• 1
  • 2
2015-06-23, 19:05
Medlem
Tänkte bara kolla vad människor i genomsnitt kommer betala i ränta till rånarna som trycker pengar ur luften under en livstid.

Dra en ungefärlig summa baserad på dina räntekostnader idag och sedan tills du är runt 60 år eller när du hade tänkt att dö, alternativt bli skuldfri.
(sälja villan och flytta till hyres, om det nu kommer existera hyreslägenheter i framtiden dvs)
Ta gärna med alla slags lån, vare sig det är på bil, villa eller vad det nu än kan tänka sig vara.

Själv är jag skuldfri så jag kan inte börja.
Citera
2015-06-23, 19:14
Medlem
sucuks avatar
Tog lån på en bil en gång i min ungdom, det kostade mig nästan 10 000.

Efter det insåg jag att man skall ha inkomst av kapital och vinst av kapital istället
Citera
2015-06-23, 19:39
Medlem
bithaxs avatar
Det är ju inte som att hyres är gratis heller. Jag har betydligt lägre kostnader med ränta+avgift i min bostadsrätt jämfört med att hyra samma lägenhet. Till och med bruksvärdeshyra är dyrare. och den höjs med 3% per år.

När du betalar hyra så betalar du ju också indirekt till banken, då via fastighetsägarens lån.
Citera
2015-06-23, 19:47
Medlem
Pershagen76s avatar
Strax under 2 miljoner skulle jag tro (bolån+studielån), då har jag dock räknat på lite högre bolåneränta än idag.

Det ligger intressant nog lite under vinsten jag gjorde när jag sålde min lägenhet förra veckan (har köpt hus).
Senast redigerad av Pershagen76 2015-06-23 kl. 20:34.
Citera
2015-06-23, 19:59
Medlem
Jag har jobbat för mina pengar, nu skall de jobba för mig
Citera
2015-06-23, 20:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är ju inte som att hyres är gratis heller. Jag har betydligt lägre kostnader med ränta+avgift i min bostadsrätt jämfört med att hyra samma lägenhet. Till och med bruksvärdeshyra är dyrare. och den höjs med 3% per år.

När du betalar hyra så betalar du ju också indirekt till banken, då via fastighetsägarens lån.

Visst är det så fast nu överstiger vanligtvis mina inkomster och vinster av kapital min ganska snälla hyra med en faktor 4 eller 5 ggr så jag vidhåller att man skall ha inkomster och vinster istället
Citera
2015-06-23, 20:27
Medlem
Gissar på drygt 50 000 kr. Kommer aldrig låna igen!
Citera
2015-06-23, 20:44
Medlem
seusss avatar
4-5 miljoner? Antagligen mer, kan väl bli aktuellt att flytta till en dyrare bostad längre fram samt att räntorna troligen går upp betydligt mer än det låga snittet jag räknade på.
Citera
2015-06-23, 21:00
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seuss
4-5 miljoner? Antagligen mer, kan väl bli aktuellt att flytta till en dyrare bostad längre fram samt att räntorna troligen går upp betydligt mer än det låga snittet jag räknade på.

Wow det låter mycket, hur gammal är du? Hur bor du? Om man räknar på att du är 30 år nu så betyder det att det kommer att betala ca 14,000 bara i ränta per månad de kommande 30 åren.

Edit: När jag tänker efter så kanske det inte är helt åt fanders, men fortfarande högt, du får tänka på att ni säkert kommer att vara två som delar på den höga kostnaden sen.
Senast redigerad av Pershagen76 2015-06-23 kl. 21:07.
Citera
2015-06-23, 21:04
Medlem
Bbobis avatar
Rånarna?

Sätter dom pistol mot din panna och säger åt dig att ta lån? Eller är det bara affärsverksamhet?

Tänker du likadant om klädaffärerna? Hallå, jävla rånare, ge mig gratis kläder.

Mitt bolån med nuvarande ränta skulle kosta mig 340k fram till pensionen. Drygt 40år.
Citera
2015-06-23, 22:29
Medlem
Är 29 år och när jag är 60 så har jag betalat minst 8 miljoner i lån om jag har samma ränta och samma lånesumma under dessa 31 år. Hoppas dock att jag har mer i lån när jag är 60 än samma som idag.
Citera
2015-06-23, 22:37
Medlem
Nominell eller real ränta?
Ränta med hänsyn till alternativkostnader?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in