på 50 talet med sunkig inredning.

Nädå.
Jag betalar 4000 allt som allt för min 1a på 38kvm i Göteborg. (Försäkring, el, internet).
Citera
2016-06-25, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passiveIncome
Hur har det gått för dig?
Jag hade samma bekymmer för några år sedan, bankkontakterna var nedlåtande, fastigheterna kändes övervärderade m.m. känns som det är ännu värre nu!
Har du funderat på att köpa in lite billigare enbostadshus istället och hyra ut?
Det ger oftast bättre avkastning och är lättare att hantera
Mitt ena hus genererar runt 40% per år i dagsläget efter avsättning för renoveringar och alla kostnader bortdragna.

Låter ju jätteintressant. Kan du berätta någonting mer kring dina investeringar?
Citera
2016-06-26, 08:54
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Jag har inte hittat något hus inu.
Jag ligger lite på is.

Ligger det fortfarande på is?

Det borde var bättre och äga fastigheter som ett aktiebolag än som enskild firma?

Menar vill du plocka ut pengar så tar du ut dem i utdelningar. mindre skatt än som inkomst av tjänst.

behöver du änns skatta ifall du återinvesterar pengarna i fastigheten? amortering osv?
Senast redigerad av rakarna 2016-06-26 kl. 08:57.
Citera
2016-06-26, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyweu
Låter ju jätteintressant. Kan du berätta någonting mer kring dina investeringar?

Absolut,
Jag personligen har fokuserat på att maximera vinster i handen och därmed köpt lite billigare hus som man kanske fått lägga några dagar på att fixa till, vilket är bra att kunna i vilket fall som. Vi pratar mindre hus i miljon-klassen. Saken är den att man får inte dubbelt så hög hyra för ett 2 miljoners hus än för ett en miljoners, det ända som händer med dyrare hus blir att vinsterna minskar. Sen är det om man nu vill börja i liten skala mycket mer fördelaktigt ur skattesynpunkt att ha en lägre hyra. Den optimala hyran är egentligen 4166kr/månad i kallhyra, då behöver man inte betala någon skatt alls som privatperson. Jag har fokuserat på hus i mellanstora orter med bra förbindelser och högt tryck på hyresrätterna, dvs. attraktiva områden att hyra på
Citera
2016-06-26, 10:31
Medlem
Jag har investerat i ett mindre hyreshus i en närförort till Stockholm. Det är nära till förbindelser, centrum och ett väldigt lugnt villa område. Det är inne i byggnadsfasen just nu och beräknas vara klar inom ett år.

Totalt så blir det 8 st lägenheter att hyra ut i olika storlekar.

Jag har införskaffat mig några böcker samt läst en del online angående hyreshus & fastighetsbolag. Det känns som att enda rätta vägen är att starta ett AB och gå den vägen. Jag tänkte först dela upp en del av inkomsterna svart - men det är nog dumt om det blir problem.

Hur ser det ut med hyrorna?

Jag kan ta ut runt 160 - 180kr/m2 men det känns inte rimligt samt att hitta bra hyresgäster kommer att sjunka drastiskt. Jag tänkte hyror på ca. 128 kr/m2 månaden. Kanske lågt räknat?

Tankar?
Citera
2016-06-26, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thestamp
Jag har investerat i ett mindre hyreshus i en närförort till Stockholm. Det är nära till förbindelser, centrum och ett väldigt lugnt villa område. Det är inne i byggnadsfasen just nu och beräknas vara klar inom ett år.

Totalt så blir det 8 st lägenheter att hyra ut i olika storlekar.

Jag har införskaffat mig några böcker samt läst en del online angående hyreshus & fastighetsbolag. Det känns som att enda rätta vägen är att starta ett AB och gå den vägen. Jag tänkte först dela upp en del av inkomsterna svart - men det är nog dumt om det blir problem.

Hur ser det ut med hyrorna?

Jag kan ta ut runt 160 - 180kr/m2 men det känns inte rimligt samt att hitta bra hyresgäster kommer att sjunka drastiskt. Jag tänkte hyror på ca. 128 kr/m2 månaden. Kanske lågt räknat?

Tankar?

Du ska absolut ha det i ett aktiebolag, svart i de läget är ingen bra idé.
Nu är jag inte riktigt hemma i hyrorna i Stockholm men de är väl bara att kolla vad dom ligger på i liknande områden och skick så får du ju en bra fingervisning. Var noga med att kolla upp hyresgästerna ordentligt så du vet att dom har betalningsförmåga. om det bara är 8 lägenheter så kan du dessutom bygga lite relation med dom som ska bo där så känner du ju av om dom verkar reko och skötsamma. Att ha högre hyror påverkar inte om du hittar "bra" hyresgäster eller inte, dock så blir det kanske färre intressenter men så länge man hittar en som känns bra med rätt spelar det ju ingen roll med hur många man får tacka nej till.
Citera
2016-06-26, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passiveIncome
Du ska absolut ha det i ett aktiebolag, svart i de läget är ingen bra idé.
Nu är jag inte riktigt hemma i hyrorna i Stockholm men de är väl bara att kolla vad dom ligger på i liknande områden och skick så får du ju en bra fingervisning. Var noga med att kolla upp hyresgästerna ordentligt så du vet att dom har betalningsförmåga. om det bara är 8 lägenheter så kan du dessutom bygga lite relation med dom som ska bo där så känner du ju av om dom verkar reko och skötsamma. Att ha högre hyror påverkar inte om du hittar "bra" hyresgäster eller inte, dock så blir det kanske färre intressenter men så länge man hittar en som känns bra med rätt spelar det ju ingen roll med hur många man får tacka nej till.

Tack för input!

Det blir att ta detta genom AB.

Att hitta bra hyresgäster måste ju även vara en bra affär för hyrestagarna. De ska vara rimliga hyror så man förhoppningsvis inte får stor omsättning på hyresgästerna samt att de känner att det är värt att bo här för den hyran. I slutändan handlar allt om utbud och efterfrågan.

Min fråga är om det finns något som reglerar hur mycket jag kan ta i hyra?

Jag vet att det finns regler för bostadsrätter och hyresrätter där det är en viss uträkning. Men att äga en fastighet och att vara egen hyresvärd kanske är annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in