Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-21, 15:08
  #1
Medlem
Detta är mitt allra första inlägg så tänkte bara testa.

Jag har ibland problem att avgöra, när jag ser till exempel filmer eller läser böcker jag vet att många uppfattar som väldigt komplicerade och svåra, om jag förstår allt utan några som helst problem, så lite problem att jag i princip inte ens förstår vad som är svårt att förstå eller om alla budskap och idéer går mig helt över huvudet.

Haha vet inte om jag formulerar mig ordentligt..
Personligen lutar det åt att jag tror jag inte fattar någonting.
Någon som känner igen sig??
Citera
2015-06-21, 15:23
  #2
Medlem
maceruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eileenviolet
Jag har ibland problem att avgöra, när jag ser till exempel filmer eller läser böcker jag vet att många uppfattar som väldigt komplicerade och svåra, om jag förstår allt utan några som helst problem, så lite problem att jag i princip inte ens förstår vad som är svårt att förstå eller om alla budskap och idéer går mig helt över huvudet.
Min reaktion när jag läste din text:

Jag har ibland problem att avgöra,
Ok..
när jag ser till exempel filmer eller läser böcker jag vet att många uppfattar som väldigt komplicerade och svåra,
... va-Jaha. okej. *fortsätter läsa*
om jag förstår allt utan några som helst problem, så lite problem att jag i princip inte ens förstår vad som är svårt att förstå eller om alla budskap och idéer går mig helt över huvudet.
Jag förlorade precis alla mina hjärnceller.

Jag förstår absolut inget alls. Du lyckades få med mig alla fall.
__________________
Senast redigerad av macerus 2015-06-21 kl. 15:30.
Citera
2015-06-21, 15:31
  #3
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eileenviolet
Detta är mitt allra första inlägg så tänkte bara testa.

Jag har ibland problem att avgöra, när jag ser till exempel filmer eller läser böcker jag vet att många uppfattar som väldigt komplicerade och svåra, om jag förstår allt utan några som helst problem, så lite problem att jag i princip inte ens förstår vad som är svårt att förstå eller om alla budskap och idéer går mig helt över huvudet.

Haha vet inte om jag formulerar mig ordentligt..
Personligen lutar det åt att jag tror jag inte fattar någonting.
Någon som känner igen sig??
Det var faktiskt ganska svårt att förstå trådstarten. Undrar du om du är övermänskligt jävla smart för att du förstår allt som andra vanligtvis tycker är svårt att förstå? Undrar du om det innehåll som du tror dig har förstått, är samma innehåll som de andra har förstått?

Du kanske förstår någonting, men det behöver inte vara samma sak som de andra förstår.
Citera
2015-06-21, 15:48
  #4
Medlem
Pendeks avatar
Jag förstår vad menar TS. Det folk uppfattar som svårt och komplicerat uppfattar TS utan problem. TS förstår inte varför alla har så svårt att förstå. Det får TS att fundera över om TS verkligen har förstått.
Citera
2015-06-21, 16:07
  #5
Medlem
Jag känner igen mig i att man enkelt förstår det som förklaras i filmer.. men jag tror inte det reflekterar mitt intellekt, bara att filmer förenklar och vi kanske just då råkade vara mer uppmärksamma än andra.

Riktigt komplicerade filmer i stil med Primer, där det är (vad jag nu minns, 10 år senare) extremt mycket att hålla reda på, upplever jag inte att jag förstår bättre än någon annan.

Om du namnger några filmer finns det säkerligen någon här som sett någon, och kan ge dig ett nytt perspektiv kring huruvida filmen verkligen var komplicerad eller inte.
Citera
2015-06-21, 16:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det var faktiskt ganska svårt att förstå trådstarten. Undrar du om du är övermänskligt jävla smart för att du förstår allt som andra vanligtvis tycker är svårt att förstå? Undrar du om det innehåll som du tror dig har förstått, är samma innehåll som de andra har förstått?

Du kanske förstår någonting, men det behöver inte vara samma sak som de andra förstår.


Hehe!
Ja lite väl hybris att skriva som jag gjorde!
Nej, alla uppfattar ju olika saker.

