2015-09-17, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fader-Adelheim
Advokaten:
– Vem är egentligen vållande till olyckan? Är det den som inte har respekterat rött ljus (Malin)eller är det den som kört för fort?

TR:
"Den omständigheten att Malin Blom drabbats svårt av olyckan är tragiskt men gör inte brottet grovt i lagens mening."

Om Malin hade väntat till lyset slagit om till grönt hade hon inte drabbats. Därav TR "milda" straff.
Rolig formulering av advokaten med tanke på att hans klient inte har respekterat varken bussfilen, rödljus, hastighetsbegränsningar eller lagen om att du måste stanna vid rödljus. Att sedan få dina kompisar att ljuga i förhör och försöka mörka lagning av bilen, det är säkert också helt rätt enligt dig och advokaten.

Nackskott på killen direkt.
Citera
2015-09-17, 17:11
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det kanske framgår av domen, men föraren kanske hann bromsa upp farten ordentligt?
Sak samma egentligen, vid tillslaget skulle jag gissa han höll runt 50.

Det krävs inte alltför våldsam kraft för att spräcka en framruta
Citera
2015-09-17, 17:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Blir så jävla provocerad av denna domen. Jag vet vart mitt vykort går i år iaf. Hoppas Malin överklagar, om hon nu orkar/kan det.

Är väl åklagaren som avgör det?
Citera
2015-09-17, 17:28
Medlem
Helt sjukt är det.
Att komma undan med böter
Citera
2015-09-17, 17:48
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellskogen
Helt sjukt är det.
Att komma undan med böter
Han har inte kommit undan, hur många av er 3-ord postare fattar att detta bara var det straffrättsliga momentet ? Det skadeståndsrättsliga har inte ens börjat. Där är ribban betydligt lägre, bla tar man in faktum att bil krockade med oskyddad trafikant. Tror inte ens det blir domstol på det för det är såpass solklart. I trafikskador gäller rent strikt ansvar, samma som när en hund biter nån.

PS kan inte mod göra nåt åt dessa tomma "gud vad hemskt" eller "sverige är sjukt" inläggen
Citera
2015-09-17, 17:48
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader-Adelheim
Advokaten:
– Vem är egentligen vållande till olyckan? Är det den som inte har respekterat rött ljus (Malin)eller är det den som kört för fort?

TR:
"Den omständigheten att Malin Blom drabbats svårt av olyckan är tragiskt men gör inte brottet grovt i lagens mening."

Om Malin hade väntat till lyset slagit om till grönt hade hon inte drabbats. Därav TR "milda" straff.

Jag hoppas du skämtar nu? Du kan ju inte citera försvarsadvokaten som stöd för att hon körde mot rött! Tingsrätten har funnit att hon kan ha kört mot rött, det är det som gäller.
Citera
2015-09-17, 17:55
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är väl åklagaren som avgör det?
Jag har ingen aning om hur det går till. Hon kan väl göra det tillsammans med sin advokat? (om jag nu ska svara dig med en fråga också)
Citera
2015-09-17, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Moraliskt är det ju fel att fly från platsen men killen var säkert full och det var därför han avvek. Oturligt nog måste domstolen enbart gå på juridiska brott och inte moraliska.

Han måste ju ha nyktrat till nån gång, eller hur?
Han försökte MEDVETET dölja skadorna, han kontaktade inte polisen. Hans VÄNNER gjorde det efter flera veckor.

Killen har INGET samvete, punkt slut.
Citera
2015-09-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Ja den juridiska domen är inte så hård men jag vet inte om jag skulle avvika ändå, mitt samvete skulle nog inte orka med det. Tänk att behöva tänka och vara orolig och ha ångest över något liknande livet ut? Dessutom om omgivningen för reda på det, som i det här fallet. Om man googlar hans namn kommer den här tråden dyka upp, inte roligt för han.

Det är ju solklart att han inte har nåt samvete då han försökte dölja alltihop. Hade inte hans vänner ringt in det så hade det garanterat fortfarande vara ouppklarat. Han ska bli av med körkortet permanent, rött ljus eller inte.
Citera
2015-09-17, 18:38
Medlem
ChrisOhoys avatar
Nu läste jag precis något jag inte hört tidigare. Malin cyklade mot rött ljus. Där rök min sympati för henne. Nog ska föraren av bilen få ett straff för själva smitningen och fortkörningen om den kan styrkas. Men vad i helvete ska Malin ha sympati för om hon är så jävla blåst att hon struntar i trafikreglerna.

Alla som har kört i Stockholm vet hur störda cyklisterna kan vara, ingen hjälm, inget trafikvett och det är alltid bilistens fel. Nädu Malin, du har dig själv att skylla!
Citera
2015-09-17, 18:46
Medlem
DrSpokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Nu läste jag precis något jag inte hört tidigare. Malin cyklade mot rött ljus. Där rök min sympati för henne. Nog ska föraren av bilen få ett straff för själva smitningen och fortkörningen om den kan styrkas. Men vad i helvete ska Malin ha sympati för om hon är så jävla blåst att hon struntar i trafikreglerna.

Alla som har kört i Stockholm vet hur störda cyklisterna kan vara, ingen hjälm, inget trafikvett och det är alltid bilistens fel. Nädu Malin, du har dig själv att skylla!

Du är uppenbarligen efterbliven/alternativt läser en efterbliven journalists försök till artikel. TR konstaterar att man inte kan utesluta att hon cyklat mot rött. Nollor som du kan utan minsta ansträngning få det till att hon tvärsäkert har cyklat mot rött.
Citera
2015-09-17, 18:52
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Han har inte kommit undan, hur många av er 3-ord postare fattar att detta bara var det straffrättsliga momentet ? Det skadeståndsrättsliga har inte ens börjat. Där är ribban betydligt lägre, bla tar man in faktum att bil krockade med oskyddad trafikant. Tror inte ens det blir domstol på det för det är såpass solklart. I trafikskador gäller rent strikt ansvar, samma som när en hund biter nån.
Men du, 24.000 kronor i dagsböter – och inget skadestånd - blev ju domen.

Eventuella "skadestånd" eller trafikskadeersättning som det heter kan hon iofs få dels via försäkringen å den bil som vållat skadan och dels ur sin egen försäkring.

Men han, han har nog kommit undan. Eller vad säger du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in