2015-07-09, 13:13
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxi
Flashback är ett forum där enskilda medlemmar får skriva vad de känner, på den omtalade sidan var det som jag förstod det enbart gruppens administratörer som la upp material.

Var det för övrigt någon som skickade in när Feministiskt initiativs ungdomsförbunds medlemmar drev Lucas Hertzman till självmord?

Det var ju dess användare som skickade in material som sedan moderatorer publicera. Som sagt, det är jävligt enkelt att vara högmodig när man själv bidrar till samma skit här på Flashback.

Alla de som skickade in screenshots ansvarar för att det stämmer. Och i slutändan är det admins som får ta skiten. Precis som Flashback där admin har satt upp vissa regler att följa så att han ska slippa få skit på sig.

Sluta hyckla. Dom gör precis samma sak. Och precis som Flashback är det en liten minoritet som hänger ut folk och en majoritet som läser om det och diskuterar.
Citera
2015-07-09, 13:19
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slirrefirre
Flashback är ett diskussionsforum. Snubbarna är enbart för att hänga ut. Du kan ju börja lära dig skillnaden. Sen tycker jag att det inte är okej att hänga ut folk på flashback heller, men det är inte flashbacks huvudsyfte att hänga ut folk. Sen finns del olika forum på flashback. Det är som att säga "Jag använder facebook, men jag står för att använda alla grupper som facebook har". Men nu går vi helt off-topic.

Flashbacks huvudsyfte är att vara ett forum för diskussion.

Snubbarnas huvudsyfte är att belysa hur många kvinnor behandlas av våra bröder, pappor och söner och vara ett forum för diskussion.

Det är samma skit. Sluta vara en jävla hycklare. Några få promille av snubbarnas användare skickar in screenshots på en händelse vilket leder till diskussion. Du vill bara inte ta ut näsan ur röven för att du älskar hur du själv luktar. Dom hymlar i alla fall inte och blir efter en stark tillväxt eftertänksamma och upplyser problemet med att oskyldiga kan bli skadade.

Men du har all rätt i världen att tycka att du är bättre än den gruppen. Personligen anser jag mig vara del av en ungefär liknande grupp här på Flashback. Även om jag sällan spekulerar i oskyldiga gärningsmän.
Citera
2015-07-09, 13:21
Medlem
slirrefirres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippykiller
Alla kan ju inte ha samma åsikt som dig. Vissa tycker public shaming är ett bra straff för idioter som dessa. Andra tycker böter eller fängelse. Några tycker man ska ha dialog och förståelse.

Vad vi vet inte fungerar så är det
1: polisanmälan leder ingenstans därför är rättsligt straff inte möjligt
2: Dialog är något som har försökts i tid och otid och fungerar inte

Public shaming kanske inte är svaret. Men det är ju en naturlig väg att gå när 1 och 2 redan prövats. Nästa steg kanske blir en laserkvinna som skjuter mån på måfå bara för att de är män.

En idiot är alltid en idiot och kommer inte ändra sig. Tjejer som gång på gång får gå igenom samma skit baxnar till slut och tar till drastiska åtgärder. Jag har hört att det bästa sättet för att stoppa en mobbare är att utsätta mobbaren för samma kränkning eller en ren skär misshandel. Att byta skola för den mobbade eller mobbaren fungerar inte.

Förlorar dessa unga män sina jobb pga sitt egna beteende så är det ju upp till dom själva att ändra på sig. Samhället och framförallt tjejer är trötta på att bli hotade med våldtäkt och slag.

Är det rätt? Mja, mje kanske jag vet inte. Jag själv kommer aldrig hamna i samma situation som dessa snubbarna då jag är väluppfostrad på ett svenskt korrekt vis.
Fast public shaming har väl också används i hur många år som helst. Men det har väl aldrig någonsin fungerat?
Citera
2015-07-09, 13:23
Medlem
xxis avatar
Citat:
Det var ju dess användare som skickade in material som sedan moderatorer publicera. Som sagt, det är jävligt enkelt att vara högmodig när man själv bidrar till samma skit här på Flashback.

Alla de som skickade in screenshots ansvarar för att det stämmer. Och i slutändan är det admins som får ta skiten. Precis som Flashback där admin har satt upp vissa regler att följa så att han ska slippa få skit på sig.

Sluta hyckla. Dom gör precis samma sak. Och precis som Flashback är det en liten minoritet som hänger ut folk och en majoritet som läser om det och diskuterar.

Precis, det var moderatorerna som publicerade det och därav är det helt korrekt att kritisera gruppen. På Flashback är det enskilda användare som skriver, då är det helt korrekt att kritisera användaren. Flashback är inget väsen. Flashback har ingen egen vilja. Man kan inte säga "Flashback är rasistiskt". Det är användarna på Flashback som är rasistiska. På "Snubbarna" är det ett fåtal människor som står för allt material och som identifierar sig som just skribenterna bakom "Snubbarna", därför kan man kritisera gruppen som sådan.
Citera
2015-07-09, 13:56
Medlem
JnDs avatar
Jag skulle kunna göra en lista på alla rabiata "manshatare", det finns en hel del på twitter, de är ju även så vänliga att de visar även sina trynen där... Skulle bli populärt.
Citera
2015-07-09, 14:05
Medlem
slirrefirres avatar
T.ex. senaste uppdateringen så hade dom med någon person. På någon gammal konservation. Men nu har dom tagit bort den, men undrar hur mycket hat och annat skit personen fortfarande får. Hans facebook ligger fortfarande kvar i kommentarerna.
Citera
2015-07-09, 14:11
Medlem
StarSuckers avatar
Förvånas fortfarande av många här inne (och på Snubbarnas facebooksida) oförmåga att se och kritisera problem.

Hur tror de utveckling sker om man inte kan diskutera problem, exempelvis osäkerheten kring att konfirmera om det är samma person bakom skärmen som bild och namn anger?

Snubbarna har insett detta och beter sig bra mycket mer ansvarsfullt än deras användare. Vill lyfta upp en särskild kommentar som jag tycker är värd att reflektera över från Facebook

Citat:
Det hedrar er att ni tar integritetsfrågor och juridiska aspekter på allvar.
Jag hoppas ni kan hitta en form som ni känner att ni kan och vill fortsätta med, för det ni gör är otroligt viktigt!

Det verkar som om det finns två parallella syften med Snubbarna:
1) Att visa upp vidden av problemet och väcka opinion mot det
2) Att komma åt individerna som står för vidrigheterna

1 är oantastligt både juridiskt och moraliskt så länge man avidentifierar avsändarna.
2 är mycket mer problematiskt, och kanske inget som lämpar sig för öppna forum. Mycket av det som ni publicerat borde egentligen vara åtalbart som sexuellt ofredande, och kanske skulle den delen snarare drivas gentemot polis och åklagare .
Citera
2015-07-09, 14:30
Medlem
KjellSorterings avatar
Skrämmande denna grupp och de lägger bara ut toppen av isberget. Nej polisen kan inte driva alla dessa trakasserier i rättegång. Kanske lika bra att lägga ut och köra en public shaming?

Påminner lite om "göteborg orros" fast med substans och tvärtom
Citera
2015-07-09, 14:47
Medlem
Vore man bara intresserad av att belysa de så kallade "problemen" hade man naturligtvis valt att anonymisera alla inblandade. Nu handlar det ju dock inte om det utan snarare om att även våra kära feminister tycker det är roligt att näthata och hänga ut folk de också.

Jag har dock genuint svårt att känna någon som helst sympati för många av de uthängda. Det man skriver under eget namn/bild riskerar alltid finnas kvar för alltid så man gör bäst i att vara beredd på att stå för det. l2internet, liksom. Sedan kan man tycka vad man vill om det och huruvida det är lämpligt att göra privata konversationer publika, men det spelar liksom ingen roll. Det kan väl dock vara en bra idé att tänka sig både en och två gånger före man skriver något till en svensk kvinna i framtiden, även om hon så råkar vara din fru.

Citat:
Snubbarnas huvudsyfte är att belysa hur många kvinnor behandlas av våra bröder, pappor och söner och vara ett forum för diskussion.

Trams. En Facebook-sida är per definition inte till för någon som helst diskussion. Det är en plats för oneliners från grupprunkande likatänkande människor som jagar likes av varandra.
Senast redigerad av Taiga 2015-07-09 kl. 14:53.
Citera
2015-07-09, 14:55
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slirrefirre
Fast public shaming har väl också används i hur många år som helst. Men det har väl aldrig någonsin fungerat?

Klart det har.
Kanske inte när det gäller vissa "brott" men småbrott absolut
Citera
2015-07-09, 15:33
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Trams. En Facebook-sida är per definition inte till för någon som helst diskussion. Det är en plats för oneliners från grupprunkande likatänkande människor som jagar likes av varandra.

För dig och mig ja. FB och Twitter används också av regimkritiker, politiker, företag osv osv. Och precis samma sak säger dom flesta som inte hänger på Flashback om Flashback.

Att det är ett forum för Sverigedemokrater som ryggdunkar varandra och lägger oneliners om blattar och utlänningar.

Problemet med sånna som dig är att du inte kan tänka utanför din egna bubbla. Du har kunskapen du har och då måste den stämma med hela Sverige.
Citera
2015-07-09, 16:38
Medlem
Citat:
För dig och mig ja. FB och Twitter används också av regimkritiker, politiker, företag osv osv. Och precis samma sak säger dom flesta som inte hänger på Flashback om Flashback.

Och det borde säga dig något om vad dessa plattformar är användbara som. De fungerar väl om man vill prångla ut någon form av budskap till folk som är intresserade av att lyssna, inte för faktisk diskussion.

Citat:
Att det är ett forum för Sverigedemokrater som ryggdunkar varandra och lägger oneliners om blattar och utlänningar.

Man ser vad man vill se. Är det vad man tar med sig efter ett besök på Flashback har man inte tittat särskilt noggrant. Det är klart att ryggdunkande förekommer på Flashback också men till skillnad från ovan nämnda sajter så är det inte det som är hela poängen med Flashback. Här står var post för sig i kronologisk ordning. Inga inlägg är värda mer än andra. Vidare är Flashback smakfullt modererat för att se till att folk håller sig till ämnet. Formatet lämpar sig för diskussion.

Citat:
Problemet med sånna som dig är att du inte kan tänka utanför din egna bubbla. Du har kunskapen du har och då måste den stämma med hela Sverige.

Och problemet med dig och resten av etablissemanget är att ni på fullt allvar tillskriver det som skrivs på Facebook och Twitter något som helst jävla värde. Det är först när diskussionen är fri och anonym som internet blir intressant, för det är då du kan läsa vad folk faktiskt tänker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in