2015-06-24, 02:04
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pårr
Vad är motivet? Att sälja det på internet? Måste finnas nått värde.

Eller är det bara ett dumt påhitt under en klassresa?

År 2009 stals ju själva skylten över ingången till Auschwitz med den omtalade texten "Arbeit macht frei". Tanken lär ha varit att sälja den på internet. Bakom detta låg svensken Anders Högström, som efter många märkliga turer dömdes till två år och åtta månaders fängelse.
Citera
2015-06-24, 02:17
Medlem
Firewaias avatar
10 år måste väl vara maxstraff för brott mot griftefriden och nordfront lär nog inte vara den mest sansade källa i detta, så de drog väl till med att de "riskerar" 10 år, för det gör de ju innan rättegång är sagd och gjord. Pinsamt, men inte mer att vänta från vinklad "media" oavsett sida.
Citera
2015-06-24, 07:05
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Jo, det är ett museum och minnesmärke.

Visst är ett straff befogat, men antagligen var det gjort i ungdomligt oförstånd.

Jag är helt övertygad om att 10 års fängelse inte kommer att dömas ut.

Att 10 års fängelse ingår I straffskalan är säkert en form av garanti mot att typ förintelseförnekare inte skall genomföra destruktiva aktioner mot anläggningen.
Citera
2015-06-24, 07:58
Medlem
Cambijaos avatar
Den potentiella domen är förmodligen planterad i media också för att skrämma andra till inte gå dit och gräva. Det kommer såklart bli ett lägrepp straff. Däremot borde de få några år för deras brist på respekt.
Citera
2015-06-24, 08:58
Medlem
Inaniss avatar
Det är som vanligt med journalistiken, man sätter den högsta möjliga domen och skriver att dom kan dömas till det, för så är det teoretiskt.
Citera
2015-06-24, 12:19
Medlem
Citat:
Två brittiska tonåringar har gripits vid det nazistiska förintelselägret Auschwitz i södra Polen. De två - födda 1997 och 1998 - grävde i marken vid baracker där fångarnas personliga egendom beslagtogs och sorterades efter ankomsten till lägret, när de ertappades av personal från Auschwitzmuseet.

Citat:
De två britterna dömdes på tisdagen till villkorliga straff och försattes på fri fot, men de har fått order att inställa sig på en polisstation i Storbritannien med jämna mellanrum.

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle21014130.ab
Citera
2015-06-24, 12:55
Medlem
Halloween2s avatar
Troligt att dom har grävt och verkligen hittat något på den korta stunden... Eller har dom grävt ostört i flera timmar?
Citera
2015-06-24, 14:13
Medlem
Man kan undra vad tanken är med fynden? Vad kan man göra med det man hittar? Sälja dyrt till galna samlare? En kam från Auschwitz som är komplett är nog rätt dyr grej för samlare med pengar

Idén var god men inte tanken.. Det är ju griftebrott så att det smäller om det.. inte så kul att ha med på CV
Citera
2015-06-24, 14:52
Medlem
twerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
Man kan undra vad tanken är med fynden? Vad kan man göra med det man hittar? Sälja dyrt till galna samlare? En kam från Auschwitz som är komplett är nog rätt dyr grej för samlare med pengar

Idén var god men inte tanken.. Det är ju griftebrott så att det smäller om det.. inte så kul att ha med på CV

Är Auschwitz en gravplats? Isf varför springer folk omkring på den? Och hur vet man att kammen kommer ifrån Auschwitz? Griftebrott my ass.
Citera
2015-06-24, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twerk
Är Auschwitz en gravplats? Isf varför springer folk omkring på den? Och hur vet man att kammen kommer ifrån Auschwitz? Griftebrott my ass.

Har du aldrig sett folk på runt på svenska kyrkogårdar? Eller tror du det är spöken?

Att något är en gravplats betyder inte att man inte får beträda den, det betyder att man visar respekt för de döda.
Nu kan jag också tycka att man borde kunna ifrågasätta de exaktare siffrorna utan att automatiskt bli stämplad som förnekare men jag tvivlar inte på att det begicks massmord på platsen.
Citera
2015-06-24, 15:09
Medlem
twerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Har du aldrig sett folk på runt på svenska kyrkogårdar? Eller tror du det är spöken?

Att något är en gravplats betyder inte att man inte får beträda den, det betyder att man visar respekt för de döda.
Nu kan jag också tycka att man borde kunna ifrågasätta de exaktare siffrorna utan att automatiskt bli stämplad som förnekare men jag tvivlar inte på att det begicks massmord på platsen.

Har aldrig hört om någon blivit begravd med en kam eller med glasbitar. Inte heller har jag hört talas om att folk som hittat en kam på en kyrkogård blivit åtalade för brott mot griftefriden. Det var väl dessutom i likkällaren och skyddsrummet det påstådda industriella massmordet begicks utan ett spår av zyklon b. Kammen måste vara en tungbevisning för den tar judar med sig när de ska gasas.
Citera
2015-06-24, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twerk
Hag har ingen källa på det, och jag har inte tid att leta reda på en. Men om man använder sitt sunda förnuft. så kan man kanske se i tanken hur det gick till på den tiden. Inte alla människor som blev gasade till döds.

Har sett bilder från Auschwitz och då har dom stora gropar grävda där människorna som dör i fängelset blir kastade i, upp brända och i för täckta med jord! såja jag är ganska säker på att det är en stor gravplats.

kan inte heller peka ut exakt vart gravarna jag pratar om skulle finnas så därför inkluderar jag hela AW som en enda stor gravplats..

Där ingen ska vara och gräva för eget intresse.
Det är inte olagligt att beträda en gravplats, men att sätta en spade i en är brott mot griftefriden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in