Flashback bygger pepparkakshus!
2018-05-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Kjell Roland Fernberg = Mr X

Är man insatt så kan man möjligtvis göra den tolkningen av Hylins serie. Men hur kan du fastslå detta så kategoriskt? Jag vet att det går att ringa Kjelle F och fråga visserligen.
Citera
2018-05-23, 00:53
Medlem
edit: hittade en annan tråd om Palme som redan behandlar min fråga
Senast redigerad av -big kahuna- 2018-05-23 kl. 00:56.
Citera
2018-05-23, 21:10
Medlem
Vad tycker ni insatta om ”det nya spåret” som presenterats idag? I mina ögon intressant men faller väl lite på en punkt..

Att han gick ut från jobbet stötte på Palme och hade en lånad revolver med sig ”bara sådär”. Hade han stalkat Palme hade jag köpt det rakt av men det där klickar knölen lite..

1. Har man lånade vapen med sig så där?
2. Visste han om Palmes biobesök och lånade med sig revolvern, hur visste han isåfall detta?
Citera
2018-05-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotoriousBIGGIE
Vad tycker ni insatta om ”det nya spåret” som presenterats idag? I mina ögon intressant men faller väl lite på en punkt..

Att han gick ut från jobbet stötte på Palme och hade en lånad revolver med sig ”bara sådär”. Hade han stalkat Palme hade jag köpt det rakt av men det där klickar knölen lite..

2. Visste han om Palmes biobesök och lånade med sig revolvern, hur visste han isåfall detta?

Han är mer rimlig som mördare än Christer men som du säger så faller mycket på att han, enligt den här "nya" teorin, skulle vara ensam och råkade springa på Olof Palme. Om "Skandiamannen" var mördaren så borde han ingått i en grupp.
Citera
2018-05-23, 23:16
Medlem
Kan Engström ha arbetat över, gått ut ett ärende (att köpa cigg eller vad som helst), råkat få syn på makarna Palme, sprungit tillbaka till jobbet och gått in bakvägen, hämtat revolvern som han hade på jobbet (av någon anledning, t.ex. att han lämnat den där efter målskjutning eller liknande), gått ner genom huvudingången där han ses av vakten, hunnit ikapp Palme och skjutit honom, tittat på sitt verk några sekunder och sedan sprungit nerför Tunnelgatan, gått runt kvarteret och sedan återkommit till Skandia och där setts av vakten igen? Sedan diktat ihop hela historien om att han skulle varit med och hjälpt till på brottsplatsen som ett sätt att bortförklara att vittnen eventuellt kan ha placerat honom på platsen.

Vilka är hålen i den teorin?
Citera
2018-05-24, 05:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

I detta "underhållningsprogram" från 1989 gör Jan Guillou narr av Maj Wechselmann som tar upp Skandiamannen 30 minuter in i videon:

Palmemordet 1989 - Diskutabelt
https://www.youtube.com/watch?v=YbyTANqxFZo

Hoppas Guillou får äta upp vad han sagt.

En serie videor om skandiamannen i 6 delar.
https://www.youtube.com/watch?v=cD1rb-JrV-w
Citera
2018-05-24, 07:00
Medlem
Jag tycker nog att han som person absolut skulle vara tänkbar som gärningsman. Men jag tror inte på slumpen riktigt när en statsminister mördas med skjutvapen, skandiamannens skuld måste ju isåfall bygga på antingen slumpen. Alltså han såg paret och passade på i ren impuls, varför man nu skulle ha med sig vapen bara för att till jobbet.

Eller så hade han medhjälpare som följt Palme och meddelat hur och vart de gick. Jag vill minnas att jag sett vittnesuppgifter om män med walkie talkies. Det skulle kunna vara troligt. Isåfall är det ju inte omöjligt att han haft revolvern med sig och haft arbetsplatsen som ett typ av alibi. Sen när han inser att han blivit sedd av andra så anger han sig själv som vittne.
Citera
2018-05-24, 10:45
Medlem
Mullrets avatar
Om han nu har en vapensamlare som kompis med stort valbart vapenförråd, varför då ta en 357 Magnum? Stor, tung och otymplig.

En .38 Police Special hade räckt långt.

Det var ingen elefant som skulle avlivas.
Citera
2018-05-24, 17:12
Medlem
Citat:

Om man läser in Gunnar Walls avslöjanden i sin senaste bok att Havard Rapporten som låg i Skandiahuset stals på morgonen den 28 februari 1986 så finns det möjlighet att Skandiamannen stulit den, kontaktat Palme, (Palme fick ett uppskakande telefonsamtal på sitt kontor på eftermiddagen som gjorde honom tyst och innåtvänd) Han bestämmer möte med Olof utanför Dekorimaaffären runt 23-tiden, Palme beslutar sig då att han ska gå på bio och tar med sin fru.

Bitarna faller på plats i detta läge, Gunnar Wall undrade i sin senaste bok varför paret skulle välja att gå hem den väg de gick, eftersom det då var den stökigaste och bråkigaste biten av Sveavägen en helgnatt på 80-talet, anledningen berodde på spelklubben Oxens existens.
Gunnar Wall trodde inte ett ögonblick på Lisbets förklaring att hon ville kolla ett visst skyltfönster, detta skyltfönster tittades det in i i cirka 5 sekunder, vittnen har berättat vad de sett av parets promenad mot Dekorima.

Detta skulle även förklara varför de först pratar med mördaren i 3-4 minuter innan skotten, det kan blivit ett mord eftersom Palme kan avisat att betala för att få loss Harvard rapporten.

Med dessa nya spår om skandiamannen så faller Gunnar Walls teori om Havardrapporten även den på plats.
Citera
2018-05-24, 22:04
Medlem
Citat:

ännu en syndabock nu när pettersson är ute ur bilden tragiskt
Citera
2018-05-24, 23:56
Medlem
Kämpendahls avatar
Det faktum att han stämplade ut från sitt jobb endast två minuter innan Palme mördades gör att jag är lite tveksam till Stig Engströms skuld. Vill man mörda någon förbereder man sig rimligen genom att stå och vänta på offret och/eller följa efter. Hans ex-hustru uttalar sig på ett sätt som gör att i vart fall jag får intrycket av att det finns förklaringar till att han ändrade uppgifter om vad han sett och inte sett på mordplatsen. Det verkar vara en tragisk figur som ville ha lite mer uppmärksamhet. Ingen har pekat ut honom, Lisbeth Palme har pekat ut Christer Pettersson och han är knappast lik Engström. Vad gäller Palmehatet så var det ganska vanligt på den tiden, inte minst i moderata kretsar.

Det finns många konspirationsteorier om vem som mördade Palme. Det finns till och med de som hävdar att Palmes familj ligger bakom mordet. Men visst, det är fullt möjligt att Engström just denna dag hade en skarpladdad revolver med sig på jobbet, stämplade ut och två minuter senare råkade springa på paret Palme och sköt vår statsminister. Dock har jag mer än full förståelse varför han avfärdades som Palmes mördare av polisen.
Citera
2018-05-25, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det faktum att han stämplade ut från sitt jobb endast två minuter innan Palme mördades gör att jag är lite tveksam till Stig Engströms skuld. Vill man mörda någon förbereder man sig rimligen genom att stå och vänta på offret och/eller följa efter. Hans ex-hustru uttalar sig på ett sätt som gör att i vart fall jag får intrycket av att det finns förklaringar till att han ändrade uppgifter om vad han sett och inte sett på mordplatsen. Det verkar vara en tragisk figur som ville ha lite mer uppmärksamhet. Ingen har pekat ut honom, Lisbeth Palme har pekat ut Christer Pettersson och han är knappast lik Engström. Vad gäller Palmehatet så var det ganska vanligt på den tiden, inte minst i moderata kretsar.

Det finns många konspirationsteorier om vem som mördade Palme. Det finns till och med de som hävdar att Palmes familj ligger bakom mordet. Men visst, det är fullt möjligt att Engström just denna dag hade en skarpladdad revolver med sig på jobbet, stämplade ut och två minuter senare råkade springa på paret Palme och sköt vår statsminister. Dock har jag mer än full förståelse varför han avfärdades som Palmes mördare av polisen.

Jag tror att det är slumpen, tillfället, som gjort detta, tror inte det är planerat på någotvis, varför jag tror det? Jo för att det verkar nästintill omöjligt att lösa, en ensam gärningsperson som plötsligt bara skjuter, skandiamannen är med och förstör utredningen och ljuger, varför?
Vill han bara bli en hjälte eller är det av andra motiv han går ut i tidningar och hittar på saker....
Christer p tror jag inte på har aldrig gjort, han var för hög och flummig för att kunna hålla tyst i 20 år innan han gick bort, tror inte han skulle använda pistol heller.
Jag tror inte på PKK spår el liknande heller, utan med den lilla info jag besitter tror jag mer på en tillfällighet, den liknelse som gjorts med Sigge cedergren kan däremot stämma, någon skulle knäppa Sigge men det blev fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in