2015-09-17, 16:09
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
GM borde ändå fått en betydligt hårdare dom då han FLYDDE platsen när en person nästan dog och ljugit ihop massa historier. Oavsett vem som körd emot rött. Dessutom har han ju kört vårdslöst enligt vittnen (kört i dubbel hastighet och bussfil t.ex.)

Jag håller med på dessa punkter, han borde ha dömts hårdare av dessa anledningar.
Citera
2015-09-17, 16:11
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Moraliskt är det ju fel att fly från platsen men killen var säkert full och det var därför han avvek. Oturligt nog måste domstolen enbart gå på juridiska brott och inte moraliska.
Jag misstänker det med. Men straffet för att avvika från en olycka borde vara betydligt högre. Borde även beaktas att det var en allvarlig olycka.

Nu visar ju tingsrätten att det inte är så farligt att fly från en olycka man själv varit inblandad i och sen ljuga om det i några månader...
Citera
2015-09-17, 16:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
I senaste Aftonbladets artikel står det att cyklisten cyklade/gick mot rött? Vad stämmer egentligen? Enligt vittnen körde ju GM mot rött?
Det finns ett vittne som hävdar att det var grönt i bussfilen.
Citera
2015-09-17, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Jag håller med på dessa punkter, han borde ha dömts hårdare av dessa anledningar.
Han jobbade på SL? Får han fortsätta så har SL visat att de är helt utan moral och värderingar.
Citera
2015-09-17, 16:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Hittade ingenting i själva domen, men tror absolut att det här rapporteras i vart
fall till Transportstyrelsen som möjligen skulle kunna ha synpunkter på huruvida
föraren är lämplig att inneha körkort.
Normalt ryker körkortet i ett halvår om man smiter från en allvarlig trafikolycka.
Citera
2015-09-17, 16:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Inte heller bevisat att den fanns någon promillehalt att tala om ...
Nänä. Det var det ju heller inte åtalat för, så det kan ju TR inte ta upp på något sätt. Men det här fallet, oavsett hur det nu var med just DN:s promillehalt IRL, visar ju på att de olika straffsatserna för rattfylleri och smitning ger kraftiga incitament för rattfyllerister att smita från olycksplatsen. Med högre straff för uppenbart uppsåtlig smitning skulle det inte behöva vara så.
Citera
2015-09-17, 16:28
Medlem
Det bevisar att det tydligen är lika bra att smita om man är inblandad i en trafikolycka. Antingen klarar man sig helt eftersom ingen vet vem det var, eller så får man ett strunt straff. Rättshaveri som vanligt.
Citera
2015-09-17, 16:42
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverigediktaturen
Det bevisar att det tydligen är lika bra att smita om man är inblandad i en trafikolycka. Antingen klarar man sig helt eftersom ingen vet vem det var, eller så får man ett strunt straff. Rättshaveri som vanligt.
Ja den juridiska domen är inte så hård men jag vet inte om jag skulle avvika ändå, mitt samvete skulle nog inte orka med det. Tänk att behöva tänka och vara orolig och ha ångest över något liknande livet ut? Dessutom om omgivningen för reda på det, som i det här fallet. Om man googlar hans namn kommer den här tråden dyka upp, inte roligt för han.
Citera
2015-09-17, 16:47
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Det beror väldigt mycket på vilken hastighet bilen kommer med, och tingsrätten skriver att det inte går att dra några säkra slutsatser om det. Vittnesuppgifter talar om farter upp till 100 km/h.

Märkligt att det ej räknas som vårdslöshet alls, det skedde ju trots allt på övergångsställe mot oskyddad trafikant. Som bilförare borde man ha ansvar att notera att cykelbanan var helt avspärrad p.g.a löpartävlingen, och skyldighet att anpassa farten därefter.

I och med frikännandet från vårdslöshet borde det gå att anmäla idrottsklubben eller kommunen för att inte ha upprättat ett fullgott surrogat för den avstängda cykelbanan.
Fast riktigt så fort kan det inte ha gått. Bilden visar att hon slagit i höger sida av framrutan och fått en huvskjuts på 13,5 m . Hade bilen farit i 100 kan jag garantera att hon flugit ca 30 m och haft betydligt fler brutna ben.
Citera
2015-09-17, 16:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Fast riktigt så fort kan det inte ha gått. Bilden visar att hon slagit i höger sida av framrutan och fått en huvskjuts på 13,5 m . Hade bilen farit i 100 kan jag garantera att hon flugit ca 30 m och haft betydligt fler brutna ben.

Det kanske framgår av domen, men föraren kanske hann bromsa upp farten ordentligt?
Citera
2015-09-17, 16:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
De högsta hastighetsuppskattningarna kommer från stående vittnen, som rent allmänt är sämre på att uppskatta hastigheter än bilburna.
Citera
2015-09-17, 16:59
Medlem
JaredLetos avatar
Blir så jävla provocerad av denna domen. Jag vet vart mitt vykort går i år iaf. Hoppas Malin överklagar, om hon nu orkar/kan det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in