Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-30, 11:10
  #13
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Du har rätt till din åsikt men inte till en plattform. Så enkelt är det. Eller menar du att vem som helst ska få hålla föredrag på biblioteket? Varför skulle just du särbehandlas?
Eftersom biblioteken bekostas med offentliga medel så ska de givetvis inte få diskriminera någon utifrån deras åsikt om det man framför faller inom lagens ramar.
Citera
2015-09-30, 11:28
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Eftersom biblioteken bekostas med offentliga medel så ska de givetvis inte få diskriminera någon utifrån deras åsikt om det man framför faller inom lagens ramar.

Så länge deras åsikter ligger utanför de normalt accepterade inom vårt moderna samhälle, såsom allas lika värde, demokrati, yttrandefrihet osv, tycker jag nog att de ska få göra det.

Hur som helst är väl det inte så jätterelevant, eftersom man inte behöver hänvisa till det för att neka någon. Det finns tusentals författare representerade på varje bibliotek. Ska varenda författare få lov att kräva att tala om sin bok på biblioteket, när den anser att det passar?

Då Sjunnesson är rasist så anser jag att det borde vara helt okej att neka honom, då han inte står för traditionella svenska värderingar.


Edit: och nu är det ju inte åsikterna som biblioteket säger emot, utan en förväntad ordningsstörning...
__________________
Senast redigerad av Grillo 2015-09-30 kl. 11:30.
Citera
2015-09-30, 17:06
  #15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Så länge deras åsikter ligger utanför de normalt accepterade inom vårt moderna samhälle, såsom allas lika värde, demokrati, yttrandefrihet osv, tycker jag nog att de ska få göra det.

Hur som helst är väl det inte så jätterelevant, eftersom man inte behöver hänvisa till det för att neka någon. Det finns tusentals författare representerade på varje bibliotek. Ska varenda författare få lov att kräva att tala om sin bok på biblioteket, när den anser att det passar?

Då Sjunnesson är rasist så anser jag att det borde vara helt okej att neka honom, då han inte står för traditionella svenska värderingar.


Edit: och nu är det ju inte åsikterna som biblioteket säger emot, utan en förväntad ordningsstörning...

Då ligger det nära till hands att bara författare som uttryckligen står för allas lika värde, demokrati, yttrandefrihet osv skall få ha sina verk representerade på bibliotekets hyllor.
Citera
2015-09-30, 19:36
  #16
Medlem
De författare som bokar och betalar för att få höras bör väl i anständighetens namn få tala.


Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Då ligger det nära till hands att bara författare som uttryckligen står för allas lika värde, demokrati, yttrandefrihet osv skall få ha sina verk representerade på bibliotekets hyllor.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Då ligger det nära till hands att bara författare som uttryckligen står för allas lika värde, demokrati, yttrandefrihet osv skall få ha sina verk representerade på bibliotekets hyllor.
Citera
2015-09-30, 20:36
  #17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjunnedotcom
De författare som bokar och betalar för att få höras bör väl i anständighetens namn få tala.

Du behöver inte övertyga mig om det. Mitt inlägg var tänkt att illustrera problematiken i sådana kriterier Grillo förde fram. Institutioner som bibliotek måste ha väldigt högt i tak om de skall ha något existensberättigande som skattefinansierade verksamheter. Jag tycker Götebogs Stadsbibliotek agerar förkastligt.
Citera
2016-02-02, 23:09
  #18
Medlem
JO kritiserar inställd föreläsning om invandring

Citat:
I sitt svar skriver JO att omständigheterna ger intryck av att innehållet och den negativa opinionen påverkade bibliotekets beslut att ställa in föreläsningen. Därför får Kulturnämnden i Göteborgs stad, som svarar för bibliotekets verksamhet, kritik för att ”biblioteket genom sitt sätt att hantera ärendet inte levt upp till regeringsformens krav på objektivitet.”

http://unvis.it/http://www.dn.se/kul...om-invandring/
Citera
2016-02-03, 00:15
  #19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
JO kritiserar inställd föreläsning om invandring

http://unvis.it/http://www.dn.se/kul...om-invandring/

Det gäller iofs ett närliggande fall, men problematiken är ju densamma.

(FB) Föreläsning av Karl-Olof Arnstberg ställs in i Göteborg pga hot
Citera
2016-02-03, 00:20
  #20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Så länge deras åsikter ligger utanför de normalt accepterade inom vårt moderna samhälle, såsom allas lika värde, demokrati, yttrandefrihet osv, tycker jag nog att de ska få göra det.

Hur som helst är väl det inte så jätterelevant, eftersom man inte behöver hänvisa till det för att neka någon. Det finns tusentals författare representerade på varje bibliotek. Ska varenda författare få lov att kräva att tala om sin bok på biblioteket, när den anser att det passar?

Då Sjunnesson är rasist så anser jag att det borde vara helt okej att neka honom, då han inte står för traditionella svenska värderingar.

Edit: och nu är det ju inte åsikterna som biblioteket säger emot, utan en förväntad ordningsstörning...

JO avfärdar det som de fullständiga svepskäl det är och tycker biblioteken och kulturnämnden skall följa grundlagen. Det visar ett närliggande fall.

Citat:
Det är enligt JO svårt att dra någon annan slutsats än att biblioteket genom det egna arrangemanget ville markera sitt avståndstagande gentemot det förväntade innehållet i föreläsningen. Några dagar senare beslutade biblioteket att säga upp avtalet med föreningen med hänvisning till risken för ordningsstörningar. Beslutsunderlaget var dock begränsat. Bibliotekets eget arrangemang genomfördes som planerat.

Enligt JO ger omständigheterna intryck av att innehållet i föreläsningen och den negativa opinionen påverkade bibliotekets beslut att säga upp avtalet med föreningen.Kulturnämnden i Göteborgs stad, som svarar för bibliotekets verksamhet, får kritik för att biblioteket genom sitt sätt att hantera ärendet inte levt upp till regeringsformens krav på objektivitet.

http://www.jo.se/PageFiles/7174/5221-2014.pdf
Citera
2016-02-16, 18:41
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Så länge deras åsikter ligger utanför de normalt accepterade inom vårt moderna samhälle, såsom allas lika värde, demokrati, yttrandefrihet osv, tycker jag nog att de ska få göra det.

Hur som helst är väl det inte så jätterelevant, eftersom man inte behöver hänvisa till det för att neka någon. Det finns tusentals författare representerade på varje bibliotek. Ska varenda författare få lov att kräva att tala om sin bok på biblioteket, när den anser att det passar?

Då Sjunnesson är rasist så anser jag att det borde vara helt okej att neka honom, då han inte står för traditionella svenska värderingar.


Edit: och nu är det ju inte åsikterna som biblioteket säger emot, utan en förväntad ordningsstörning...

Jag översätter ditt PK-språk till svenska "Jag har egentligen inga bra argument för att Sjunnesson inte ska få säga några ord om sin bok, så jag använder mig av de trötta flosklerna om allas lika rätt och värde, även om det bara gäller personer jag själv gillar.

Självklart ska alla författare som står för samma politiska uppfattning som jag, som Henrik Arnstad, få tala på biblioteket, men det kan jag inte säga rakt ut för det visar vilket ihåligt resonemang jag står för.

Eftersom Sjunnesson tycker annorlunda än mig ska han inte få komma till tals på biblioteket. Demokrati kan jag kalla det, det låter bra."
Citera
2016-02-17, 14:22
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Jag översätter ditt PK-språk till svenska "Jag har egentligen inga bra argument för att Sjunnesson inte ska få säga några ord om sin bok, så jag använder mig av de trötta flosklerna om allas lika rätt och värde, även om det bara gäller personer jag själv gillar.

Självklart ska alla författare som står för samma politiska uppfattning som jag, som Henrik Arnstad, få tala på biblioteket, men det kan jag inte säga rakt ut för det visar vilket ihåligt resonemang jag står för.

Eftersom Sjunnesson tycker annorlunda än mig ska han inte få komma till tals på biblioteket. Demokrati kan jag kalla det, det låter bra."

Bra försök. Bara det att du inte alls bemötte vad jag faktiskt sa. Visst kan du kalla sådant som "allas lika rätt och värde" för floskler. Det kanske de är, men det gör de inte mindre rätt. Eller du menar att alla inte har lika värde? Menar du att det är rätt att diskriminera på olika sätt? För om man avfärdar sådant som allas lika värde, demokrati och yttrandefrihet så får man lugnt säga att man inte står för vårt samhälles gemensamma värderingar.

Vad du tror att jag anser om personer som Arnstad säger egentligen mer om dig än om mig. Sluta utgå så himla mycket om vad andra än du anser om saker och ting.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
JO avfärdar det som de fullständiga svepskäl det är och tycker biblioteken och kulturnämnden skall följa grundlagen. Det visar ett närliggande fall.



http://www.jo.se/PageFiles/7174/5221-2014.pdf

Men jag behöver inte hålla med om att det var rätt beslut för det
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback