2019-10-17, 21:01
  #517
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Ny CHOCKHÖJNING - 1 januari höjer Postnord priset på frimärken med 2 kr.
  • 1 april 2016 kostade ett frimärke 7 kr, men momsen slopades på frimärken pga dom i EU-domstolen vilket innebar en sänkning till 6,50 kr. Egentligen skulle priset ha sänkts till 5,60 kr i och med borttagen moms, men PostNord var giriga och passa på att höja portopriset med 90 öre samtidigt som momsen togs bort.
  • April 2017 höjdes priset till 7 kr
  • Januari 2018 höjdes priset till 9 kr
  • Januari 2020 höjs priset till 11 kr

Det är för helvete en kriminell höjning av priset med 100% på mindre än 4 år, från 5,60 kr till 11 kr. Till detta ska läggas att tömningen av brevlådor har ändrats till 09.00 på morgonen (ja, på morgonen), och att Postnord slopat garantin om levererans dagen efter.

https://www.expressen.se/dinapengar/postnords-prishojning-portot-upp-med-tva-kronor/

Använd internet.......~0kr
Citera
2019-10-17, 21:15
  #518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Amazon sköter utdelningen med lågbetalda idioter som kastar paket, skiter på uppfarten och backar över rabatter. Varför tror du det skulle bli någon skillnad här i Sverige?

Ontopic så är det en helt rimlig ökning.
Tidsfråga innan det robotiseras, lagren är ju redan det. Det vet du lika väl som jag.
Citera
2019-10-17, 21:39
  #519
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Vi testade på jobbet att rita ett frimärke en fyrkant med taggar runt och en smile gubbe på ett vykort för de var en kollega som påstod att det funkar, tammefan så funkade detta hehe, det är viktigt med de små taggar påstod han...Vi postade detta på Fredag, så dök den upp nästa Tisdag till jobbet.
Själv har jag ritat ett anarkist a där frimärket ska vara och skrivit anarkipost under i 30 år och vykorten och breven har alltid kommit fram 😆
Citera
2019-10-17, 21:48
  #520
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nu er Post Nord en fælles svensk-dansk virksomhed.

I Danmark koster forsendelsen af et brev,som kan være op til fem dage om at nå frem, 10kr - det svaret til 14,47skr, så 11skr for et brev i Sverige er særdelse billigt i forhold til at der er større afstande i Sverige og derfor større omkostninger forbundet med at udbringe brevene.

Hvis der er nogen der skal klage er det de danske postkunder.

https://www.postnord.dk/quick-finder/portoberegner
Gick inte danska delen med förlust?

OnT: Är inte en höjning jag hade lagt märke till om jag inte läst om den.
Kommer inte att påverka mina vanor gällande brev och paket som jag sällan skickar.
Citera
2019-10-17, 22:01
  #521
Bannlyst
Tradera.

Svenska frimärken.

Ostämplat.

Och vips, köper du frimärken under halva frankeringsvärdet.

Slipper du grina över Postnords prishöjningar.
Citera
2019-10-17, 22:43
  #522
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Skickade ett paket som gick som brev idag, 90 spänn kostade det. Vikten var dryga 70 gram.

Skulle jag skickat det som paket så skulle det gå på 140 spänn.

Frimärken till utlandet går väl på 21 spänn har jag för mig. Komiskt då jag nyligen var i ett annat EU land där ett frimärke gick på dryga 60 cent (eller nån sån strunt summa).

Höjningen hjälper postnord föga i vilket fall, tar 5-7 dagar innan post kommer fram. Ibland längre, förödande när det handlar om viktig post.
Citera
2019-10-17, 23:39
  #523
Medlem
SmiLLies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Vore intressant att höra från någon brevbärare om brevmängden verkligen minskat så mycket på några år som de hela tiden motiverar höjningen med. Man tycker ju att den stora ökningen av internethandel borde täcka mycket av detta.

Jo, brevmängden har minskat, MEN reklamen har ökat. Och framförallt paketen som ger mycket mera merjobb än innan har ökat. Ett tag var det KAOS med alla paket från Wish som dessutom skulle skannas in var och ett med mobilen (som f ö är ett skämt).
Citera
2019-10-18, 00:11
  #524
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Tradera.

Svenska frimärken.

Ostämplat.

Och vips, köper du frimärken under halva frankeringsvärdet.

Slipper du grina över Postnords prishöjningar.
Detta visste jag inte, men har ibland undrat varifrån "gamla frimärken" kommer. Men förstår nu. Så det är helt lagligt att skicka med, man får inte kravbrev om otillräckligt porto från Postnord?
Citera
2019-10-18, 00:11
  #525
Medlem
sk33s avatar
Med tanke på alla automatiska brevsorteringsmaskiner, försämrade inlämings- och utdelningstider, stängda postkontor, större rutter med smidigare fordon (och färre brevbärare), lönepress pga stort utbud av obildad arbetskraft som Postens styrelse tycker är bra, osv, så kunde man ju hoppas att portot faktiskt inte skenade iväg såhär. Visst får man färre vykort, och räkningar, men var brevmängden verkligen så in i helvete mycket större förr? Kan inte minnas att vi fick så mycket räkningar och skit på 70-talet (enda abonnemanget var ju el och telefon, typ) och absolut inte så mycket reklam.
Citera
2019-10-18, 00:15
  #526
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Detta visste jag inte, men har ibland undrat varifrån "gamla frimärken" kommer. Men förstår nu. Så det är helt lagligt att skicka med, man får inte kravbrev om otillräckligt porto från Postnord?
Vad och till vem ska postnord skicka kravbrev till?
Citera
2019-10-18, 00:18
  #527
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Vad och till vem ska postnord skicka kravbrev till?
Till den som ska hämna ut brev/paket - vilket sker om portot är felaktigt.
Citera
2019-10-18, 00:19
  #528
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Med tanke på alla automatiska brevsorteringsmaskiner, försämrade inlämings- och utdelningstider, stängda postkontor, större rutter med smidigare fordon (och färre brevbärare), lönepress pga stort utbud av obildad arbetskraft som Postens styrelse tycker är bra, osv, så kunde man ju hoppas att portot faktiskt inte skenade iväg såhär. Visst får man färre vykort, och räkningar, men var brevmängden verkligen så in i helvete mycket större förr? Kan inte minnas att vi fick så mycket räkningar och skit på 70-talet (enda abonnemanget var ju el och telefon, typ) och absolut inte så mycket reklam.
Helt rätt. Förr kunde postanställda t.o.m gå i trappor så man fick posten hem.
Förr hade företag hand om reklamen nu är det posten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in