Tror verkligen inte att jag är övermänskligt smart. Tror jag är ganska dum. Vill på ett sätt tro att jag är smartare än andra för vill inte vara lika dum som många av de jag känner.
Samtidigt vore det sorgligt om jag var åt det smartare hållet. Det betyder att mänskligheten är helt jävla pantade.
Citera
2015-06-21, 16:46
  #7
Medlem
maceruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eileenviolet
Hehe!
Ja lite väl hybris att skriva som jag gjorde!
Nej, alla uppfattar ju olika saker.

Tror verkligen inte att jag är övermänskligt smart. Tror jag är ganska dum. Vill på ett sätt tro att jag är smartare än andra för vill inte vara lika dum som många av de jag känner.
Samtidigt vore det sorgligt om jag var åt det smartare hållet. Det betyder att mänskligheten är helt jävla pantade.
Mänskligheten är helt jävla pantad. Vi är bara hycklande djur som springer runt på en gigantisk jävla boll där vi försöker lura oss själva att livet har mening och sedan dör vi. Som en fjärt i vinden.
__________________
Senast redigerad av macerus 2015-06-21 kl. 16:56.
Citera
2015-06-21, 17:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Jag känner igen mig i att man enkelt förstår det som förklaras i filmer.. men jag tror inte det reflekterar mitt intellekt, bara att filmer förenklar och vi kanske just då råkade vara mer uppmärksamma än andra.

Riktigt komplicerade filmer i stil med Primer, där det är (vad jag nu minns, 10 år senare) extremt mycket att hålla reda på, upplever jag inte att jag förstår bättre än någon annan.

Om du namnger några filmer finns det säkerligen någon här som sett någon, och kan ge dig ett nytt perspektiv kring huruvida filmen verkligen var komplicerad eller inte.

Kul med flaschback! Svar på tal för en gångs skull!
Har ej sett primer!..
En sån tråd finns har jag sett tidigare! Men hmm...

Känner också att alla inklusive mig själv alltid försöker hitta massa olika budskap som inte ens finns. Att man analyserar sönder filmer. Likadant med låttexter och böcker etc. Så denna tråden var kanske dum att starta ens.
OCH att vissa som gör filmer försöker för allt i världen göra filmer som ska vara svåra att förstå för att de vill känna sig lite speciella och intellektuella och att de egentligen bara är ren rappakalja.

Har mitt svar för tillfället.
Man analyserar sönder saker hela tiden. Jag är varken smartare eller dummare än någon annan.

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.” - Einstein

Ville bara ha något att testa starta en tråd med, hehe..
__________________
Senast redigerad av eileenviolet 2015-06-21 kl. 17:18.
Citera
2015-06-21, 17:05
  #9
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eileenviolet
Det betyder att mänskligheten är helt jävla pantade.
Citat:
Ursprungligen postat av macerus
Mänskligheten är helt jävla pantad.
Jag kunde inte säga det bättre själv, men är vi inte för dumma för att förstå det?
Citera
2015-06-21, 17:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macerus
Mänskligheten är helt jävla pantad. Vi är bara hycklande djur som springer runt på en gigantisk jävla boll där vi försöker lura oss själva att livet har mening och sedan dör vi. Som en fjärt i vinden.

Åååh, jag veet. Så jävla jobbigt att leva när man tänker så bara. Försöker ändra tankesätt..

Tror att nästan alla försöker lura sig själva på något sätt att man är lite extra speciell eller lite extra smart, det kanske är en inbyggd mekanism. Att utan den hade ingen velat leva med en själv när man vet helt självklart att man är som ett sandkorn i öknen. Helt onödig alltså.
Som jag gjorde i detta inlägg till exempel hehe

Ush gillar inte dessa smilisarna, de ser perversa ut eller något.
__________________
Senast redigerad av eileenviolet 2015-06-21 kl. 17:12.
Citera
2015-06-21, 17:12
  #11
Medlem
maceruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag kunde inte säga det bättre själv, men är vi inte för dumma för att förstå det?
Många förstår sig på det, men vi fortsätter bara spela med pjäsen. Som jag sa, vi är hycklande djur.
Citera
2015-06-21, 17:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag kunde inte säga det bättre själv, men är vi inte för dumma för att förstå det?

Haha, uppenbarligen inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback