Bor i Bollnäs Hälsingland och har egen firma jag driver hemifrån och brukar beställa saker från Holland till min hemadress. Oftast är man ju inte hemma och då får man hämta på utlämningsställe.
Då åker paketet till Örebro och vänder (60 mil tur och retur), men det har även hänt att paket åkt till Køge i Danmark och vänt (182 mil tur och retur)
Detta är ju så jävla dumt så jag mejlade dem en gång och frågade hur dom tänkte.
Citat:
-Hej. Jag har en fundering. Varför kör ni detta paket tillbaka till Örebro och inte bara tillbaka till postkontoret i Bollnäs? Känns inte så smart om man tänker miljömässigt.
-Tack för ditt mail.
Anledningen till att försändelsen skickades till Örebro är för att det är närmaste sorteringsterminalen till Bollnäs. När en försändelse har misslyckats att levereras så skickas den för sortering för att ankomma till det korrekta ombudet enligt mottagarens postnummer.
Den hanteringen sköts av sorteringsmaskiner då det inte är fysiskt möjligt att sortera dagens stora volymer av paketförsändelser manuellt.
Inte konstigt dom går back när de fraktar paketen 2 gånger.
Edit. Kan tillägga att jag brukar sätta en lapp på dörren med telefonnummer och att dom kan ringa men det gör dom aldrig. Får även notiser i telefonen om någon ringer på dörren och det är ofta som man inte får notiser när dom försökt lämna paket.