2011-02-23, 22:40
Medlem
kajakhyvlarns avatar
Okej. Något 3:e skott har jag aldrig hört talas om, men vad jag förstår av vittnesuppgifter och från
dokumentärer och annat som jag sett,läst och hört nämns enbart 2 skott. Visst har jag hört om "planteringsteorier" och det, men det känns långsökt minst sagt, likadant att börja ändra på vittnesuppgifter om hur makarna Palme betedde sig eller inte.. De första vittnesuppgifterna som togs på plats var någorlunda samstämmiga om hur det ungefärligen gick till, så varför man skulle ändra eller misstro dem har jag svårt att ta till mig..

Att det längre fram i utredningen blandas och ges vad gäller utsagor om vad som setts och hörts får man nog ändå ta med en nypa luft och eftertänksamhet då det verkar som utredarna själva inte kunnat låta bli att försöka styra utredningen åt ett visst håll, vilket också förändrades vartefter utredningsledare byttes ut..( åt vilket hålla man ville lägga resurserna alltså). Rent generellt känns det inte som om någon av dem har haft förmåga att driva en bred utredning helt enkelt.

Men vad vet jag, det är naturligtvis bara min egen analys.. Blev bara nyfiken vart den 3:e kulan kom ifrån då det inte nämns något sådant skott av något av de 19 vittnen som fanns på plats, däremot nämns 2 skott av flera.
Tack för svaret dock!

Du vet möjligtvis inte i vilken tidning det nämndes och ungefär när??
Citera
2011-02-23, 23:21
Medlem
Flus avatar
Vad tror ni om snubben som Tommy Lindström pratade om i Efterlyst ikväll, kallad "C"?
Någon som vet något om honom? Enligt Efterlyst begick han självmord 2008.
  • Bodde nära mordplatsen
  • Ägde en Smith & Wesson .357 Magnum
  • Var känd Palmehatare och hade bl a skjutit sönder sin egen tv när Palme var i rutan
  • Aggresiv enstöring
  • Ignorerade kallelser till provskjutning av vapnet och hävdade att han sålt det till en okänd kille i Kungsträdgården
Det är samma kille som SvD skrev om idag:
Svd: Teorikrig om Palmemordet
Citera
2011-02-24, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajakhyvlarn
Du vet möjligtvis inte i vilken tidning det nämndes och ungefär när??
Du kan checka aftonbladets senaste movie med GW.
Men det är alltid lätt att få uppfattningar om det hela, var det två skott mot Palme eller var det ett skott mot Palme och ett skott mot Lisbeth eller två skott mot Palme och ett skott mot Lisbeth?
Citera
2011-02-24, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Vad tror ni om snubben som Tommy Lindström pratade om i Efterlyst ikväll, kallad "C"?
  • Bodde nära mordplatsen
  • Var känd Palmehatare och hade bl a skjutit sönder sin egen tv när Palme var i rutan
  • Aggresiv enstöring
  • Ignorerade kallelser till provskjutning av vapnet och hävdade att han sålt det till en okänd kille i Kungsträdgården

Ingen aning.
Begreppet Palmehatare verkar pricka varenda person med en S&W .357, sedan är de aggressiva enstöringar också.... och som extra lök på laxen är de döda.

Kan ju handla om teori kriget också, med två låtsas teorier mot varandra. En kul sak som de två kontrahenterna glömt om sina egna teorier är att de är helt överlappande varandra utan att på något vis utesluta varandra. Tyvärr har väl båda teorierna sina fördelar vid olika tillfällen och borde arbeta bäst tillsammans, men teorikriget handlar nog inte om hitta en lämplig mördare utan snarare att kampa lite om massmedias gunst och utrymme. De är ju konkurrenter i TV-rutan också och GW försöker sälja sin erfarenhet medan L säljer sina utredningar.
Citera
2011-02-24, 01:21
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
  • Bodde nära mordplatsen
  • Aggresiv enstöring

Det är i princip samma GM som både GW och Lindström pratar om. Han stämmer in på GW:s antaganden, det skulle alltså innebära att han har rätt.
Det som är konstigt i sammanhanget är att om "flera tunga mordutredare" skulle var säkra på att det är han, varför har inte polisen visat ett större intresse för honom?
Men det är väl iofs ganska typiskt för svensk polis, hellre tar man in en nerdekad pundare som man kan skylla på än att anstränga sig med riktigt polisarbete.
Citera
2011-02-24, 02:03
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det är i princip samma GM som både GW och Lindström pratar om. Han stämmer in på GW:s antaganden, det skulle alltså innebära att han har rätt.
Det som är konstigt i sammanhanget är att om "flera tunga mordutredare" skulle var säkra på att det är han, varför har inte polisen visat ett större intresse för honom?
Men det är väl iofs ganska typiskt för svensk polis, hellre tar man in en nerdekad pundare som man kan skylla på än att anstränga sig med riktigt polisarbete.

Nja, Lef GW nämner ju en person med bakgrund inom polis, militär etc som hade medhjälpare. Den här liraren som var uppe i Efterlyst skulle ju då ha agerat ensam. Inte lär han ha varit polis eller liknande heller, för då skulle man nog sagt något om det, eller?
Citera
2011-02-24, 02:08
Medlem
Lalajlajs avatar
Aro dissade allt och alla som hade konspiratoriska teorier med bakgrund av att ingen kunde veta att Palme skulle gå ut denna kväll.

Någon som tycker det verkar rimligt, med tanke på Aros uttalande, att det kan vara något annat än ett slumpartat vansinnesdåd utfört av en person utan egentliga motiv, förutom då ett eventuellt hat mot Palme?
Citera
2011-02-24, 02:45
Medlem
Ja denna "C" verkar ju intressant. Han skulle ju om han nu bodde nära ha kunnat sett makarna när de gick in på bion och sedan gått hem och hämtat vapnet. Om det inte är en konspration krävs ju annars att mördaren skulle varit på platsen med vapnet och sedan sett Palme, bestämt honom ska jag skjuta och genomfört det. Klart genomförbart men lite för många tillfälligheter för att det enligt mig ska va troligt.

Skulle önska att någon som tänkt outa "C" tänker sig för lite. Känns som den här utredningen har haft nog med problem och under den närmaste tiden iom uppmärksamheten så kan ju faktiskt intressanta spår komma fram.
Citera
2011-02-24, 05:33
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Nja, Lef GW nämner ju en person med bakgrund inom polis, militär etc som hade medhjälpare. Den här liraren som var uppe i Efterlyst skulle ju då ha agerat ensam. Inte lär han ha varit polis eller liknande heller, för då skulle man nog sagt något om det, eller?

Profilering är ingen exakt vetenskap, pratar man om "säkerhetsrelaterat" så är det i samma planhalva med "C" pga av hans vapenintresse och medlemskap i skytteförening.
Lite lustigt att de inte ville säga vad han skulle ha jobbat med, inte helt otroligt att det kan vara en gammal militär eller fd polis.
Citera
2011-02-24, 05:36
Medlem
Med C syftar man väl på Carl-Gustav Östling? Om så är fallet förstår jag inte hur de samtidigt helt avfärdar tanken på en konspiration eftersom han alltid har varit en av de huvudmisstänkta i polisspåret.

Carl-Gustav Östling var tidigare polis, vapenhandlare och nazist.

Mycket tyder på att han även var inblandad i SÄPO på något sätt.
Senast redigerad av Septimum 2011-02-24 kl. 05:43.
Citera
2011-02-24, 05:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septimum
Med C syftar man väl på Carl-Gustav Östling? Om så är fallet förstår jag inte hur de samtidigt helt avfärdar tanken på en konspiration eftersom han alltid har varit en av de huvudmisstänkta i polisspåret.

Carl-Gustav Östling var tidigare polis, vapenhandlare och nazist.

Mycket tyder på att han även var inblandad i SÄPO på något sätt.
Troian tror inte att det skulle vara han i tråden om Efterlyst:
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det tror jag inte. CG Östling utvandrade till Tyskland, om han där tagit sitt liv vet jag i och för sig inte. "C" verkar enligt Efterlysts vara någon rättshaveristisk dåre, passar inte riktigt in på CG Östling.
Citera
2011-02-24, 05:45
Medlem
Ahh ok ok tack. Ja då är ju denna C onekligen väldigt intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in