Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Recobas sista match!
https://www.youtube.com/watch?v=lHPPJ46pYBI
Han fyllde 40 år 17:e mars. Idag fyller
Seedorf 40 år...
Medan evigt unge
Totti fyller 40 år i september i år... Och hyllningarna till honom borde i Rom vara oändligt mycket större än det vackra avsked som Recoba nu fick.
Men istället har det utvecklat sig till en obekväm och pinsam historia. Om la Gazzetta inte ljuger alltför mycket har Totti gått ut och sagt att han spelar gratis nästa säsong, men att ledningen inte vill dikutera en förlängning utan istället vill ha in honom i organisationen som en director.
Och många tycker att gubben borde inse att han är slut. Att han inte längre hänger med. En åsikt alltfler tidningar och tyckare också sällar sig till. Och visst kan man ha en poäng, för självklart är han inte låängre lika snabb, men hans geni och känsliga fot finns kvar.
Men det blir ett rykte som är nästan omöjligt att försvara sig mot. För även Totti blir onekligen äldre.
Men jag tog mig lite tid att kolla igenom de få matcher som han spelat denna säsong via Fantacalcio på la Gazzetta:
Omgång 3, mot Frosinone borta 0-2; betyg 5,5 (inte bra men det fanns de som hade lägre betyg)
Omg 4, Sassuolo (h) 2-2, betyg 6,5 (högsta betyget av alla i Roma)
Omg 6, Carpi (h) 5-1, betyg 6,0 (spelade knappt, blev skadad nästan direkt då han blev inbytt)
Omg 19, Milan (h) 1-1, betyg 5,5 (Kom in med 20 minuter kvar, tre spelare hade 6,0 och en 6,5)
Omg 22, Frosinone (h) 3-1, betyg 6,5 (Spelade 30 minuter, endast Nainggolan och El Shaarawy hade bättre betyg)
Omg 28, Fiorentina (h) 4-1, betyg 6,0 (spelade 15 minuter)
Uppenbart har han varit ok då han spelat. Man ska tänka på att i början så spelade han med Iturbe och Dzeko som var mindre lyckade. Och sedan har han endast fått göra inhopp. Svårt med tanke på skador och ingen regelbunden speltid såklart.
Totti är inte lika bra som han en gång var, men hade helt säkert kunnat bidra positivt om han fått chansen.
Sedan är det helt ok att tycka att han borde sluta innan han blir alltför dålig, samtidigt har jag en viss kärlek till spelare som fortsätter för att de uppenbart älskar att spela fotboll. Och för Totti är det svårt att kunna trappa ner i en annan klubb...