Toppmatch ikväll i Serie B mellan Crotone och Spezia . 0-0 och Crotone kan lugnt fortsätta sina förberedelser inför nästa års Serie A...
Jag gillar Crotone som imponerat med spel och framförallt inställning. Men det innebär ännu ett litet lag i Serie A, samtidigt som Hellas och kanske Palermo åker ned till Serie B. Små skitlag som inte har historia, tradition och framförallt publik. Ökar risken att intresset för Serie A minskar ytterligare. Inte minst i Italien...
Det som kan sälja Serie A är inte längre högsta kvaliteten, utan passionen och motsättningarna. Tyvärr inbillar man sig att om man blir lika sterila som PL, så kommer också kvaliteten. Men det finns ingen anledning att se Calcio om man tar bort passionen. De neutrala åskådarna väljer då PL...
Jag är en konservativ jävel. Men jag vet såklart att anledningen till att Calcio tokdominerade fotbollen under slutet av 1980-talet och hela 1990-talet var att man revolutionerade fotbollen. Berlusconi var före sin tid, Moratti hade djupa fickor, Agnelli var såklart skicklig, Parmalat, maffian och andra var också redo att satsa... Men Italien ledde utvecklingen.
Det jag och ultras står för nu är till stor del en konservativ ”det var bättre förr-inställning”. Det kommer inte att leda till att Calcio kan ta upp striden med de nu ledande ligorna. Men om jag är ärlig så vet jag inte om jag vill att de ska göra det. Inte på deras villkor. Jag vill att man återigen vågar bryta ny mark och våga vara annorlunda.
Om man ger fansen fritt fram så kommer man att skapa en magisk stämning. Detta kommer att dra till sig uppmärksamhet och intresse. Och då följer pengar och framgång... Men man låter ultras frodas. En unik och för de flesta i världen väldigt exotisk kultur.
I princip gratis kurvor, bättre arenor och det kommer att skapa en fantastisk inramning som såklart kan säljas globalt till stora pengar. Fler galna fans till arenorna!
Äh vafan, jag fylledillar lite. Jobbar dygnet runt, och när jag nu sitter ned med en flaska vin så slår det på.