Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-28, 18:40
  #1
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Vi leker med tanken att vi har en tidsmaskin och gudomlig övertalningsförmåga, och att vi använder dessa för att åka och hämta alla de mest ikoniska skådespelarna kända från kampsportsfilmer, för att sedan låta dem fightas i två 16-mannaturneringar, en för män och en för kvinnor.

För att göra det mer intressant och rättvist har jag valt att bara ta med skådisar som var aktiva innan MMA blev mainstream och BJJ/SW-tekniker började dyka upp i var och varannan film. Varje deltagare hämtas alltså från så nära sin prime som möjligt, men innan milliennieskiftet.

Matcherna sker i bur. Enda reglerna är att man inte får bitas eller peta i ögonen, allt annat tillåtet. En rond, 30 min. Om det går till domslut så dömer man enligt ONE FC:s kriterier. Första omgången, kvartsfinalerna och semifinalerna sker med några veckors mellanrum så att eventuella skador hinner läka.

Startlista i männens turnering:

Mina förutsägelser:

Ventura, Seagal och Dolph är ju de som har storleken med sig, men det är väl bara Dolph med sin karate som har några skills som är relevanta i sammanhanget? Dolph tar sig till final 95% säkert.

Don 'The Dragon' Wilson har förvisso ett record i kickboxning som inte ser allt för pjåkigt ut, men han är inte tillräckligt stor för att ta Dolph. Och Donnie Yen besitter ju submission skills men dessa skaffade han sig väl efter millennieskiftet antar jag? Bruce Lee tränade väl en del judo också har jag för mig, men med tanke på hur sloppy hans submissions såg ut att vara i Enter the Dragon så anser jag att han ändå är ute ur finaldiskussionen.

Bland de fyra sista matcherna finns det flera intressanta namn. Sonny Chiba är nog den som är mest well rounded av alla i hela turneringen. I filmen The Killing Machine, där han spelar Shorinji Kempons grundare, visar han upp fina kast och submission skills. Sonny möter dock en riktig bröstmuskelkines i grundomgången.

Tony Jaa är en thailändsk thaiboxare och dessa brukar ju som bekant vara livsfarliga så länge de håller sig stående. Jesse Ventura med sina 110 kg borde dock kunna brotta ner Tony relativt enkelt i kvartsfinalen.

Jag skulle nog tro att det blir Ventura vs. Chiba i andra semin. Utgången där ser jag som jävligt oviss, men det spelar inte så stor roll eftersom att vilken som troligtvis skulle åka på stryk av Dolph i finalen.

Startlita i kvinnornas turnering:

Mina förutsägelser:

Här är det Leilani Dalumpines och Kelly Gallant som har övertaget storleksmässigt. Michiko Nishiwaki, Mimi Lesseos, Sophia Crawford och Debrah Miceli är dock inte jättelångt ifrån.

Stilmässigt är hela fältet ganska lika. Nästan samtliga verkar mest ha ägnat sig högtsparkande, stående kampstilar. Det är bara Mimi Lesseos och Derah Micelli som sticker ut genom att komma från fribrottningen.

Michiko Nishiwaki tar sig till semi relativt enkelt. Vem hon får möta där är ovisst men jag satsar på Kelly Gallant med tanke på hennes storlek. Semin tror jag sen att Michiko kan vinna tack vare bättre striking och bra balans.

Leilani Dalumpines borde ta sig till final utan större bekymmer. Hon borde även kunna ta Michiko i finalen, beror lite på om Leilane väljer att gå på takedowns eller inte. Båda är ju stående fighters men Leilane med sitt storleksövertag borde kunna få ner Michiko och ground and pounda henne.

