2015-06-23, 14:27
Medlem
Hej Flashback,

Ett fantastiskt forum är vi. Många kvicktänkta, intelligenta och bidragande själar. En del inte fullt så engagerade. En del som faktiskt gör så att jag, när jag vill följa forumet och engagera mig djupt i diskussioner, förlorar orken, på grund av dem.

Se följande exempel:

En intressant diskussion startar dag 1. Vi diskuterar i timmar om dittan och dattan, framlägger olika åsikter och argument. Sedan kommer dag 2, när tråden är 40 sidor lång och jag fullständigt tappat bort mig. Jag menar inte att jag inte hittar till "mina citerade inlägg", eller att det är för jobbigt att läsa långa utläggningar. Jag menar allt där emellan som inte tillför något som helst till tråden, och trådar som över huvud taget inte tillför något alls utan endast tar upp plats i etern och stör mina ögon. Det har i längden gjort att jag, efter olika taktiker och modereringar, ändå inte orkar hålla koll på allt viktigt bland all skit. Och det har gjort att kvaliteten (ja, jag skriver ut det?) på mina egna inlägg tappar nyans. Tappar ork, tappar slagkraft.

Diskussion:
Hur gör ni, som faktiskt engagerar er i Flashback och tycker att långa diskussioner om olika ting är intressanta. Hur gör ni för att sålla bland alla tiotusentals trådar, hur gör ni för att hitta rätt, följer ni endast vissa personer och deras inlägg för att hålla er på rätt standard och rätt del av forumet?
Givetvis finns moderatorer för att sålla de också. Men det finns alltför få jämfört med arbetsbördan. Det räcker inte till i mina ögon, trots ett fantastiskt arbete. Kom gärna med tips, tankar och funderingar.

Tankar kring en egen forumsdel, där ett visst antal tecken måste skrivas, och att korrekt svenska måste användas?

Kommentar:
Jag antar att många av er, som jag, har en del konton ni alternerar mellan för att i så stor utsträckning som möjligt förhindra att er identitet känns igen. Detta kontobytande försvårar ju ytterligare förmågan att hänga med. Jag har börjat skriva upp i ett anteckningsblock vilket konto som diskuterar vilka sorts ämnen...
Senast redigerad av AnotherLifeStory 2015-06-23 kl. 14:43.
Citera
2015-06-23, 14:58
Medlem
Varför följer du inte vissa trådar med vissa konton och på så sätt håller koll på vilken användare som följer vad? Sen går du in i prenumerationer så ser du snabbt vilka trådar du ska skriva i med det kontot (låter dock jobbigt att behöva logga in på olika användare varje gång, ett annat exempel är att sortera dina prenumerationer och ha ett ställe för varje användare).

För att återgå till huvudfrågan, många gånger ger jag upp diskussionerna, ibland om det är någonting som verkligen intresserar mig sitter jag och läser alla inlägg, men om man börjar vara med i en tråd och sen inte har tid och logga in på en dag eller två och ser att det är 60 inlägg är det inte säkert man orkar följa med även om vissa diskussioner i tråden är bra.

Sållar gör jag sällan, är det ät nog intressant ämne kan jag sitta och plöja genom alla inlägg, annars är det oftast trådar jag börjat läsa från start som jag följer med i, inte lika ofta jag orkar börja följa en tråd med för många inlägg.
Citera
2015-06-23, 15:20
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherLifeStory
Tankar kring en egen forumsdel, där ett visst antal tecken måste skrivas, och att korrekt svenska måste användas?

Mycket dålig idé. Vi ska inte hindra folk med begränsad förmåga att uttrycka sig. Alla skriver inte korrekt, det ska vi leva med.

Sen ja, det har till effekt att man ibland hoppar över inlägg som inte är uppdelad i olika stycken eller liknande. Men Flashback ska inte ställa krav på att användare skriver korrekt.

Citat:
Kommentar:
Jag antar att många av er, som jag, har en del konton ni alternerar mellan för att i så stor utsträckning som möjligt förhindra att er identitet känns igen. Detta kontobytande försvårar ju ytterligare förmågan att hänga med. Jag har börjat skriva upp i ett anteckningsblock vilket konto som diskuterar vilka sorts ämnen...

Jag har 1 konto (eller det är lite lögn, har en smurf som jag använde för många år sedan när jag hade lite kärleksproblem och jag visste att flickan ifråga visste vem jag var här. Men det kontot kommer jag inte ens ihåg namnet på och har inte använts sen...2008?). Att du känner att du behöver använda fler konton är upp till dig.

Hur följer jag diskussioner? Det är ett visst antal forum jag är intresserad av, så brukar hoppa in i dessa forum flera gånger om dagen för att se om något nytt hänt i trådarna jag läser och/eller skriver i.
Sen visst, ibland är det svårt att hänga med, ta tråden om Lisa. Man gick och lade sig på kvällen och när man vaknade på morgonen så var det hundratals nya inlägg, men det är sånt som händer när något stort händer.
Citera
2015-06-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Varför följer du inte vissa trådar med vissa konton och på så sätt håller koll på vilken användare som följer vad?

Det känns ändå som att antalet stiger exponentiellt. Jag finner inte de timmarna som krävs för att förutom allt annat engagera mig i det här. Jag kanske är lite kluven och partisk i frågan, och måste omvärdera mina sållningstekniker.

Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Sållar gör jag sällan, är det ät nog intressant ämne kan jag sitta och plöja genom alla inlägg, annars är det oftast trådar jag börjat läsa från start som jag följer med i, inte lika ofta jag orkar börja följa en tråd med för många inlägg.

Jag instämmer. Men när jag väl hittat en ny tråd, som jag verkligen anser hålla kvalitet bortsett från några få användare, brukar jag skriva ut hela tråden via jobbets printer och så har jag läsning på vägen hem (tycker inte om att läsa via mobiltelefonen, detta har blivit ännu svårare när jag upp (vanlig användare; läs ner-) -graderade mig till en Nokia 3310 igen).

Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Mycket dålig idé. Vi ska inte hindra folk med begränsad förmåga att uttrycka sig. Alla skriver inte korrekt, det ska vi leva med (...) Men Flashback ska inte ställa krav på att användare skriver korrekt.
Jag instämmer. Men det drabbar mig, jag spånade bara på en lösning. Men givetvis är det inte den länk som fungerar okej man ska anpassa sig efter, utan den svagaste, så du har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz

Hur följer jag diskussioner? Det är ett visst antal forum jag är intresserad av, så brukar hoppa in i dessa forum flera gånger om dagen för att se om något nytt hänt i trådarna jag läser och/eller skriver i.
Sen visst, ibland är det svårt att hänga med, ta tråden om Lisa. Man gick och lade sig på kvällen och när man vaknade på morgonen så var det hundratals nya inlägg, men det är sånt som händer när något stort händer.

Lisa är ett bra exempel. Jag förstod att den var ett sådant fall, så jag bestämde mig redan efter 10 sidor första dagen att helt enkelt läsa om det ämnet i dagstidningarna, inte på flashback. Mycket orelevanta teorier som framkommer där, och jag är ingen stor konspirationsteoretiker.
Finns det något sätt (inte via prenumerationerna/citat, och ursäkta om jag borde ha hittat funktionen redan) att se vilka trådar som man själv skrivit i, som det skrivits i, efter att man senast skrivit? Exempelvis ser jag ibland att vissa trådar blir fetmarkerade, verkar dock som en spontan reaktion utan koppling till det omtalade.
Senast redigerad av AnotherLifeStory 2015-06-23 kl. 16:18.
Citera
2015-06-24, 22:44
Medlem
Är som du, en bra tråd kan jag sitta och läsa genom hela men trådar som ex Lisa orkar jag inte med, dels för att det är så många orelevanta inlägg där alla skriver samma sak. Sen som du tar upp allt skvaller och dåliga osannolika teorier gör att jag tappar intresse.

Har man inte tid så har man inte, personligen känner jag ingen större sorg om än jag skulle missa en riktigt bra tråd, ibland är det länge mellan gångerna man loggar in men det är sådant man får ta.

Angående frågorna om man kan se vilka trådar man postat i så kan du ta liknande frågor i denna tråd.

(FB) ♦·♦·♦ Fråga om Flashback här! ♦·♦·♦
Citera
2015-06-26, 11:10
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherLifeStory
Hej Flashback,

Ett fantastiskt forum är vi. Många kvicktänkta, intelligenta och bidragande själar. En del inte fullt så engagerade. En del som faktiskt gör så att jag, när jag vill följa forumet och engagera mig djupt i diskussioner, förlorar orken, på grund av dem.

Se följande exempel:

En intressant diskussion startar dag 1. Vi diskuterar i timmar om dittan och dattan, framlägger olika åsikter och argument. Sedan kommer dag 2, när tråden är 40 sidor lång och jag fullständigt tappat bort mig. Jag menar inte att jag inte hittar till "mina citerade inlägg", eller att det är för jobbigt att läsa långa utläggningar. Jag menar allt där emellan som inte tillför något som helst till tråden, och trådar som över huvud taget inte tillför något alls utan endast tar upp plats i etern och stör mina ögon. Det har i längden gjort att jag, efter olika taktiker och modereringar, ändå inte orkar hålla koll på allt viktigt bland all skit. Och det har gjort att kvaliteten (ja, jag skriver ut det?) på mina egna inlägg tappar nyans. Tappar ork, tappar slagkraft.

Diskussion:
Hur gör ni, som faktiskt engagerar er i Flashback och tycker att långa diskussioner om olika ting är intressanta. Hur gör ni för att sålla bland alla tiotusentals trådar, hur gör ni för att hitta rätt, följer ni endast vissa personer och deras inlägg för att hålla er på rätt standard och rätt del av forumet?
Givetvis finns moderatorer för att sålla de också. Men det finns alltför få jämfört med arbetsbördan. Det räcker inte till i mina ögon, trots ett fantastiskt arbete. Kom gärna med tips, tankar och funderingar.

Kommentar:

Så sent som idag lanserades en funktion som kan hjälpa dig i problematiken du har.

(FB) Ny funktion: Hitta citerande inlägg!

Citera
2015-08-04, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Så sent som idag lanserades en funktion som kan hjälpa dig i problematiken du har.

(FB) Ny funktion: Hitta citerande inlägg!

Fantastiskt, tack! Tack admin4 och kinesarsle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in