Åh äntligen slutade skitet. Ukraina vann. Meningslöst såklart och för att juryn ville att de skulle vinna. Folket i Europa ville däremot att Ryssland skulle vinna. Båda helt grundade i politik!
Kul eftersom den numera hatade Berlusconi var riktigt god vän med Putin. Och sånt är viktigt. Politiskt och ekonomiskt vilket såklart påverkar Calcio.
Berlusconi hade ett avtal med Kadaffi att stoppa emigranter från Afrika. Han och Moratti hade fina avtal angående olja i Libyen. Och man hade bra avtal med alla länder kring medelhavet, som traditionen bjuder. Allt krossades då NATO beslutade sig för att skapa en storm i Arabien.
Den ekonomiska krisen som skapades gjorde att Italien betalat galna räntor till framförallt tyska och i viss mån franska banker. Och naturligtvis betalat direkta bidrag genom att man gett pengar till Grekland och andra som studsat direkt ner i samma bankers fickor.
Varför jag dillar om detta på min extrema fylla? För att detr såklart har återverkningar på den italienska ekonomin och framförallt Calcio...
Till skillnad mot Spanien. Som ju var enormt mycket mer drabbade. Så har storklubbarna kunnat hantera det hela utan påverkan. Varför? För att det är bröd och skådespel. Och att spanjorer är lite dummare politiskt.
Tolka mig rätt. Jag älskar Spanien. Men det var en diktatur fram till ca 40 år sedan. De har inte riktigt koll på hur det fungerar. De kommer att protestera. I framtiden.
Men i Italien är det annorlunda. Det finns en dualitet. Dels vill du ha en flykt från din hårda vardag där du kan identifiera dig med vinnare, och dels har du en hård vardag där du föraktar dessa överbetalda divor som bara spelar fotboll. En balansgång.
Det gör att de vinnande lagen får ett godkännande (Juventus!), medande flesta andra ska döden dö!.
Italiens bidrag 1987, Gente di mare:
https://www.youtube.com/watch?v=IlSet2QvNwE
Vaffanculo! Varför vann de inte...
Och jag tycker inte ens alls om den typen av musik. Men kvalitet är kvalitet! Finns en anledning till att italienárna inte kan ta det på allvar...