Så, vad tror du om utgången i dessa turneringar? Är det någon av deltagarna som besitter kunskaper/har meriter som jag har missat? Är det någon jag har glömt att ta med? All form av input och spekulationer är välkommet.
Citera
2015-06-28, 19:25
  #2
Medlem
ninjutsus avatar
Ta bort Sylvester Stallone och släng in Jet Li istället.
Citera
2015-06-29, 02:37
  #3
Medlem
Bruce Lee hade spöat hela högen. Han hade säkert kunnat spöa några utav världens bästa fighters idag i hans viktklass. Aldrig sett någon som bemästrat den mänskliga anatomin som bruce lee. Han kunde röra på sig på ett sätt ingen ens kommer i närheten utav. Han visste hur man utnyttjade kroppen för att få ut så mycket kraft som möjligt ur sina slag. Han sparkade sönder en 130 kgs säck utan problem. Sparkade en 80 kgs säck så den flög ut genom ett fönster. Hans slag var så snabba att de var tvunga att visa det i slowmotion när de editerade hans filmer. När det kommer till striking tror jag ingen kommer i närheten utav bruce lee men om han fick på sig en tyngre grappler i världklass säg kurt angle som vann os 1996 tror jag det finns en chans att han förlorat. Men av dem lägger jag lätt pengarna på lee.
Citera
2015-06-29, 02:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
När det kommer till striking tror jag ingen kommer i närheten utav bruce lee men om han fick på sig en tyngre grappler i världklass säg kurt angle som vann os 1996 tror jag det finns en chans att han förlorat. Men av dem lägger jag lätt pengarna på lee.
LOL.

Iaf, Dolph Lundgren är ju några storlekar för stor för de flesta på den där listan.
Citera
2015-06-29, 06:07
  #5
Medlem
Citat:
Bruce Lee hade spöat hela högen. Han hade säkert kunnat spöa några utav världens bästa fighters idag i hans viktklass.

Han var säkert riktigt vass i jämförelse med de flesta andra "kampsportskådespelare" och säkerligen mycket kunnig i traditionella kamparter. All respekt. Men naturligtvis skulle han snabbt bli utslagen av varenda UFC-fighter i hans viktklass. Lite sorgligt på sätt och vis, jag gillar också den gamla mystiken som vilar över gamla stilar och mästare.
Citera
2015-06-29, 13:59
  #6
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Kampsportarna vinner och skådisarna torskar. Don Wilson är ju meriterad kickboxare och lätt bäst i första gruppen. Andra gruppen blir det Dolph med sin karate. Tredje gruppen blir det Chuck Norris då han också har fetast meriter. (Tony Jaa är ingen thaiboxare). Sista gruppen blir det JCVD på grund av sina meriter.

Har inte hört talats om någon av kvinnorna du listar så kan inte svara på vem som skulle vinna där.
Citera
2015-06-29, 17:17
  #7
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Bruce Lee hade spöat hela högen. Han hade säkert kunnat spöa några utav världens bästa fighters idag i hans viktklass. Aldrig sett någon som bemästrat den mänskliga anatomin som bruce lee. Han kunde röra på sig på ett sätt ingen ens kommer i närheten utav. Han visste hur man utnyttjade kroppen för att få ut så mycket kraft som möjligt ur sina slag. Han sparkade sönder en 130 kgs säck utan problem. Sparkade en 80 kgs säck så den flög ut genom ett fönster. Hans slag var så snabba att de var tvunga att visa det i slowmotion när de editerade hans filmer. När det kommer till striking tror jag ingen kommer i närheten utav bruce lee men om han fick på sig en tyngre grappler i världklass säg kurt angle som vann os 1996 tror jag det finns en chans att han förlorat. Men av dem lägger jag lätt pengarna på lee.
Låter som skrönor, eller finns det på film? Har han tävlat ens.
Alla såna ninja-buddhist-shaolin-munkar som i teorin eller i fantasin "spöar" skuggor, och inte riktiga motståndare åker i backen på tävlingar.

Van-Damme har ju åtminstone tävlat, så han kan ju ta ett slag utan att falla i fosterställning.
Citera
2015-06-29, 17:31
  #8
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intervall
Låter som skrönor, eller finns det på film? Har han tävlat ens.
Alla såna ninja-buddhist-shaolin-munkar som i teorin eller i fantasin "spöar" skuggor, och inte riktiga motståndare åker i backen på tävlingar.

Van-Damme har ju åtminstone tävlat, så han kan ju ta ett slag utan att falla i fosterställning.

Det finns lite för mycket myter rent generellt kring Bruce vilket bara det gör mig tveksam. Vad jag vet har han inte tävlat officiellt alls.

Van-Damme var duktig inom sin gren, men inte exceptionell på något vis. Även om han har ett bra record i semikontakt.

Vad jag vet har Dolph matchats hyfsat inom sin gren också så jag tror han skulle stå sig ganska bra, mycket också på grund av sin storlek, men utöver det blir det riktigt riktigt svårt i mina ögon.


Trevlig trådstart.
Citera
2015-06-29, 18:14
  #9
Medlem
Azaels avatar
Var drar vi gränsen för vad som är filmstjärna och vad som är fighter? Randy Couture har spelat in en hel del filmer och torde spöa samtliga övriga deltagare. Ronda Rousey och framförallt Gina Carano gör också en hel del film.

Jag är inte jättebekant med meriterna på de olika inblandade, vet att Don Wilson tävlade en hel del. Det är någon sorts fantasitävling där de möts i sina glans dagar och i toppform antar jag? Hade iofs varit kul att få se Michelingubben Seagal få redigt med stryk. Skulle nog sätta en slant på Dolph, i en turnering utan renodlade grapplers känns det som att han borde ha en bra chans med tanke på storlek och erfarenhet. Kunde inte hitta om Jesse Ventura hade någon nämnvärd bakgrund i riktig brottning, vilket annars skulle tala för honom. Han är en föredetta Navy SEAL hur som. Har ärligt talat ingen aning om vilka kvinnorna är.
Citera
2015-06-29, 18:23
  #10
Medlem
bombaccis avatar
Bruce Lee vs Don the dragon wilsson = vinnare blir The dragon. Skulle nog vara den mest teknisk skickliga matchen. Hade hejat på Bruce lee. Men tror det är väldigt mycket myter kring han. Ska tydligen ha tävlat men knappast i någon större sammanhang. Don kan ta en smäll och vet hur man leverar.


Gordon Liu Chia hui vs Donnie Yen: Tror Donne yen vinner här. Lite av samma anledning som på den tidigare matchen.

William Zakba vs Jackie Chan: Väldigt osäker på hur bra Zakba är på att slåss. Visste helt ärligt inte vem det var innan jag googlade. Stor kille som kan brottas. men läste inget om hur bra han var på brottning. Inga grymma meriter tycks han ha haft i alla fall. Chan ser jag mest som en arction komiker. Mycket akrobatik m.m. så skulle säga Zakba.

Stallone vs Lundgren: Hjärtat säger Stallone och han var/är ju grymt vältränad men Dolph har till skillnad från Stallone en riktig kampsportsbakgrund och vinner alla gånger i veckan, om inte Stallone får in en turträff. Så min gissning blir på Lundgren.

Jesse ventura vs Chuck Norris : Vad har ventura för kampsportsmeriter anna tän att han har varit fejkbrottare? Han har storleken på sin sida men tror inte han kunnat ha så stor nytta av det innan ufc och mma slog igenom. Så tror att han skulle vara ganska klumpig medan Chuck får in sina sparkar och träffar. Ventura tar säkert en del stryk men hjälper inte så mycket när hn knappt får in något. Norris vinner på att domaren bryter matchen. hade hellre sett legendariska Hulk Hogan istället för Ventura. Tror Hogan hade tagit Ventura också i en fight.

Tony Jaa vs Kam-Bo: två stycken jag vet inget eller extremt lite om. Kam-Bo var den där Kung-Fu tjockisen man skrattade lite åt när man i 15 års åldern satt och kollade på reklamen innan Bruce Lee filmen startde på vhs kassetten.

