2015-08-05, 20:41
Medlem
Mikeyjamess avatar
Om man får hem henne så får hon sättas på övervakning 24/7 och tvinga henne till terapi. Restriktioner som att inte få gå hur fritt hon vill förrän hon inte anses vara en tickande bomb.

Risken är att hon skulle bli less på det och antingen rymma igen eller bli Abdulwahab 2.0
Citera
2015-08-05, 20:45
Medlem
Klappars avatar
Ungdomar gör dumma saker, men jag tycker inte att man ska lägga ned allt för mycket på att hon bara är 15 år. Det är ytterst få tjejer som åker ned för att bli IS fruar och det är så av en anledning, det handlar inte om att dom är barn utan för att det är något som lockar nere i Syrien och andra IS-länder.

Nu har hon gjort ett stort misstag och hennes föräldrar klarar inte av att städa upp efter henne, man får väl hoppas för hennes egen skull att hon lyckas leva ett hyffsat bra liv.
Citera
2015-08-05, 21:00
Medlem
Citat:
Polisen har efterlyst både flickan och pojkvännen via Interpol.
– Det är en mardröm. Hon vill hem, men det finns ingen som kan hjälpa henne, säger flickans pappa till DN.
15-åringen var placerad i fosterhem och kunde därför ge sig i väg utan att de biologiska föräldrarna visste om det.
– Som vi ser det har vi lämnar över vår dotter till sociala myndigheter och nu är hon borta. Även om hon lämnade Göteborg frivilligt ser vi det som att någonstans under vägen blev hon bortrövad och nu befinner hon sig i Syrien mot sin vilja, säger pappan till DN.

Citat:
DN har också varit i kontakt med chefen för individ- och familjeomsorgen i flickans hemkommun – som säger att kommunen är "handlingsförlamad". Det går inte att göra något för flickan, enligt verksamhetschefen, eftersom Sverige varken har diplomatiska förbindelser med Syrien eller personal där. Så kommunen kan bara bidra med "råd och stöd" till föräldrarna.

http://www.expressen.se/gt/gravid-svensk-15-aring-ar-fast-i-syrien/
Citera
2015-08-05, 23:51
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afresh
Han har tränat på att döda oskyldiga civila med Al-Qaida och rövat bort en tonåring från hennes fosterfamilj till ett terrorläger ute i öknen i Mellanöstern. Trots detta direkt ondsinta handlande har han mage att skylla det hela på föräldrarna. Jag tycker att det är ett ganska sinnessvagt beteende, han torde vara efterbliven.
Nej det behöver han inte alls vara, det ligger i hans natur att alltid skylla ifrån sig, t ex måste man bränna bilar och förskolor för att man "inte har nån fritidsgård" - den har man också bränt upp.
Citera
2015-08-05, 23:56
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
60 000 svenska pass anmäls försvunna varje år. Med andra ord, det pågår en betydande handel med svenska pass och att den handeln även utnyttjas för terrorresor är inte osannolikt.

Jag har aldrig förlorat ett pass. Ingen i min familj har förlorat sitt pass, ingen nära släkting heller. Ingen av mina vänner och bekanta, jag har frågat runt.
När ska myndigheterna sluta att vara så fruktansvärt naiva, när ska de fatta vad "borttappandena" handlar om?
Citera
2015-08-06, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Borås tidning rapporterar att en gravid 15 åring ljugit för sina fosterföräldrar att hennes mamma get tillstpnd för henne att åka till tockholm med sin pojkvän, men istället reste de till Syrien. Killen är på terrorträning varje dag och 15-åringen får istället spendera dagarna med andra arabiska fruar. Hon har ångrat sig och vill tillbaka, men sitter fast ute i öknen. Vad vet vi om detta fall? Hela grejen verkar konstig från början. Låter som om 15-åringen kommer från en trasslig bakgrund med tanke på umgänget, graviditeten vid 15-års alder och det faktum att det finns fosterföräldrar.

http://www.expressen.se/gt/forsvunnen-flicka-hade-rest-till-syrien/

Vi kan rapportera att det blåser andra politiska vindar i Sverige nu!
Citera
2015-08-06, 22:28
Medlem
Det rapporterades på SVT text-tv i morse att flera hundratals uppsöker svensk sjukvård för "krigsskador" under detta år. Då ska det tilläggas att ingen svensk soldat skadats i strid utomlands sedan 2012, så ni kan ju gissa vilka typer det handlar om som kommer tillbaka för omplåstring. Med andra ord är antalet aktiva svenska jihandister betydligt store än vad det tidigare rapporterats. Så det är väl bara en tidsfråga innan killen åker på lite däng i Syrien och kommer hem fortare än kvickt för lite skattefinansierad vård innan det bär av tillbaka till Syrien igen. Frågan är om 15-åringen då tillåts komma tillbaka.
Citera
2015-08-07, 00:00
Medlem
Hur kan man ångra sig? Tvingades hon ner från första början då eller vadå? Känns väldigt märkligt tycker jag. Visst, hon kanske ångrat sig när hon väl åkte ner dit, men var är egenansvaret och att tänka efter innan man gör det? Ser ingen anledning till varför hon skulle ha ändrat sig efter att hon väl åkte dit, hon visste väl vad hon gav sig in på?
Citera
2015-08-07, 00:59
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoZzmode
Hur kan man ångra sig? Tvingades hon ner från första början då eller vadå? Känns väldigt märkligt tycker jag. Visst, hon kanske ångrat sig när hon väl åkte ner dit, men var är egenansvaret och att tänka efter innan man gör det? Ser ingen anledning till varför hon skulle ha ändrat sig efter att hon väl åkte dit, hon visste väl vad hon gav sig in på?
Ja och nej. Sannolikt hade hennes pojkvän utmålat en bild av en annan tillvaro än att dag efter dag sitta instängd med en mängd andra kvinnor medan han övade sig på att mörda för IS. Troligen hade hon föreställt sig ett liv där hon fick ett eget hem och en respekterad position i tillvaron som fru till en krigare.

Det är trots allt inte första gången en 15-årig tjej som lever i en trasslig tillvaro mer eller mindre medvetet låter sig förledas att tro på drömprinsen och de levde lyckliga alla sina dagar - sedan tycker jag inte att det är någon ursäkt. De må vara så att hon längtade till en bättre tillvaro i en omfattning som gjorde att hon tappade en del av sitt (sannolik redan bristande) omdöme. MEN hon kan inte ha undgått vetskap om vad IS sysslar med. Att på något sätt vilja bli en del av det - ja, för det finns ingen ursäkt.
Citera
2015-08-07, 07:22
Medlem
tzjs avatar
Det kanske vore dags att upplysa både allmänheten och de styrande i det här landet vad IS faktiskt håller på med. Jag antar att många bara läser om dåd begågna av IS, men några videos har man inte sett.

Man borde sätta ihop en videosamling med IS-videos och köra på bästa sändningstid i samtliga TV-kanaler. Då kanske det blir lite fart på politikerna istället. Om inte tidningsartiklar får folk att börja agera, så kanske en 45 minuter lång video med avrättningar kan få effekt?

Hur i hela friden hamnade Sverige i en denna situationen?
Citera
2015-08-07, 07:27
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Hur i hela friden hamnade Sverige i en denna situationen?
Långvarig import av muslimer från MENA. Är fb-vän med ett par iranier, det är snudd på otroligt i den mening att man fan tror att det är trollande, vad de anser om USA, ISIS, kurder och så vidare. Man kan väl sammanfatta det som att en hel del "svenska" muslimer plus en massa vänsterslödder i Sverige hyllar ISIS enkom för att de "motsätter" sig USA
Citera
2015-08-07, 13:12
Medlem
JH1960s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag tror att man som 15-åring är tämligen lätt att manipulera. Hon har sannolikt haft ett trassligt liv i Sverige. Fosterhemsplacerad och vilsen. När någon ger henne uppmärksamhet och lockar med ett ordnat liv inom ramarna för islam, gemenskap och status som hustru till en krigare är det nog lätt att en sådan person låter sig förledas. "Systrarna" i Syrien har dessutom säkert gjort sitt för att locka henne dit.

Med det sagt är min empati slut. Jag vill inte ha hem henne eller någon av de personer som lämnar Sverige för att strida i Syrien. Inte en enda av dem. Jag vill inte ha hem deras fanatism, deras stridsträning eller inbördes konflikter.

För några år sedan hade jag nog tänkt annorlunda, men nu har utvecklingen gått för långt.
- Jag har också empati och är väldigt snäll. Håller helt med om att vi vill inte ha hem deras idiotiska fanatism. Hoppas innerligt att de nyanlända som finns här jobbar på ordentligt för då går det bra för dem. Många av dem gör ju det, att förneka det är otroligt dumt och de personerna är en stor tillgång i samhället. Däremot, att hålla på och slå ihjäl / självmordsbomba är inget som leder samhället framåt. De som ansluter sig till is behöver inte komma tillbaka. De är värre än Bader-Mainhof ligan som ju ansågs som terrorister, fast i jämförelse framstår den ligan som oskyldiga söndagsskolebarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in