• 1
  • 2
2015-06-23, 14:53
Medlem
Smithereenss avatar
Jag har tre år kvar att ta CSN lån, och jag planerar att utnyttja dem för en kandidatexamen i engelska. Jag skulle vilja höra från folk som studerat delar av utbildningen utomlands eller helt utomlands, för jag velar fortfarande. Vilka skolor gick ni på? Är ni nöjda med era val? Vad använde ni utbildningen till?
Citera
2015-06-23, 15:00
Medlem
Smithereenss avatar
Lite bakgrund:

Jag är 27 år. Har toppbetyg från gymnasiet och blandat G-VG i några olika kurser på universitetsnivå, exempelvis en distanskurs i engelska. De senaste tre åren har jag bott utomlands, med undantag av några månader i Sverige eftersom jag var tvungen... Tidigare i juni kom jag hem från Australien efter att ha ströjobbat där ett år.

Mina stora intressen är resor och språk, i synnerhet engelska. Det sistnämnda intresset genomsyrar mitt liv så pass att jag för det mesta tänker på engelska, vill bo i ett land där jag tvingas tala engelska, och bara har vänner som jag pratar engelska med (inte pga diskriminering av svenskar, det bara blev så...). Höjden av lycka är att efter en kandidatexamen kunna försörja mig på att skriva på engelska, vilket mycket väl inte är rimligt men då har jag i alla fall gått den utbildning jag haft våta drömmar om det senaste decenniet. Ingen annan utbildning känns lika självklar.

Det finns ett krux, för det tar verkligen emot när jag tänker på att studera engelska i Sverige. Det känns fel att vara omgiven av svenskar ens en termin när jag strävar efter att helt fördjupa mig i språket och helst vill flytta ifrån Sverige permanent. Dessvärre har jag däremot inga bassänger med pengar som bara ligger och väntar på att jag ska studera utomlands, och jag borde utnyttja tillgången till i stort sett gratis utbildning som vi har här, även om jag bestämmer mig för att inte bo kvar.
Citera
2015-06-25, 13:18
Medlem
Antar att du kan plugga vissa program gratis i skottland på bachelor nivå
Citera
2015-06-25, 17:45
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Göteborgs universitet har möjlighet till utbytesstudier på sina engelskakurser. Du studerar alltså, om jag förstår det rätt, hela kurserna - och inte bara korta perioder - på universitetet i Sussex. http://sprak.gu.se/amnen/engelska/la...lska-i-england. Har du 90 HP redan så kan du använda dessa poäng som en del i en kandidat och behöver endast läsa 90 HP (Grund, Forts., Fördjupn.,) i Engelska på/via GU för att få ut en kandidatexamen i engelska (vet inte om det blir GU eller universitetet i Sussex som utfärdar examensbeviset). Är osäker på om det finns andra universitet som erbjuder samma möjlighet, men GU är ett tips.

Citat:
Du behöver inte ha läst vid universitetet tidigare för att kunna söka, förkunskapskraven är desamma för studier i Göteborg och kurserna har samma innehåll och upplägg som kurserna i Göteborg, med skillnaden att du läser vid University of Sussex och bor i Brighton.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2015-06-25 kl. 17:50.
Citera
2015-06-25, 21:36
Medlem
Smithereenss avatar
Tackar för svar. Dessvärre har jag hört att universitetet i Sussex kryllar av svenskar, men jo, det verkar som att jag får sätta ihop en kandidatexamen själv av blandade kurser utomlands och i Sverige. Annars är Skottland definitivt ett alternativ, jag hade ingen aning om att de inte tar ut avgifter för EU-medborgare, det är ganska anmärkningsvärt...
Citera
2015-06-25, 21:51
Medlem
Jag läser engelsk lingvistik vid The University of Glasgow. Ingen studieavgift, dock är kursen normalt fyra år för en Honours degree. Men det är fullt möjligt att sluta efter tre år och få en "general humanities degree", vilket som vissa som ska läsa till lärare efter gör. Om du har några frågor är det bara att ställa dem.
Citera
2015-06-26, 15:04
Medlem
Smithereenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohmephisto
Jag läser engelsk lingvistik vid The University of Glasgow. Ingen studieavgift, dock är kursen normalt fyra år för en Honours degree. Men det är fullt möjligt att sluta efter tre år och få en "general humanities degree", vilket som vissa som ska läsa till lärare efter gör. Om du har några frågor är det bara att ställa dem.

Kul! Hur är undervisningen? Studerade du någon engelska på universitetsnivå innan du åkte? Vad har du tänkt jobba med sen?

Jag har hört talas om folk som fått extra CSN lån för att kunna avsluta sin utbildning, men det kanske inte fungerar så längre. Jag får kontakta dem.
Citera
2015-06-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smithereens
Kul! Hur är undervisningen? Studerade du någon engelska på universitetsnivå innan du åkte? Vad har du tänkt jobba med sen?

Jag har hört talas om folk som fått extra CSN lån för att kunna avsluta sin utbildning, men det kanske inte fungerar så längre. Jag får kontakta dem.

Undervisning är bra. Glasgow är ett relativt högt rankat universitet och har några riktigt bra professorer i sina lingvistikämnen som undervisar.I de två först åren är kurserna uppdelade i småämnen, så man får ett brett utbud av koncentrationer inom ämnet. I de två sista väljer man själv vad man är intresserad av, t.ex sociolingvistik eller anglosaxiska om man gillar det.

