2020-01-18, 09:56
Medlem
Soterns avatar
De skulle behållit gamla Postverket. Privatiseringsivern har gått för långt. Jag har inget emot privatiseringar om det blir bättre, men långt ifrån allt blir bättre och då är det bättre med att staten sköter det.
Lite pragmatism hade inte skadat.
Citera
2020-01-18, 10:06
Medlem
blobben!!!s avatar
Lika bra att lägga ned Postnord. Det var väl antagligen tänkt att de bara skulle vara en övergångsperiod till en full privatisering i vilket fall.

Vem skickar ens brev (inte paket) nu för tiden?
Citera
2020-01-18, 10:06
Avstängd
Inte en dag för tidigt, bort med skiten. Ju förr desto bättre.
Citera
2020-01-18, 10:15
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Maud Olofsson måste vara ett missförstått affärsgeni, se bara på Nuon affären.

Kärringen är ett praktexempel på vad en inkvoterad höna utan utbildning kan hitta på om hon hamnar på en maktposition inom svensk politik. Ett liknande händelseförlopp hade varit uteslutet inom den privata sektor som galningen ville uppnå. Näst efter Reinfeldt är Olofsson den politiker som skadat landet mest i modern tid.
Citera
2020-01-18, 10:20
Medlem
Låt helvetet gå i konkurs och återskapa Posten, så som den fungerade på 80-talet eller 30-talet till och med. Har kvar farfars gamla brev och när man ser stämplarna så visar de att när han skickade brev (över hela landet) fick svar inom 2-3 dagar. Det är alltså brev från A till B, samt B till A, inom två till tre dagar... hur jävla länge väntar man inte på paket idag?

Har fått öppnade paket levererade med stulet innehåll. När jag påpekar det svarar de att de är bara ansvariga för paketet, inte innehållet.

Andra gånger har de skitit i att skicka ut avi om att jag har paket att hämta, för att sedan skicka tillbaka paketen, utan att någonsin meddela mig.

Fy fan vad jag hatar Postnord och samtliga som arbetar på skiten. Önskar dem inget annat än livslångt lidande och en död i ensamhet.
Citera
2020-01-18, 10:24
Medlem
S.O.Stolps avatar
Alla har väl sett Jesper Rönndahls analys av PostNord i Svenska Nyheter?

Världens sämsta företag är betyget.
Citera
2020-01-18, 10:26
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Maud Olofsson måste vara ett missförstått affärsgeni, se bara på Nuon affären.
Kärringen fick fan hybris när affärer skulle göras, fan en dröm för motparten!

Danska postverket skratta hela vägen till banken och lämnade över ett sjunkande skepp där brevbärare var i princip osparkbara. Full lön och dela på jobbet så det vart dela ut post var tredje dag med full lön var detaljer kärringen missade ingick i affären.

Ja Maud och alliansen visar verkligen vilka affärs genier de var. Andra lyckade projekt var avregleringar hit och dit, fan vad bra allt vart!
Citera
2020-01-18, 10:35
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarkastisk
Mitt förslag är att förlänga utdelningstiden med 1-2 dagar. Det är såklart inte lönsamt att köra ut små volymer med brev till alla små skitorter.
Vi bor i Stockholm och får posten 1 gång i veckan, ibland 2 ggr i veckan.
Vår utdelning skulle med ditt förslag bli var 5-9 dag? Då behöver vi inte PostNord mer.
Citera
2020-01-18, 10:45
Medlem
sarkastisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Vi bor i Stockholm och får posten 1 gång i veckan, ibland 2 ggr i veckan.
Vår utdelning skulle med ditt förslag bli var 5-9 dag? Då behöver vi inte PostNord mer.

Låter otroligt med 1-2 leveranser i veckan.

Kan det vara så att du inte får mer post än så?
Senast redigerad av sarkastisk 2020-01-18 kl. 10:50.
Citera
2020-01-18, 11:04
Medlem
Bor i Bollnäs Hälsingland och har egen firma jag driver hemifrån och brukar beställa saker från Holland till min hemadress. Oftast är man ju inte hemma och då får man hämta på utlämningsställe.

Då åker paketet till Örebro och vänder (60 mil tur och retur), men det har även hänt att paket åkt till Køge i Danmark och vänt (182 mil tur och retur)

Detta är ju så jävla dumt så jag mejlade dem en gång och frågade hur dom tänkte.

Citat:

-Hej. Jag har en fundering. Varför kör ni detta paket tillbaka till Örebro och inte bara tillbaka till postkontoret i Bollnäs? Känns inte så smart om man tänker miljömässigt.

-Tack för ditt mail.

Anledningen till att försändelsen skickades till Örebro är för att det är närmaste sorteringsterminalen till Bollnäs. När en försändelse har misslyckats att levereras så skickas den för sortering för att ankomma till det korrekta ombudet enligt mottagarens postnummer.
Den hanteringen sköts av sorteringsmaskiner då det inte är fysiskt möjligt att sortera dagens stora volymer av paketförsändelser manuellt.

Inte konstigt dom går back när de fraktar paketen 2 gånger.

Edit. Kan tillägga att jag brukar sätta en lapp på dörren med telefonnummer och att dom kan ringa men det gör dom aldrig. Får även notiser i telefonen om någon ringer på dörren och det är ofta som man inte får notiser när dom försökt lämna paket.
Senast redigerad av Flashbackguest100 2020-01-18 kl. 11:09.
Citera
2020-01-18, 11:06
Medlem
Kosmos.s avatar
Med tanke på att alla har så få brev idag kan vi bygga om systemet till att alla brev kommer till utlämningsställe där man hämtar ut det själv.
Så kan de fokusera på paketverksamheten alternativt lägga ner.

Bäst vore om alla använde en digital brevlåda och vi la ner pappersbreven.
Senast redigerad av Kosmos. 2020-01-18 kl. 11:08.
Citera
2020-01-18, 11:17
Medlem
Behöver vi verkligen ett traditionellt postväsen undrar jag? All viktig myndighetspost går via digitala brevlådor som Kivra, sjukvården går via 1177, allt annat kan gå via e-post eller SMS. Sen har vi en uppsjö av andra företag som sköter pakethantering minst lika bra som PostNord, exempelvis DHL, Schenker och Instabox. Självklart ska PostNord gå i konkurs eller bli uppköpta om det inte är lönsamt. Att hålla på att kasta skattepengar på en verksamhet som aldrig kommer bli lönsam är bara att förlänga det oundvikliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in