2015-07-01, 09:30
Medlem
Jag som öisare uppskattar Erik Hamrén för det kanonjobb han gjorde i ÖIS. Men att vara framgångsrik som klubblagstränare betyder inte nödvändigtvis att man är lyckad som förbundskapten. Hamrén är ingen direkt taktiker, utan han har andra styrkor i sitt ledarskap som jag inte tror kommer riktigt till sin rätt i ett landslag där man har en annan relation till spelarna än i ett klubblag.

Håkan Ericson har visat att han kan få ett lag som är sämre än motståndarna individuellt sett att fungera väl som ett lag genom att inse sina begräningsningar och anpassa sig efter situationen. Sveriges U21-landslag må inte ha spelat den vackraste fotbollen, men vem skulle vilja byta ut guldet mot ett bättre spel och att kanske åka ut i gruppspelet istället?

Att anställa Hamrén var ett populistiskt beslut av förbundet när folk var less på Lasse Lagerbäck och hans fotboll. När denne nu gör succé med lilla Island är han dock plötsligt saknad. Varför? Jo, för att även om hans fotboll i sig är "tråkig" - så är det aldrig tråkigt med resultat. Därför tycker jag absolut att Håkan Ericson är intressant som ersättare till Erik Hamrén.
Citera
2015-07-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Absolut. Men för att bli förbundskapten ser jag gärna att man lyckas mer än en gång! Så jag tycker absolut att det är relevant i frågan till allra högsta grad.
Vad menar du att Hamrén har lyckats med? Vid tiden för ditt inlägg var Ericsson klar för final i U21-EM. Hade Hamrén gjort något motsvarande innan han blev förbundskapten?
Citera
2015-07-02, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Det är många halvdana nationer som når en kvartsfinal i VM utan att för den sakens skull anses vara bland de bästa nationerna i världen.

Orkar egentligen inte fortsätta den här diskussionen då jag knappt minns utgångspunkten men nej, jag kan inte gå med på att Belgien ska anses vara ett av världens bästa landslag förrän de faktiskt når en semifinal/final eller något. Fram tills dess har de ett av världens bästa landslag på pappret, men det betyder inte mycket om de inte når en riktigt stor framgång eller två med den här generationen.

En kvartsfinal i ett VM är inte nog för det.
Absolut och det händer emellanåt att det sker att skrällag har nått kvartsfinal i VM (Costa Rica) men om man skall vara riktigt ärligt så var Belgien favoriter att gå vidare från gruppen och i åttondelen när man ställdes mot USA. Att Belgien åkte ur i kvartsfinalen mot Argentina är knappast något att skämmas för så det är rätt godkänt.

Klart att man skall förvänta sig att Belgien eventuellt vinner ett mästerskap i framtiden men som man brukar säga, Rom byggdes inte på en dag...

Jag har sagt mitt och nu är det dags att vi vänder blad.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in