Jag har inte läst på universitetsnivå innan jag började här, dock gick jag IB på gymnasiet och är van vid att plugga på engelska. Men om du gillar språket och har en gedigen kunskap så tror jag inte att det blir svårt för dig. Och jag blir väl lärare eller något, vi får se.
Citera
2015-06-27, 11:53
Medlem
Smithereenss avatar
Citat:
Undervisning är bra. Glasgow är ett relativt högt rankat universitet och har några riktigt bra professorer i sina lingvistikämnen som undervisar.I de två först åren är kurserna uppdelade i småämnen, så man får ett brett utbud av koncentrationer inom ämnet. I de två sista väljer man själv vad man är intresserad av, t.ex sociolingvistik eller anglosaxiska om man gillar det.

Jag har inte läst på universitetsnivå innan jag började här, dock gick jag IB på gymnasiet och är van vid att plugga på engelska. Men om du gillar språket och har en gedigen kunskap så tror jag inte att det blir svårt för dig. Och jag blir väl lärare eller något, vi får se.

Ja IB skulle man ha gått. Du har också ansökt om lån från Skottland för studieavgiften (1820 pund/år?) antar jag? Eller räcker det med CSN? Jag läste på nätet att man måste ha bott inom EU de senaste tre åren innan man tänkt börja studera i Skottland för att kunna låna från dem också; dessvärre har jag inte gjort det pga jobb/studier men det kanske finns något loophole om det bara gäller tillfälliga vistelser.

Hur fungerar det med att bara hoppa av efter tre år då? Specificerar man det när man söker till programmet?
Citera
2015-07-20, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smithereens
Ja IB skulle man ha gått. Du har också ansökt om lån från Skottland för studieavgiften (1820 pund/år?) antar jag? Eller räcker det med CSN? Jag läste på nätet att man måste ha bott inom EU de senaste tre åren innan man tänkt börja studera i Skottland för att kunna låna från dem också; dessvärre har jag inte gjort det pga jobb/studier men det kanske finns något loophole om det bara gäller tillfälliga vistelser.

Hur fungerar det med att bara hoppa av efter tre år då? Specificerar man det när man söker till programmet?

For ursakta for sent svar.

Nej, din studieavgift betalas av SAAS (saas.gov.uk) om kursen och universitetet ar "accredited". Om du laser pa ett etablerat universitet sa ar det inget problem, men om du skulle ta nagon smakurs pa en obskyr skola kan det bli problem. Sa CSN borde racka val, och de ger dig massvis med pengar som utomlandsstuderande. Men hur lange har du varit utomlands? Ibland kan SAAS vara lite snalla med den regeln, men jag vet inte hur ofta det hander. Om du vill bara ha en trearig utbildning far man nog saga det till en studies advisor nar du val har borjat utbildningen. Sa vitt jag minns fanns det ingen mojlighet att specifiera det nar man sokte genom UCAS. Men de traditionella skotska universiteten ar valdigt flexibla, sa din studies advisor fixer det utan nagra problem.
Citera
2015-07-30, 19:31
Medlem
Smithereenss avatar
Citat:
For ursakta for sent svar.

Nej, din studieavgift betalas av SAAS (saas.gov.uk) om kursen och universitetet ar "accredited". Om du laser pa ett etablerat universitet sa ar det inget problem, men om du skulle ta nagon smakurs pa en obskyr skola kan det bli problem. Sa CSN borde racka val, och de ger dig massvis med pengar som utomlandsstuderande. Men hur lange har du varit utomlands? Ibland kan SAAS vara lite snalla med den regeln, men jag vet inte hur ofta det hander. Om du vill bara ha en trearig utbildning far man nog saga det till en studies advisor nar du val har borjat utbildningen. Sa vitt jag minns fanns det ingen mojlighet att specifiera det nar man sokte genom UCAS. Men de traditionella skotska universiteten ar valdigt flexibla, sa din studies advisor fixer det utan nagra problem.

Ingen brådska.
Tja, de senaste tre-fyra åren jobbade jag ungefär ett år i Norge, ett i Australien, och studerade ett år i Japan. Blev inte mycket tid över inom EU alltså. Det kanske är möjligt att vistelsernas tillfälliga natur spelar roll, jag hade ju bara visum för ett år i Japan och Australien och försökte inte förlänga, men jag vet inte. Får undersöka vidare.
Citera
2015-12-20, 21:27
Medlem
Hej!

Tänkte bara höra lite om hur det är att studera engelska i Skottland? Jag är nämligen intresserad av att göra det, men vet egentligen inte särskilt mycket om just Skottland. Jag har i alla fall kommit fram till att Edinburgh verkar ses som en trevligare och roligare stad än Glasgow?

Finns det några vettiga universitet i Edinburgh som inte är jättesvåra att ta sig in på (har inga märkvärdiga betyg)?

Är det generellt billigare än i Sverige?

Kan man studera i en snabbare takt så man får en bachelor's efter 3 istället för 4 år?

Hur är det med dialekterna? Jag har god kunskap i engelska, men vill gärna finslipa på uttalet, färgas man mycket av "det" skottländska uttalet?

Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in