2015-06-24, 23:14
Medlem
seusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Wow det låter mycket, hur gammal är du? Hur bor du? Om man räknar på att du är 30 år nu så betyder det att det kommer att betala ca 14,000 bara i ränta per månad de kommande 30 åren.

Edit: När jag tänker efter så kanske det inte är helt åt fanders, men fortfarande högt, du får tänka på att ni säkert kommer att vara två som delar på den höga kostnaden sen.

Har förhållandevis stort lån på en dyr bostad. Är ca 30 år och hade redan tagit hänsyn till att vi är två. Räknade med en snittränta på 3%, så som sagt lär det bli betydligt mer. Speciellt om man framöver skulle flytta till en ännu större bostad.
Citera
2015-06-25, 00:48
Medlem
Alldeles för lite! Jag är dålig att ta lån och får därför inte tillräcklig hävstång.
Citera
2015-06-25, 00:56
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Tänker du likadant om klädaffärerna? Hallå, jävla rånare, ge mig gratis kläder.

Eftersom att jag ännu inte lånat från bank eller så rör det sig endast om privatlån sen lågstadietiden och den totala räntan är väl några fjuttiga tior. Vi var minsann inga generösa vänner

Edit: Kom precis på att jag har en ränta på cirkus 4000kr att inkassera av en vän från ett av dessa lån(rån).
Senast redigerad av sparvsylt 2015-06-25 kl. 00:58.
Citera
2015-06-25, 09:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Rånarna?

Sätter dom pistol mot din panna och säger åt dig att ta lån? Eller är det bara affärsverksamhet?

Tänker du likadant om klädaffärerna? Hallå, jävla rånare, ge mig gratis kläder.

Mitt bolån med nuvarande ränta skulle kosta mig 340k fram till pensionen. Drygt 40år.

Köper du dina kläder på avbetalning? Annars var liknelsen rätt dålig.

Det står var och en fritt att göra som man vill men man skall veta att alla lån = konsumtion av ens egen framtid. Allt annat är självbedrägeri.

Att folk ofta inte har något val utan blir tvungna att låna för att kunna skaffa sig någonstans att bo är trist men man skall inte glorifiera skuldsättning för det.
Citera
2015-06-25, 12:10
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Köper du dina kläder på avbetalning? Annars var liknelsen rätt dålig.

Det står var och en fritt att göra som man vill men man skall veta att alla lån = konsumtion av ens egen framtid. Allt annat är självbedrägeri.

Att folk ofta inte har något val utan blir tvungna att låna för att kunna skaffa sig någonstans att bo är trist men man skall inte glorifiera skuldsättning för det.

Glorifiera skuldsättning?

Poängen är att vissa måste låna, tex för bostad, vilket banken tjänar pengar på.

Men man måste också äta mat och ha varma kläder på vintern. Det tjänar företag också pengar på.

Ska vi skapa en tråd "hur mycket vinst kommer du betala till mat och klädbutiker under din livstid"? Eller är det bara ränta till banken som är dåligt? Pengar ut som pengar ut? Alla verkar inte förstå att banker är vinstdrivande företag.
Senast redigerad av Bbobi 2015-06-25 kl. 12:16.
Citera
2015-06-25, 12:12
Medlem
AaronHernandezs avatar
Satsar på 0 kr eftersom jag aldrig tagit ett lån hitintills och så ska det förbli.
Citera
2015-06-25, 16:36
Medlem
Det vore intressant att veta vilka räntor folk som svarar räknar med. En säger sig ha räknat med en ränta på 3%, vilket måste anses väldigt, väldigt lågt...

Kikar man på saken historiskt har vi de senaste 30åren haft en snittränta på knappt 7,5%.
Citera
2015-06-25, 16:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Glorifiera skuldsättning?

Poängen är att vissa måste låna, tex för bostad, vilket banken tjänar pengar på.

Men man måste också äta mat och ha varma kläder på vintern. Det tjänar företag också pengar på.

Ska vi skapa en tråd "hur mycket vinst kommer du betala till mat och klädbutiker under din livstid"? Eller är det bara ränta till banken som är dåligt? Pengar ut som pengar ut? Alla verkar inte förstå att banker är vinstdrivande företag.

Poängen är att lån är det samma som att äta av sin egen framtid, idag.

Köper man kläder på avbetalning så är det jämförbart (om än lite värre än att låna till bostad).

Att betala ränta skall man försöka undvika så mycket som möjligt, det är oftast bara redan kraftigt skuldsatt som argumenterar för motsatsen, å andra sidan vad skall de göra för att upprätthålla självbilden?

Bankerna är självklart affärsdrivande, just därför skall man köpa aktier i bankerna
Citera
2015-06-25, 16:48
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Poängen är att lån är det samma som att äta av sin egen framtid, idag.

Köper man kläder på avbetalning så är det jämförbart (om än lite värre än att låna till bostad).

Att betala ränta skall man försöka undvika så mycket som möjligt, det är oftast bara redan kraftigt skuldsatt som argumenterar för motsatsen, å andra sidan vad skall de göra för att upprätthålla självbilden?

Bankerna är självklart affärsdrivande, just därför skall man köpa aktier i bankerna

Nej självklart är det inte bra att belåna sig.

Min poäng är att bankerna erbjuder en vara/tjänst mot betalning som alla andra företag. Sen är det ens egna val om man vill betala för den.

Men alla företag tar betalt, inte bara banker. Jag ser inte bankerna som onda.
Citera
2015-06-25, 17:05
Medlem
Citat:

Ursäkta off-topic...

Nja, jag personligen liksom alla med lite högre inkomst oavsett om de kommer från arbete eller kapital ser till att ha lån, då det finns något som heter ränteavdrag. Varför sträva efter att betala så mycket skatt som möjligt när man med några smarta lån kan komma billigare undan även om man får betala lite ränta?
Citera
2015-06-25, 17:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Ursäkta off-topic...

Nja, jag personligen liksom alla med lite högre inkomst oavsett om de kommer från arbete eller kapital ser till att ha lån, då det finns något som heter ränteavdrag. Varför sträva efter att betala så mycket skatt som möjligt när man med några smarta lån kan komma billigare undan även om man får betala lite ränta?

Försvann inte vitsen med det i samband med skattereformen i slutet av 80-talet?

Mig veterligen är räntorna bara avdragsgilla till 30% mot kapital och 22% mot tjänst, dvs ingen särskilt bra affär att låna för att sänka skatten..
Citera
2015-06-25, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Ursäkta off-topic...

Oavsett räntebidrag så betalar du ju mer i ränta än vad en utan lån gör

Och jo jag har både högre inkomt och lån, men lånet skall bort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in