2015-12-15, 21:53
Medlem
Gillar Coppa Italia. Särskilt när de stora lagen kommer in i turneringen, men några av de mindre har lyckats avancera.

Ikväll ställdes Genoa mot Alessandria från Lega Pro.

Vafan i helvete. Pandev har fem CI-titlar med tre olika lag. Vunnit Serie A, CL och Club World Cup. Och ikväll fick han äran att spela mot Alessandria.

På tal om Pandev. Finns det någon som egentligen i sammanhanget är tämligen medioker som kan uppvisa samma antal titlar?

I början av andra halvlek så kontrade Alessandria in ledningsmålet. Inte alls orättvist. Strax efter blev Pandev utbytt, medan hemmafansen buade...Pavoletti kvitterade på övertid, och tvingade fram förlängning. Då alla byten var gjorda skadades en Alessandria-spelare. De tvingas spela vidare med en man mindre. Mot slutet orkade de knappt springa. Och då, ett mirakel. Bocalon ger Alessandria ledningen på nytt med bara några minuter kvar.

Gasperinis problem fortsätter... Men kanske är det lika bra att de kan koncentrera sig på La Salvezza.
Citera
2015-12-16, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Cagliari har spelat fem cupmatcher på San Siro genom tiderna.

Kvartsfinal 1965, där Inter vann med 6-3 efter förlängning trots två mål av allas vår Gigi Riva. Åttondelsfinalen 1996 slutade 2-1. Semifinalen 2000 vann dock Cagliari med 1-2, medan man förlorade semifinalen 2005 med 3-1. Som synes stora matcher med stora insatser.

Som en parantes så var 2005 Mancinis första säsong som tränare i Inter. De vann CI, som var den första i en lång rad av titlar under åren som följde.

Men det var fem cupmatcher? Ovan har fyra matcher i Coppa Italia nämnts. Ytterligare en stor match. Semifinalen i UEFA-cupen 1994. Cagliari hade slagit ut Juventus i kvartsfinalen genom att vinna båda matcherna, och hade vunnit hemmamatchen mot Inter. Men man förlorade på San Siro, med 3-0 och Inter erövrade sedan pokalen.

Som en parantes kan nämnas att Allegri spelade för Cagliari i segermatchen på den vackra ön, men var inte med i returen på San Siro.

Senast Cagliari spelade borta mot Inter så gjorde en viss Ekdal hat trick. En av de få fina minnena som jag har från Cagliaris insats i Serie A den säsongen...

https://www.youtube.com/watch?v=1cYoJW5sMhI

Inter: Carrizo; Montoya, Juan Jesus, Medel, D’Ambrosio; Nagatomo, Kondogbia, Brozovic, Biabiany; Manaj, Palacio

Inter bench: Handanovic, Dodo, Icardi, Jovetic, Telles, Guarin, Santon, Ljajic, Murillo, Gnoukouri, Perisic, Melo

Cagliari: Cragno; Pisacane, Benedetti, Krajnc, Murru; Deiola, Di Gennaro, Tello; João Pedro, Giannetti, Cerri

Cagliari bench: Colombo; Balzano, Barreca, Ceppitelli, Salamon; Colombatto, Fossati; Farias, Melchiorri, Sau

Cagliari besegrade svåra Sassuolo i förra omgången, men Inter på San Siro är bland det allra svåraste som du kan ställas inför i Italien. Och även om Mancini roterar så har han många från den normala startelvan och naturligtvis mycket kvalificerade och motiverade ersättare.

Efter 24 minuter gör Palacio ett enkelt mål på ett inlägg, oattackerad två meter rakt framför mål. Brozovic och Perisic ökade på ledningen i andra. Inte mycket att snacka om, även om Cagliari också hade några chanser.
Citera
2015-12-16, 11:41
Medlem
Stivalis avatar
Vill man uppleva Serie A-fotboll av högsta klass på plats så skulle Alessandria kunna vara en ideal stad att flytta till. Belägen mellan Turin, Milano & Genua, precis i mitten av denna triangel. Toppmatch varje helg alltså. Problemet är såklart att det är sinnessjukt dyrt att gå på Serie A-match tyvärr.

Att kolla på Alessandria har också en stor nackdel. De har nog de fulaste dräkterna i hela ligasystemet. Grått & svart!!! Man undrar hur man tänkte där faktiskt. När supportrarna har stora tifon så brukar det ju vanligtvis vara häftigt. Inte i Alessandria dock. Ett tifo i grått & svart kan snarare liknas vid att de står & viftar med gamla dagstidningar.

Därför hoppas jag att vi slipper dom i Serie A. Deras tröjor hör helt enkelt hemma i korpen. Annars har klubben haft en storhetstid då man var riktigt bra & spelade i Serie A. Men det var så länge sedan att det var innan färgfilm & färg-TV. Bilderna från deras "glory days" går alltså i en grå-svart färgskala. Sällan har det passat så bra att raljera kring att någon är fast i det förflutna. Det är fan precis som om dom har klivit rakt ut från en svartvit film.
Citera
2015-12-16, 11:50
Medlem
Stivalis avatar
Rent bedrövliga dräkter har dom fan i Alessandria. Kan egentligen kvitta om fotografen kör med färgfoto eller inte. Blir likadant ändå.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/8/88/Alessandria_Calcio_-_Serie_B_1945-46.jpg

http://www.quotidianopiemontese.it/wp-content/uploads/2011/07/alessandria_-_derthona_2_-_1_47.jpg
Citera
2015-12-16, 17:59
Avslutad
Spezia har övat på straffar till skillnad från Roma, som fortsätter spela uselt. Något måste göras väldigt snart, noll rörerlse, noll passion, noll allting. Real väntar om 1,5 månad, herregud.

Även om det bara var en cupmatch, så såg det inte bra ut för fem öre.
Citera
2015-12-16, 22:13
Medlem
Coppa Italia fortsätter att förtjusa. Inställning och mod ställs mot välbetalda stjärnor och skicklighet. Stora krav på tränarna. Inter visade styrka och bredd genom att besegra ett Cagliari som kämpade. Idag gjorde Napoli och Juventus detsamma, dessutom mot Serie A-motstånd. Men Roma och Fiorentina floppade likt Genoa gjorde igår.

Inter, Juventus och Napoli är de starkaste lagen i Italien just nu.

Vilket öppnat en dörr för Milan!

Vilken match det blir mellan Sampdoria och Milan. Säsongens viktigaste match, åtminstone för Milan.

Låter kanske märkligt? Men låt mig snabbt förklara omständigheterna.

Matchen handlar om vem som ska möta Carpi i kvartsfinalen och sedan vinnaren Spezia/Alessandria i semifinalen. Dvs vägen till Finalen i Coppa Italia är vidöppen.

Vem de möter i finalen? Napoli mot Inter och Juventus mot Lazio/Udinese gör upp om den platsen. Jag tror att det blir ett lag som redan kvalificerat sig till CL, vilket innebär att Milan kan ta en genväg till EL.

Om Milan däremot förlorar, så kan Sampdoria ”stjäla” en placering i tabellen och göra det ännu svårare för Milan att komma ut i Europa. Vilket såklart gör matchen ännu viktigare... Mihajlovic kommer att spela med absolut bästa laget. Han vet vad som står på spel.

Varför den inte är riktigt lika viktig för Sampdoria? För att de kämpar om la Salvezza. Och det är viktigare att spela i Serie A nästa säsong än att spela i EL nästa säsong.
Citera
2015-12-16, 22:27
Medlem
SoulAmazins avatar
Sky går ut och rapporterar att matchen mot Genoa blir Garcias sista chans. Totalt onödigt ifall man frågar mig. Det finns ingen återvändo för Garcia. Hans tid är över.

De kandidater som ryktas mest för Romas tränarpost just nu är Lippi och Spalletti. Jag hade personligen valt Lippi.
Citera
2015-12-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Sky går ut och rapporterar att matchen mot Genoa blir Garcias sista chans. Totalt onödigt ifall man frågar mig. Det finns ingen återvändo för Garcia. Hans tid är över.

De kandidater som ryktas mest för Romas tränarpost just nu är Lippi och Spalletti. Jag hade personligen valt Lippi.
Om amerikanarna kan visa trovärdighet så hade de kanske kunnat locka till sig Ancelotti?

Han skulle kunna vara tränaren som kan ta Roma till nästa steg. Men det kommer att kosta.
Citera
2015-12-16, 23:03
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Om amerikanarna kan visa trovärdighet så hade de kanske kunnat locka till sig Ancelotti?

Han skulle kunna vara tränaren som kan ta Roma till nästa steg. Men det kommer att kosta.

Absolut. Men jag tror personligen att Ancelotti hellre drar till PL. Han sa väl nånting liknande nyligen? För att Ancelotti ska fundera på Roma så tror jag att Roma måste lova han två saker - en hög lön och en hög transferbudget.

Det förstnämnda kan man säkert kompromissa med. Det andra är jag inte lika säker på. Romas ekonomi är inte stabil även om det ser bättre just nu än för ett par år sedan.
Citera
2015-12-17, 01:06
Avstängd
Halloween2s avatar
Vad är det som har öppnat upp för Inter denna säsong? Mancini? Juggarna? Önskar jag hade mer tålamod till att se mer fotboll, och främst italiensk. Ni verkar ganska sköna här inne (inte som i tyska tråden men bättre än spanska!)
Citera
2015-12-17, 17:42
Medlem
JayGatsbys avatar
Mourinho är sparkad av Chelsea.
Kan vi möjligen få se honom komma till Serie A?

Ett trovärdigt satsande Milan i sommar kanske?
Citera
2015-12-17, 17:46
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Mourinho är sparkad av Chelsea.
Kan vi möjligen få se honom komma till Serie A?

Ett trovärdigt satsande Milan i sommar kanske?
"Intressant att se i vilket land Mourinho hamnar nu.

I Italien finns det två relativt rimliga destinationer och det är Roma och Milan. Förmodligen ligger ett tränarbyte närmst Roma där det verkligen råder hela havet stormar just nu. Ja, man ligger förvisso och lurar bakom den absoluta toppen i ligan och ja man har tagit sig vidare till åttondelsfinal i Champions League. Samtidigt tog man bara sex poäng i gruppspelet, man tog sig vidare med -5 i målskillnad och enbart en vinst vilket faktiskt är tämligen uselt. Roma gör inte längre några mål och spelet har sett intetsägande ut i över ett års tid nu. Dessutom åkte man ut mot blåbärsgänget Spezia i Coppa Italia så sent som igår.

Vad gäller Milan så är det stora felet ledningen och deras svågerpolitik. Berlusconi styr klubben med en järnhand och Galliani (sportdirektör) är hans marionettdocka. Dessa två har lyckats rasera den tidigare så otroligt framgångsrika klubb som man en gång i tiden faktiskt byggde upp från grunden. Nu är det Mihajlovic som är lagets tränare och det ser ungefär lika svängigt ut som tidigare år. Ibland vinner man och det byggs då upp ett hopp bland supportarna om att den här gången kommer det gå hela vägen, men sedan står man där och spelar 0-0 mot Carpi och Frosinone och vips så har Sassuolo gått om i tabellen. En sådan som Mourinho hade varit ytterst nödvändig för en klubb som inte haft en enda riktig tränare sedan Allegri lämnade. Hans jävlaranamma och envishet hade kunnat behövas i en miljö där nepotismens andar spökar som aldrig förr.

Men fan. Det skulle inte förvåna mig om det blir Manchester United i slutändan. Jag tror nämligen att Mourinho är tillräckligt passed off för att göra en sådan grej, även om supportrarna blir upprörda."

Sådär skrev jag i tråden om engelsk fotboll. När det kommer till Roma är jag osäker på om man kan matcha Mourinhos lönekrav, dessutom är jag själv inte speciellt förtjust i portugisen. Samtidigt så vill jag minnas att han flera gånger hyllade Roma då han tränade Inter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in