Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 14:58
  #1
Medlem
eversflumms avatar
Har precis fått mopedkort, ja jag är över 18 och varför jag inte kör bil är pga att det är helt åt helvete med det i stan att ta sig fram och har inte råd med det. Iallafall så är det så att min moped står inne i min farsas lägenhet. Min pappa svarar inte på mobilen eller öppnar dörren. Han bor dock på första våningen och jag kan se att balkongdörren är öppen. Det är alltså möjligt för mig att klättra in. Vad riskerar att hända om någon granne ser mig klättra in och ringer snuten? Spelar det någon roll enligt lag om det är föräldrar eller inte? Orkar inte stå här hela jävla dagen för att få min moped. Kan bara klättra in ta mopeden och dra, det bästa är att dörren låses automatisk.
Citera
2015-06-23, 15:13
  #2
Medlem
Står du som ägare på moppen?
Citera
2015-06-23, 16:48
  #3
Moderator
VitKallas avatar
Inte en fråga för Hobby, provar Juridik. /Mod

Hobby --> Juridik
/Moderator
Citera
2015-06-23, 16:57
  #4
Medlem
trottwells avatar
Du klättrade in för att du blev orolig för din pappa eftersom han inte svarar i telefon, dessutom hinner inte Polisen fram innan du har åkt med mopeden.
Citera
2015-06-23, 18:16
  #5
Medlem
eversflumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Står du som ägare på moppen?

Inte än men ägarbeviset ligger i mopeden, så det är påskrivet av andre ägaren.
Citera
2015-06-23, 18:18
  #6
Medlem
eversflumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du klättrade in för att du blev orolig för din pappa eftersom han inte svarar i telefon, dessutom hinner inte Polisen fram innan du har åkt med mopeden.

Tänkte också på det, skulle nog vara den smartaste bortförklaringen. Visade sig nu att han har åkt utomlands. Tror inte han skulle ha något emot att jag klättrar in och stänger dörren... Då han är bortrest.
Citera
2015-06-23, 18:28
  #7
Medlem
eversflumms avatar
Försökte klättra in hoppar upp på ett tak som leder till balkongerna. Det är ungefär som ett trädgårdstak som en förening för människor med olika handikapp äger och använder. Hoppar upp sitter och låtsas va cool, väntar på att det ska bli folktomt.som att jag bara sitter och solar för att sedan klättra via grannarnas balkonger till farsans.

Precis när jag ska göra det vad kommer inte då? Jo hela mongoligan(ursäkta uttrycket) samt personal kommer, alla skriker och viftar med armarna -"NER FRÅN TAKET NER FRÅN TAKET" så japp det var det
Citera
2015-06-23, 18:29
  #8
Medlem
eversflumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eversflumm
Inte än men ägarbeviset ligger i mopeden, så det är påskrivet av andre ägaren.
*förre ägaren
Citera
2015-06-23, 19:12
  #9
Medlem
Dr.Diegos avatar
Är du okontant med din far?
Citera
2015-06-23, 20:22
  #10
Medlem
Evidensias avatar
Ja, du har väl flera saker att bekymra dig för. Tar du dig in i pappans lägenhet ( jag antar att du inte är skriven på adressen där) är det olaga intrång, hemfridsbrott och plockar du med dig moppen tillkommer tillgrepp av motorfordon. Sen är det ju så att när inte anmälan om ägare-byte kommit in till Transportstyrelsen är det förra ägaren som står kvar som ägare till fordonet.

Sen är det en helt annan sak om din pappa lämnar lägenheten, med olåst balkongdörr och dessutom väljer att förvara en moped i lägenheten. Han har kanske sina "logiska" skäl, men det luktar lite psykvård över beteendet.
Citera
2015-06-25, 16:34
  #11
Medlem
eversflumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evidensia
Ja, du har väl flera saker att bekymra dig för. Tar du dig in i pappans lägenhet ( jag antar att du inte är skriven på adressen där) är det olaga intrång, hemfridsbrott och plockar du med dig moppen tillkommer tillgrepp av motorfordon. Sen är det ju så att när inte anmälan om ägare-byte kommit in till Transportstyrelsen är det förra ägaren som står kvar som ägare till fordonet.

Sen är det en helt annan sak om din pappa lämnar lägenheten, med olåst balkongdörr och dessutom väljer att förvara en moped i lägenheten. Han har kanske sina "logiska" skäl, men det luktar lite psykvård över beteendet.

Han tar droger, jävligt jobbigt för mig även att han bara drar utomlands utan säga något när min moped står där inne och jag behöver den gör att mig runt.
Citera
2015-06-25, 17:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eversflumm
Han tar droger, jävligt jobbigt för mig även att han bara drar utomlands utan säga något när min moped står där inne och jag behöver den gör att mig runt.

Brukar du vara i lägenheten? Bor du där?

Det är ju inte olagligt att klättra in genom balkongen eller annat sätt om man bor där eller har tillåtelse att vara där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback