Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-03, 21:35
  #1
Medlem
tarsiers avatar
Jag äter inte speciellt varierat. I stort sett inga grönsaker. Jag är inte fet och har aldrig varit. Tränar lite cardio då och då. Lunch/middag består mest av kolhydrater (pasta, ris, mer sällan potatis) + kött (kyckling, nötkött, fläskkött). Massa frukt som mellanmål/vid behov. Ibland knäckebröd. Yoghurt till frukost med havre/musli (ej sockerbombsvarianten) + russin (mild lättyoghurt) eller havregrynsgröt. Tar omega 3-kapslar lite då och då. Äter sällan ren skräpmat (pizza, hamburgare). Får inte i mig extrema mängder läsk eller godis, skulle säga kanske max 100-200 g godis eller 100 g choklad och 1,5 L läsk/veckan. Småäter inte speciellt mycket.

Känner mig dock trött ganska ofta trots OK med sömn så har börjat rannsaka mig själv och se hur jag kan äta bättre.

Vad kan jag ha brist på med en sådan här kost? Vad borde jag äta mer av? Grönsaker känns givet, men vilka? Vilka grönsaker är bara vatten och utfyllnad och vilka innehåller faktiskt viktiga mikronutrienter?

Drack Joylent (måltidsersättning som ska täcka dagsbehovet, drack dock endast så det kanske täckte 30-50% och åt vanlig föda resten) ett tag men märkte ingen större skillnad trots att jag borde täckt mycket av behovet av mikronutrienter med Joylent.
Citera
2015-07-03, 21:43
  #2
Medlem
Du kan äta precis vad du vill så länge du förbränner mer än vad du tar in. Ät vanlig mat, välj en dag som fuskdag och gå på promenad då och då.
Citera
2015-07-03, 21:49
  #3
Medlem
woah, precis vad man vill diskutera såhär dags. Har börjat att bara äta nyttigt efter lång tid med ugnspizza.

Froosh smoothie 750ml till frukost, blåbär, gurka, melon eller sallad med pasta till lunch, till mellanmål ska det vara Icas egna fruktdryck, middag en räkmacka. (Detta var ett exempel från mig, håller så länge plånboken håller)

Vad du ska göra under tiden, gå ut och sola om möjligt, cykla efteråt i en timma. Din kropp kommer att må fantastiskt.

Edit: Laxsushi är ett bra val med om man gillar sånt.
__________________
Senast redigerad av IQ-141 2015-07-03 kl. 22:04.
Citera
2015-07-03, 22:15
  #4
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NRP
Du kan äta precis vad du vill så länge du förbränner mer än vad du tar in. Ät vanlig mat, välj en dag som fuskdag och gå på promenad då och då.
Ja, det är ju det jag har kört på hittills och det verkar t.ex funka för min bror, men vet inte riktigt om jag mår bra av den filosofin. Sen om det har att göra med kosten vet jag ju inte men det kan ju jag ju först veta när jag ändrar på den. Sen har jag en massa problem med slembildning också som jag tänkte kunde vara kostrelaterat (känsligheter/allergier).

Citat:
Ursprungligen postat av IQ-141
woah, precis vad man vill diskutera såhär dags. Har börjat att bara äta nyttigt efter lång tid med ugnspizza.

Froosh smoothie 750ml till frukost, blåbär, gurka, melon eller sallad med pasta till lunch, till mellanmål ska det vara Icas egna fruktdryck, middag en räkmacka. (Detta var ett exempel från mig, håller så länge plånboken håller)

Vad du ska göra under tiden, gå ut och sola om möjligt, cykla efteråt i en timma. Din kropp kommer att må fantastiskt.

Edit: Laxsushi är ett bra val med om man gillar sånt.
Frukt får jag redan i mig ganska rejält. Och även om det säkert innehåller en del bra saker är det mest fruktsocker + fiber i slutändan, eller?
Froosh blir nog lite dyrt i längden.

Sallad ska jag börja äta, men måste börja göra något gott som jag kan ha i kylen under några dagar och ta ifrån vid behov. Istället för att ta något enstaka salladsblad till lunchen...

En räkmacka till middag känns lite klent?

Sola gör jag redan, cykla gör jag också.

Lax har jag en massa i frysen som jag ska försöka göra något vettigt av.
Citera
2015-07-03, 23:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NRP
Du kan äta precis vad du vill så länge du förbränner mer än vad du tar in. Ät vanlig mat, välj en dag som fuskdag och gå på promenad då och då.

Kalorimässigt, ja. Men om vi ska prata bristsjukdomar, hjärt-kärl-sjukdomar och framtida häloproblem är det inte alls speciellt smart att "äta vad man vill".

Du ska ha din kropp även om 50 år.
Citera
2015-07-03, 23:39
  #6
Medlem
qdqdqs avatar
Gör det inte så komplicerat, köp fryst grönsaks-mix, bara ner i grytan häll över lite oliv olja koka på låg värme. Omega 3 fett fisk 3 - 4 gånger i veckan. Lök röd/gul i köttmåltiderna bra smaksättare nyttigt, ska tillsättas i sista möjliga stund och bara hettas upp lätt. Lite nötter ibland och svamp sedan är det mesta avklarat.
Citera
2015-07-03, 23:48
  #7
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Gör det inte så komplicerat, köp fryst grönsaks-mix, bara ner i grytan häll över lite oliv olja koka på låg värme. Omega 3 fett fisk 3 - 4 gånger i veckan. Lök röd/gul i köttmåltiderna bra smaksättare nyttigt, ska tillsättas i sista möjliga stund och bara hettas upp lätt. Lite nötter ibland och svamp sedan är det mesta avklarat.
Tack, exakt sånt här jag letade efter.
Citera
2015-07-03, 23:55
  #8
Medlem
AttansNedranss avatar
Skippa kolhydrater och socker. Åt kött och grönsaker så håller du nere kaloriintaget på ett långsiktigt sätt. Motionera för hälsans skull.
Citera
2015-07-04, 15:51
  #9
Avstängd
Bluttopedens avatar
Strimla ner lite röd samt vit kål så använder du det som ersättning till bl a Isbergsallat. Det är mycket vitaminrikt, bra för dina organ samt verkar anticancerogent. Broccoli samt blomkål ångar du upp och mosar till en pur'e, dessa livsmedel innehåller extremt mycket vitaminer samt mineraler. Broccoli bidrar bl a till sunda hormonnivåer. Spenat innehåller mest antioxidanter av samtliga grönsaker, mycket bra om du tränar då det hjälper musklerna att syresättas.

Jag personligen rekommenderar att köra på mer grönsaker än frukt, istället för frukt använder jag mig dessutom av bär, Blåbär, Gojibär. Blåbär innehåller gott om flavonider medan gojibär innehåller gott om Betakaroten som bidrar till en god ögonhälsa. Gör smoothies själv på dessa!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback