Citat:
Om det är Chrille P som är mördaren är jag övertygad om att han är en del i polisspåret. Polisen kanske hade en hållhake på Christer, enligt Miekkalinna där så hade han begått fler mord än det där bajonett-dråpet. Snuten kanske visste om det och pressade honom att göra det med löfte om att dom inte utreder honom i de fallen, om han inte begår det får han livstids fängelse för det andra. Kan förklara varför han "föll" och slog ihjäl sig så kort efter han gått ut med att han ville ha ett möte med Palmefamiljen. Han hade gått med rädsla för polisen hela tiden och visste att han ändå skulle dö snart, så han ville helt enkelt lägga korten på bordet ang. den frågan som följt honom så många år. Har svårt att tro att Christer skulle döda statsministern för skojs skull och riskera livstid bakom galler.
Det där var då den knasigaste bortförklaring av Säpo jag sett. Det märks att myndigheten fått allt svårare att göra sig trovärdig. Redan Holme'r insåg att Säpo låg bakom de långt i förväg planterade villospåren även mot CP. Han kunde då istället fås att agera i maskopi med poliser som ju på olika sätt hade varnats men ändå trodde sig själva kunna avslöja Säpo.
CP var en hedersman som medgav att han lätt kunde vara en dråpare men absolut aldrig någon simpel mördare. Holme'r visste därmed att han var att lita på då han troligen fick tips om hur polisens övning skulle gå till då CP kanske kunde hjälpa till.
CP klubbades ihjäl bara några dagar efter att jag framfört mitt hopp om att han och Lisbet borde träffas. CP var vän med de flesta och definitivt inte rädd för någon polis. Så som både morden och karaktärsmorden gått till mot både mot CP och Palme är det typiskt Säpo som ligger bakom liksom i hela raden av falskspår och "olyckor" mot enskilda som kommit i vägen för kuppmakarna.