Tror Tony Jaa tar det. Snabbheten avgör.

Seagal vs Van Dame. Den match jag hade velat se mest av dessa. De är inte allt förtjusta i varandra heller.

https://www.youtube.com/watch?v=8FbRDgX9oJc

Van Dame har väl bara fightas i "poäng karate" som Seagal säger i klippet?

Tror faktiskt Seagal kan ta det här OM man inte har handskar på sig så att han kan använda mer brytningstekniker. oh boy vilken intressant match det hade varit.

Sonny Chiba vs bolo Young

haha känner mest till bolo Young via enter the dragon. Chiba hade jag aldrig hört talas om.
Bolo "kinesiska Hercules". Ser väldigt tuff ut och skulle lätt kunna spela streetfighter men har svårt att bli imponerad av hans teknik

https://www.youtube.com/watch?v=T6kVTMPiwHs

Är "gymstark" och kan ta några smällar men skulle satsa mia pengar på Chiba som borde kunna ha ett par rejälla sparkar i sin arsenal.

kvartsfinalerna blir alltså:

The dragon vs Donnie yen

Zakba vs Lundgren

Chuck Norris vs Tony Jaa

Seagal vs Sonny Chia

Resultatn blir här att the dragon vinner, Lundgren knockar ut Zakba relativt enkelt. zakba har ingen chans att få ned en nedtagning utan blir överröst av slag och sparkar.

Norris vinner en jämn match och Seagal överraskar många och får ta emot en del smällar men får in ett lås och vinner på submission.

Semifinalerna blir

The dragon vs Lundgren

Norris vs Seagal.

Första semifinalen är lite av den moraliska finalen. The dragon vinner denna men riskerar hela tiden att "åka dit" på en spark eller slag men har snabbheten på sin sida och Lundgren blir allt mer trött. Dragon vinner på poäng.

Norris vs Seagal. Norris ska vara glad att vara här i semifinalen. Hade han fått tuffare motstånd innan så hade han förlorat. Seagal kommer få ta emot en del stryk men hans aggresiva aikido där han "går emot" händerna och greppar dem gör att han lyckas bända ned Norris som kämpar emot men pga att han är mindre och är begränsad till slag och sparkar blir tvungen att klappa ut. Alt så får Seagal ned han på marken och ground and poundar han.

Den stora finalen blir

The Dragon vs Seagal: De flesta kampsportsflaschbackare är chockade över Seagals segrar och det ska medges att han har fått ta mycket stryk och han har haft lite tur i lottningen men nu är han här. Sensei Seagal ska ha all respekt. The dragon har noggrant studerat Seagals tidigare matcher och vet att han ska undvika att hamna i närkamp. The dragon är dock starkare än t ex Norris och skulle ha lite större chans att ta sig ur en sådan situation.

Seagal försöker sig på en favorit i repris från föregående match men The dragon rör sig snabbt och smidigt och får in spark efter spark på Seagals ben. Seagal börjar försöka plockera dessa och då får the dragon in på andra delar av kroppen. The dragon vinner på knock när Seagal pga att det gör så fruktansvärt ont i bena och kroppen så försöker han blockera sparkarna och det gör att the dragon kan få in slagserie alt få in en avgörande spark på huvudet på Seagal.

The dragon vinner på knock alt att domaren bryter matchen för att den är för ensidig med en allt mer blodig Seagal. Tyvärr Seagal du är min favorit men the dragon vinner.

Vinnare av turneringen blir The dragon!!!!

Rolig trådstart jag hade tagit med Hulk Hogan istället för jesse ventura och tagit med Jet Li istället för någon av de mindre kända kung fu utövarna.

Hade varit roligare med Arnold än Zakba men ja Zakba har ju tagit martial arts träning det har inte Arnold så förstår varför du tog med han istället för TS. Fast Arnold är mer legendarisk vad gäller actionfilm.

haha förstår att ingen kommer hålla med mig om Seagal men lät han förlora finalen åtminstone
Citera
2015-06-29, 18:26
  #11
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azael
Var drar vi gränsen för vad som är filmstjärna och vad som är fighter? Randy Couture har spelat in en hel del filmer och torde spöa samtliga övriga deltagare. Ronda Rousey och framförallt Gina Carano gör också en hel del film.

Jag är inte jättebekant med meriterna på de olika inblandade, vet att Don Wilson tävlade en hel del. Det är någon sorts fantasitävling där de möts i sina glans dagar och i toppform antar jag? Hade iofs varit kul att få se Michelingubben Seagal få redigt med stryk. Skulle nog sätta en slant på Dolph, i en turnering utan renodlade grapplers känns det som att han borde ha en bra chans med tanke på storlek och erfarenhet. Kunde inte hitta om Jesse Ventura hade någon nämnvärd bakgrund i riktig brottning, vilket annars skulle tala för honom. Han är en föredetta Navy SEAL hur som. Har ärligt talat ingen aning om vilka kvinnorna är.

Tror TS är ute efter fighters som var aktuella innan mma slog igenom. Couture är visserligen en skådespelare också men tror de flesta mer ser han som mma stjärna. De som ts tar upp är ju mest kända för sina filmroller.

Så du får tänka att det här var innan 1993 och innan Royce gracie där alla talade om högflygande sparkar och slag som den stora grejen.
Citera
2015-06-29, 18:54
  #12
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Ta bort Sylvester Stallone och släng in Jet Li istället.
Funderade på att ta med honom men tyckte att det blev lite för många kineser i startfältet. Oavsett vilket så finns det väl ingen som tror att Jet Li skulle ha någon chans att vinna?
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Tredje gruppen blir det Chuck Norris då han också har fetast meriter. (Tony Jaa är ingen thaiboxare).
Ok. Tog för givet att han var det eftersom att rör sig lite som en thaiboxare i The Protector, plus att jag lite fördomsfullt trodde att så gott som alla som håller på med kampsport i Thailand tränar Thaiboxning.
Citat:
Ursprungligen postat av Azael
Var drar vi gränsen för vad som är filmstjärna och vad som är fighter? Randy Couture har spelat in en hel del filmer och torde spöa samtliga övriga deltagare. Ronda Rousey och framförallt Gina Carano gör också en hel del film.

Jag är inte jättebekant med meriterna på de olika inblandade, vet att Don Wilson tävlade en hel del. Det är någon sorts fantasitävling där de möts i sina glans dagar och i toppform antar jag? Hade iofs varit kul att få se Michelingubben Seagal få redigt med stryk. Skulle nog sätta en slant på Dolph, i en turnering utan renodlade grapplers känns det som att han borde ha en bra chans med tanke på storlek och erfarenhet. Kunde inte hitta om Jesse Ventura hade någon nämnvärd bakgrund i riktig brottning, vilket annars skulle tala för honom. Han är en föredetta Navy SEAL hur som. Har ärligt talat ingen aning om vilka kvinnorna är.
Couture, Rousey och Carano var inte aktiva skådespelare innan millennieskiftet, vilken var ett krav för att man skulle få vara med i turneringen. De MMA-fighters som jag känner till som medverkade i filmer innan millennieskiftet är Harold Howard, Keith Hackney och Joe Son, men ingen av dem är vad jag skulle kalla för "ikoniska kampsportsskådespelare" direkt (Howard och Hackney är dock legendarer inom MMA) och dessutom så har vi ju redan sett vad de går för i riktig fighting.

Yes, det är en fantasitävling där de möts i sina glansdagar. Allt finns beskrivet i detalj i trådstarten.

Håller med om att det hade varit fruktansvärt underhållande att få se någon täppa till käften på Seagal. Seagal vs. Van Damme hade ju varit en riktig grudge match dessutom. Nej tror inte att Ventura har någon bakgrund inom riktig brottning, men en f.d. Navy SEAL som sagt så en hårding är han ju garanterat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback