Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 16:36
  #1
Medlem
eatsoups avatar
Något jag har missat när det gäller särskilda regler i Norge?
Inte alla men många tror väjningsplikten inte gäller för bilarna som redan är i rondellen och därför bara drar rakt ut. De verkar också vara väldigt tveksamma när det gäller högerregeln och omkörningar. Är detta kanske bara deras kultur eller har de andra regler?
Citera
2015-06-23, 16:55
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatsoup
Något jag har missat när det gäller särskilda regler i Norge?
Inte alla men många tror väjningsplikten inte gäller för bilarna som redan är i rondellen och därför bara drar rakt ut. De verkar också vara väldigt tveksamma när det gäller högerregeln och omkörningar. Är detta kanske bara deras kultur eller har de andra regler?

Det har varit betydligt lättare att få körkort i Norge än t.ex. i Sverige vilket gör att ganska många norrmän faktiskt har rätt skrala kunskaper och inte riktigt behärskar det här med högerregeln, rondeller etc.
Citera
2015-06-23, 17:17
  #3
Medlem
Reglerna är de samma. En kvalificerad gissning är att i stort sätt alla våra regler o skyltar förljer en internationell standard. Kör man själv i andra länder är det oftast inga problem att förstå skyltningen även om layouten kan skilja.

Ett stort problem men just norrmän är deras ekonomi samt dåliga vägstandard. De har råd att köra som idioter i Sverige.
Citera
2015-06-23, 17:29
  #4
Medlem
DyslexiKungens avatar
Det är bara Max 17 varv i Norge Nej det är samma regler där också som i Sverige
Citera
2015-06-23, 21:55
  #5
Medlem
eatsoups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Reglerna är de samma. En kvalificerad gissning är att i stort sätt alla våra regler o skyltar förljer en internationell standard. Kör man själv i andra länder är det oftast inga problem att förstå skyltningen även om layouten kan skilja.

Ett stort problem men just norrmän är deras ekonomi samt dåliga vägstandard. De har råd att köra som idioter i Sverige.

Håller med, Vägstandarden är ju katastrofal ! Och i tillägg till det så ska man betala vägskatt.
Citera
2015-06-24, 00:06
  #6
Medlem
Normännen har en skylt som jag inte begriper mig på. https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B...sign_C32-8.svg

Den ska tydligen innebära återgång till bashastigheten för vägtypen, men varför inte bara sätta rätt hastighet så det inte kan uppstå några som helst missförstånd? Kostnaden för skylten är ju samma så jag fattar inte logiken med det. Sen är det inte bara norrmän som gör fel. Jag har sett polacker blinka vänster när de kör in i rondellen, men sen kör de rakt fram varvid de blinkar höger ut ur rondellen.
Citera
2015-06-24, 00:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Normännen har en skylt som jag inte begriper mig på. https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B...sign_C32-8.svg

Den ska tydligen innebära återgång till bashastigheten för vägtypen, men varför inte bara sätta rätt hastighet så det inte kan uppstå några som helst missförstånd? Kostnaden för skylten är ju samma så jag fattar inte logiken med det. Sen är det inte bara norrmän som gör fel. Jag har sett polacker blinka vänster när de kör in i rondellen, men sen kör de rakt fram varvid de blinkar höger ut ur rondellen.
Vi har/hade samma här när jag tog körkort. Det kallades för hasighetsområde eller liknande. Har inte tänkt på dem sedan dess. Men de satt oftast när man åkte in i ett område o den hastigheten gällde till man kom fram till en liknande skylt med kryss över hastigheten.
På så sätt behöver man inte skylta alla vägar med nedsatt hastighet.
Citera
2015-06-24, 00:49
  #8
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Normännen har en skylt som jag inte begriper mig på. https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B...sign_C32-8.svg

Den ska tydligen innebära återgång till bashastigheten för vägtypen, men varför inte bara sätta rätt hastighet så det inte kan uppstå några som helst missförstånd? Kostnaden för skylten är ju samma så jag fattar inte logiken med det. Sen är det inte bara norrmän som gör fel. Jag har sett polacker blinka vänster när de kör in i rondellen, men sen kör de rakt fram varvid de blinkar höger ut ur rondellen.

Så gör man i Östeuropa.
Bulgarer och Rumäner gör exakt likandant.
Citera
2015-06-24, 01:00
  #9
Medlem
eatsoups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Normännen har en skylt som jag inte begriper mig på. https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B...sign_C32-8.svg

Den ska tydligen innebära återgång till bashastigheten för vägtypen, men varför inte bara sätta rätt hastighet så det inte kan uppstå några som helst missförstånd? Kostnaden för skylten är ju samma så jag fattar inte logiken med det. Sen är det inte bara norrmän som gör fel. Jag har sett polacker blinka vänster när de kör in i rondellen, men sen kör de rakt fram varvid de blinkar höger ut ur rondellen.

Tror det är en lokal regel just i dessa länder. Precis som i Sverige att kunna svänga höger vid grönt samtidigt som fotgängare går över.
Citera
2015-06-24, 01:02
  #10
Medlem
eatsoups avatar
Polackerna och de övriga Östeuroperna gör fel medvetet eller så gör det fel men kan rätta upp det ganska så fort. Norrmännen tänker inte alls när de kör, de är bara bra på att glo i trafiken.
Citera
2015-07-19, 15:07
  #11
Medlem
hesons avatar
Jag har märkt en hel del nyrik-beteende på en del Norrmän utanför Norge, tror att de helt enkelt trängde sig före.
Citera
2015-07-23, 17:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Normännen har en skylt som jag inte begriper mig på. https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B...sign_C32-8.svg

Den ska tydligen innebära återgång till bashastigheten för vägtypen, men varför inte bara sätta rätt hastighet så det inte kan uppstå några som helst missförstånd? Kostnaden för skylten är ju samma så jag fattar inte logiken med det. Sen är det inte bara norrmän som gör fel. Jag har sett polacker blinka vänster när de kör in i rondellen, men sen kör de rakt fram varvid de blinkar höger ut ur rondellen.

Just den där kan inte finnas i Norge (?), det finns en hastighetsskylt utan siffror som är överstruken, den betyder att "nu är det 80", liknar frifart-skylten på autobahn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback