2020-01-18, 12:28
Medlem
Snygg clickbait titel.

Nej Postnord är inte nära, dom riskerar att gå i konkurs.

Detta kommer såklart inte ske. Problemet ligger i att lagen är skrivet lite tokig och behöver moderniseras.
Citera
2020-01-18, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solarwind

Du tar i ordentligt. Tidigare var brev ett av få sätt att kommunicera. Klart att det fanns helt andra krav på att den typen av infrastruktur skulle fungera. Och det var dyrt. Tror inte det är många som skickar brådskande saker med brev längre. Känner du ett sådant behov?

Jag känner ett behov av fungerande postservice ja. Jag vill kunna skicka och ta emot paket. Brev har jag personligen inga behov av utan använde det som exempel. Uppenbarligen var posten mer effektiv förr än idag. Det var för övrigt inte dyrare då än nu.
Citera
2020-01-18, 12:38
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter2
]Man kanske skall göra som man gjort i Danmark, dvs se till att alla medborgare får en elektronisk brevlåda som myndigheterna använder för att skicka ut sin post till medborgarna[/b], och låter detta vara PostNord 3.0. Brev & paketverksamheten kan säljas till UPS,DHL eller någon annan lämplig intressent.

"Statliga Postnord är i en långt svårare sits än vad som hittills framkommit. Om inget görs riskerar Sveriges näst största bolag med över 20.000 anställda konkurs.

Den svenska och danska staten lät mellan september och december 2018 konsultfirman McKinsey & Company göra en 140 sidor lång genomlysning om Postnords framtid. "

https://www.dn.se/ekonomi/postnord-riskerar-konkurs-enligt-hittills-okand-rapport/

Vad menar du, det har ju funnits i evigheter - kivra.se

Det är å andra sidan lika värdelöst som posten, jag läser aldrig något som skickas dit. Orka härja med bankid för att läsa epost.
Citera
2020-01-18, 12:42
Medlem
Besticks avatar
Bara jag som typ aldrig haft problem med PostNord? Och då har jag ändå beställt jävligt mycket via nätet genom åren. Men men... Kanske bara haft tur.
Citera
2020-01-18, 12:49
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
De skulle behållit gamla Postverket. Privatiseringsivern har gått för långt. Jag har inget emot privatiseringar om det blir bättre, men långt ifrån allt blir bättre och då är det bättre med att staten sköter det.
Lite pragmatism hade inte skadat.
Kan du nämna någon privatisering som gjort verksamheten bättre?
Citera
2020-01-18, 12:50
Medlem
Prayuths avatar
Vi får inte glömma att tacka Maud Olofsson och Centerpartiet för den fantastiska affären med Danmark som skapade Postnord.
Citera
2020-01-18, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Vad menar du, det har ju funnits i evigheter - kivra.se

Det är å andra sidan lika värdelöst som posten, jag läser aldrig något som skickas dit. Orka härja med bankid för att läsa epost.

Skillnaden är, om jag fattat rätt, att ALLA danskar får sin myndighetskommunikation via Danmarks motsvarighet till Min myndighetspost. Det är ju en av anledningarna till att PostNord har problem, dvs ingen dansk myndighetspost åker snigelpostvägen.

Dock vet jag inte om det endast är danska staten som står för själva brevlådan - eller om det är flera operatörer.

(Någon får gärna korrigera om jag har fel.)

BTW Är det inte riskabelt att ignorera myndighetsposten?
Citera
2020-01-18, 13:03
Medlem
Tulenloimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Bara jag som typ aldrig haft problem med PostNord? Och då har jag ändå beställt jävligt mycket via nätet genom åren. Men men... Kanske bara haft tur.

Ja du måste ha haft tur, jag känner då ingen som inte skulle haft problem i olika sammanhang.

Ett exempel, beställde en grej från Amazon, fick sent omsider ett tomt kuvert med ett brev från Postnord, där de sade att "sändelsen är skadad" - på brevet stod en lång sifferserie och telefonnummer.

Ringde dit, fick vänta 45 min tills jag äntligen fick prata med en människa. Han försökte men lyckades inte få fram vad det var för en sifferserie som jag återgivit, ingen på deras kontor kände igen motsv. Så det var lönlöst. Vad är det för system de har, då inte ens de anställda hänger med?

Ett annat, när brevbäraren kom med ett litet paket som han inte kunde stoppa i lådan (vi hade ett lås på inre lock med smal slits), så slet han sönder locket med våld och stoppade paketet in i lådan! I stället för att lämna en avi. Taskig stil, tycker vi.

Detta hände två gånger, sedan gav vi upp, så nu beställer vi enbart större grejor eller fler små från ett företag, så att paketet måste hämtas från en mack / butik. Lika bra det.

Vi skulle både skicka och ta emot mycket mer, om Postnord funkade ordentligt som leverantör.
Citera
2020-01-18, 13:05
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter2
Skillnaden är, om jag fattat rätt, att ALLA danskar får sin myndighetskommunikation via Danmarks motsvarighet till Min myndighetspost. Det är ju en av anledningarna till att PostNord har problem, dvs ingen dansk myndighetspost åker snigelpostvägen.

Dock vet jag inte om det endast är danska staten som står för själva brevlådan - eller om det är flera operatörer.

(Någon får gärna korrigera om jag har fel.)

BTW Är det inte riskabelt att ignorera myndighetsposten?

Den enda myndighetspost jag får är orangea kuvertet och deklarationen, det är rätt riskfritt att skita i den. Sen kommer det en massa försäkringsbrev och elräkningar (som dras via autogiro), det är heller inget jag ligger sömnlös över att jag inte läser. Tror jag har 80-talet olästa brev i den där värdelösa kukbrevlådan.

Edit: Det var visst bara 23. Säger en del om hur effektiv den är, har inte öppnat ett brev där på flera år.
Citera
2020-01-18, 13:09
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Som Kivra? Får all myndighetspost dit
Med den skillnaden att Kivra är ett privat företag som har som marknadsidé att vidarebefordra digital myndighetspost. De som "skickar" får alltså betala (med skattepengar, givetvis, så det är egentligen vi som tar emot som betalar). Uppenbara nackdelar är att de verkligen kan gå i konkurs, eller bygga upp en monopolställning där alla blir helt beroende av dem.
Citera
2020-01-18, 13:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag postar för 150.000 kr per år i mitt lillaföretag. Från början allt med Posten. Sedan ca 2005 när DHL och schenker lyckligtvis kom in i marknaden så gick jag genast över till dhl och halverade mina paketkostnader för paket över 3 kg. Det visade sig att posten hade absurt höga taxor som väl fungerande företag som dhl genast kunde slå OCH gå med vinst.

Nu verkar problemen vara Brev. På bara några år har brevportot ökat från 5 kr till 11 kr. Vilket annat företag har mer än fördubblat priset på sin vara de senaste 5 åren? Som företagare har jag stora rabatter ca 50%, men nu när dhl ännu en gång SÄNKTE mina taxor så kan jag posta 3 kg för 48 kr + MOMS med dhl. Och då ingår en liten försäkring och avsierings-SMS till kunden. Detta är billigare än postnord brev 500 gram, som kan ta flera dagar, saknar avsiering, saknar försäkring.

Så klart som korvspad att jag sakta men säkert helt lämnat postnord för dhl. Tidningsartiklar att postnord är nära konkurs ökar naturligtvis min hastighet att lämna dem.

För övrigt så verkar alla kunder ha vant sig vid att hämta ut även små paket/brev via sin mini-livs, och gillar SMS-avsiering. Så det visar sig att postnord satsat på fel koncept.

Vill också påpeka att det är postnord som sjäva drivit på att bli av med brevlådor på landet och i lägenheter. Vilket gör att postnord inte längre har den fördelen mot dhl att brevet kommer ända hem i hallen. Postnord förstörde alltså för sig själva.

Ännu längre sedan, ca år 2000, så var det postnord som började avveckla sina postkontor. Som också var en oerhörd fördel eftersom kunderna gick dit och därmed hade en mycket nära relation till posten. När kontoren försvann så försvann postens fördel med paketutlämning. De gav bort sitt försprång till dhl och schenker. Som vad jag förstår tjänar någon miljard per år i Sverige, i konkurrens med postnords högre priser som ändå ger förlust.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-18 kl. 13:16.
Citera
2020-01-18, 13:14
Medlem
Är bara media skit till folket (skrämma dom) så att dom ska acceptera kommande prishöjningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in