• 1
  • 2
2015-06-23, 14:53
Medlem
Smithereenss avatar
Jag har tre r kvar att ta CSN ln, och jag planerar att utnyttja dem fr en kandidatexamen i engelska. Jag skulle vilja hra frn folk som studerat delar av utbildningen utomlands eller helt utomlands, fr jag velar fortfarande. Vilka skolor gick ni p? r ni njda med era val? Vad anvnde ni utbildningen till?
Citera
2015-06-23, 15:00
Medlem
Smithereenss avatar
Lite bakgrund:

Jag r 27 r. Har toppbetyg frn gymnasiet och blandat G-VG i ngra olika kurser p universitetsniv, exempelvis en distanskurs i engelska. De senaste tre ren har jag bott utomlands, med undantag av ngra mnader i Sverige eftersom jag var tvungen... Tidigare i juni kom jag hem frn Australien efter att ha strjobbat dr ett r.

Mina stora intressen r resor och sprk, i synnerhet engelska. Det sistnmnda intresset genomsyrar mitt liv s pass att jag fr det mesta tnker p engelska, vill bo i ett land dr jag tvingas tala engelska, och bara har vnner som jag pratar engelska med (inte pga diskriminering av svenskar, det bara blev s...). Hjden av lycka r att efter en kandidatexamen kunna frsrja mig p att skriva p engelska, vilket mycket vl inte r rimligt men d har jag i alla fall gtt den utbildning jag haft vta drmmar om det senaste decenniet. Ingen annan utbildning knns lika sjlvklar.

Det finns ett krux, fr det tar verkligen emot nr jag tnker p att studera engelska i Sverige. Det knns fel att vara omgiven av svenskar ens en termin nr jag strvar efter att helt frdjupa mig i sprket och helst vill flytta ifrn Sverige permanent. Dessvrre har jag dremot inga bassnger med pengar som bara ligger och vntar p att jag ska studera utomlands, och jag borde utnyttja tillgngen till i stort sett gratis utbildning som vi har hr, ven om jag bestmmer mig fr att inte bo kvar.
Citera
2015-06-25, 13:18
Medlem
Antar att du kan plugga vissa program gratis i skottland p bachelor niv
Citera
2015-06-25, 17:45
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Gteborgs universitet har mjlighet till utbytesstudier p sina engelskakurser. Du studerar allts, om jag frstr det rtt, hela kurserna - och inte bara korta perioder - p universitetet i Sussex. http://sprak.gu.se/amnen/engelska/la...lska-i-england. Har du 90 HP redan s kan du anvnda dessa pong som en del i en kandidat och behver endast lsa 90 HP (Grund, Forts., Frdjupn.,) i Engelska p/via GU fr att f ut en kandidatexamen i engelska (vet inte om det blir GU eller universitetet i Sussex som utfrdar examensbeviset). r osker p om det finns andra universitet som erbjuder samma mjlighet, men GU r ett tips.

Citat:
Du behver inte ha lst vid universitetet tidigare fr att kunna ska, frkunskapskraven r desamma fr studier i Gteborg och kurserna har samma innehll och upplgg som kurserna i Gteborg, med skillnaden att du lser vid University of Sussex och bor i Brighton.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2015-06-25 kl. 17:50.
Citera
2015-06-25, 21:36
Medlem
Smithereenss avatar
Tackar fr svar. Dessvrre har jag hrt att universitetet i Sussex kryllar av svenskar, men jo, det verkar som att jag fr stta ihop en kandidatexamen sjlv av blandade kurser utomlands och i Sverige. Annars r Skottland definitivt ett alternativ, jag hade ingen aning om att de inte tar ut avgifter fr EU-medborgare, det r ganska anmrkningsvrt...
Citera
2015-06-25, 21:51
Medlem
Jag lser engelsk lingvistik vid The University of Glasgow. Ingen studieavgift, dock r kursen normalt fyra r fr en Honours degree. Men det r fullt mjligt att sluta efter tre r och f en "general humanities degree", vilket som vissa som ska lsa till lrare efter gr. Om du har ngra frgor r det bara att stlla dem.
Citera
2015-06-26, 15:04
Medlem
Smithereenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohmephisto
Jag lser engelsk lingvistik vid The University of Glasgow. Ingen studieavgift, dock r kursen normalt fyra r fr en Honours degree. Men det r fullt mjligt att sluta efter tre r och f en "general humanities degree", vilket som vissa som ska lsa till lrare efter gr. Om du har ngra frgor r det bara att stlla dem.

Kul! Hur r undervisningen? Studerade du ngon engelska p universitetsniv innan du kte? Vad har du tnkt jobba med sen?

Jag har hrt talas om folk som ftt extra CSN ln fr att kunna avsluta sin utbildning, men det kanske inte fungerar s lngre. Jag fr kontakta dem.
Citera
2015-06-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smithereens
Kul! Hur r undervisningen? Studerade du ngon engelska p universitetsniv innan du kte? Vad har du tnkt jobba med sen?

Jag har hrt talas om folk som ftt extra CSN ln fr att kunna avsluta sin utbildning, men det kanske inte fungerar s lngre. Jag fr kontakta dem.

Undervisning r bra. Glasgow r ett relativt hgt rankat universitet och har ngra riktigt bra professorer i sina lingvistikmnen som undervisar.I de tv frst ren r kurserna uppdelade i smmnen, s man fr ett brett utbud av koncentrationer inom mnet. I de tv sista vljer man sjlv vad man r intresserad av, t.ex sociolingvistik eller anglosaxiska om man gillar det.

Jag har inte lst p universitetsniv innan jag brjade hr, dock gick jag IB p gymnasiet och r van vid att plugga p engelska. Men om du gillar sprket och har en gedigen kunskap s tror jag inte att det blir svrt fr dig. Och jag blir vl lrare eller ngot, vi fr se.
Citera
2015-06-27, 11:53
Medlem
Smithereenss avatar
Citat:
Undervisning r bra. Glasgow r ett relativt hgt rankat universitet och har ngra riktigt bra professorer i sina lingvistikmnen som undervisar.I de tv frst ren r kurserna uppdelade i smmnen, s man fr ett brett utbud av koncentrationer inom mnet. I de tv sista vljer man sjlv vad man r intresserad av, t.ex sociolingvistik eller anglosaxiska om man gillar det.

Jag har inte lst p universitetsniv innan jag brjade hr, dock gick jag IB p gymnasiet och r van vid att plugga p engelska. Men om du gillar sprket och har en gedigen kunskap s tror jag inte att det blir svrt fr dig. Och jag blir vl lrare eller ngot, vi fr se.

Ja IB skulle man ha gtt. Du har ocks anskt om ln frn Skottland fr studieavgiften (1820 pund/r?) antar jag? Eller rcker det med CSN? Jag lste p ntet att man mste ha bott inom EU de senaste tre ren innan man tnkt brja studera i Skottland fr att kunna lna frn dem ocks; dessvrre har jag inte gjort det pga jobb/studier men det kanske finns ngot loophole om det bara gller tillflliga vistelser.

Hur fungerar det med att bara hoppa av efter tre r d? Specificerar man det nr man sker till programmet?
Citera
2015-07-20, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smithereens
Ja IB skulle man ha gtt. Du har ocks anskt om ln frn Skottland fr studieavgiften (1820 pund/r?) antar jag? Eller rcker det med CSN? Jag lste p ntet att man mste ha bott inom EU de senaste tre ren innan man tnkt brja studera i Skottland fr att kunna lna frn dem ocks; dessvrre har jag inte gjort det pga jobb/studier men det kanske finns ngot loophole om det bara gller tillflliga vistelser.

Hur fungerar det med att bara hoppa av efter tre r d? Specificerar man det nr man sker till programmet?

For ursakta for sent svar.

Nej, din studieavgift betalas av SAAS (saas.gov.uk) om kursen och universitetet ar "accredited". Om du laser pa ett etablerat universitet sa ar det inget problem, men om du skulle ta nagon smakurs pa en obskyr skola kan det bli problem. Sa CSN borde racka val, och de ger dig massvis med pengar som utomlandsstuderande. Men hur lange har du varit utomlands? Ibland kan SAAS vara lite snalla med den regeln, men jag vet inte hur ofta det hander. Om du vill bara ha en trearig utbildning far man nog saga det till en studies advisor nar du val har borjat utbildningen. Sa vitt jag minns fanns det ingen mojlighet att specifiera det nar man sokte genom UCAS. Men de traditionella skotska universiteten ar valdigt flexibla, sa din studies advisor fixer det utan nagra problem.
Citera
2015-07-30, 19:31
Medlem
Smithereenss avatar
Citat:
For ursakta for sent svar.

Nej, din studieavgift betalas av SAAS (saas.gov.uk) om kursen och universitetet ar "accredited". Om du laser pa ett etablerat universitet sa ar det inget problem, men om du skulle ta nagon smakurs pa en obskyr skola kan det bli problem. Sa CSN borde racka val, och de ger dig massvis med pengar som utomlandsstuderande. Men hur lange har du varit utomlands? Ibland kan SAAS vara lite snalla med den regeln, men jag vet inte hur ofta det hander. Om du vill bara ha en trearig utbildning far man nog saga det till en studies advisor nar du val har borjat utbildningen. Sa vitt jag minns fanns det ingen mojlighet att specifiera det nar man sokte genom UCAS. Men de traditionella skotska universiteten ar valdigt flexibla, sa din studies advisor fixer det utan nagra problem.

Ingen brdska.
Tja, de senaste tre-fyra ren jobbade jag ungefr ett r i Norge, ett i Australien, och studerade ett r i Japan. Blev inte mycket tid ver inom EU allts. Det kanske r mjligt att vistelsernas tillflliga natur spelar roll, jag hade ju bara visum fr ett r i Japan och Australien och frskte inte frlnga, men jag vet inte. Fr underska vidare.
Citera
2015-12-20, 21:27
Medlem
Hej!

Tnkte bara hra lite om hur det r att studera engelska i Skottland? Jag r nmligen intresserad av att gra det, men vet egentligen inte srskilt mycket om just Skottland. Jag har i alla fall kommit fram till att Edinburgh verkar ses som en trevligare och roligare stad n Glasgow?

Finns det ngra vettiga universitet i Edinburgh som inte r jttesvra att ta sig in p (har inga mrkvrdiga betyg)?

r det generellt billigare n i Sverige?

Kan man studera i en snabbare takt s man fr en bachelor's efter 3 istllet fr 4 r?

Hur r det med dialekterna? Jag har god kunskap i engelska, men vill grna finslipa p uttalet, frgas man mycket av "det" skottlndska uttalet?

Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in