2015-06-26, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det är givetvis omöjligt att ge ett exakt svar, däremot finns uppskattningar på överlevnadsgraden beroende på var och när slaven blev infångad och dess destination. Att majoriteten dog redan tidigt under resan är heller föga förvånande, inte ens en vanlig sjöman hade mer än 60-70 procents sannolikhet att överleva den årslånga resan Europa-Afrika->Amerika->Europa.

Hela Östasien var fram till för några årtionden sedan världens överlägset fattigaste världsdel. Nu finns där några av världens rikaste länder. Hela denna förändring har skett på som sagt några årtionden. Det går helt enkelt inte att i all evighet skylla på något som inträffade 200 år sedan.

Om det stämmer som du säger så skulle även de områden av Afrika som drabbades hårdast av slaveri (västkusten) vara de fattigaste, men istället är det generellt sett tvärtom, de rikaste länderna ligger just på västkusten.

Nu säger jag inte att det är ok att kolonisera andra länder för att hjälpa deras ekonomi att växa. Däremot ser jag få bevis för att koloniseringen i sig själv på något sätt hindrat de olika afrikanska ländernas utveckling.

Och det är väl lite detta som anknyter till ämnet. Vi (jag) anser inte att vita (män) besitter en arvskuld, varken mot kvinnor eller mot svarta afrikaner. Därför att när vi ser på situationen i sin helhet inser vi att situationen i sin helhet faktiskt är bättre för båda dessa grupper gentemot om vita (män) inte funnits i första läget eller handlat som de gjort under historien.

Du har säkert hört detta : anfall är bästa försvar. Du vänder på det? Försvar är bästa anfall.
Citera
2015-06-26, 19:32
Medlem
cosmic_dancers avatar
Tror mycket handlar om okunskap och fördomar. Många förknippar nog feminism med manshat och att vi vill utrota männen. Att allt som har med män att göra är kasst. Läser ju bara här på fb att många verkar tro att feminister ser ut på ett speciellt sätt och att alla är radikala manshatare som vill att allt oavsett vad ska vara exakt jämnlikt

Med rasismen tror jag det är samma sak. De förknippar invandrare med våld och våldtäkt. Läser de att samhället vill hjälpa nyanlända med jobb och bostad för att bättre segregera sig till staden och samhället i stort så uppfattar nog många det som att de tar våra jobb och bostäder. Att bostadsbristen enbart beror på den ökade invandringen men att det till största del handlar om bostadspolitik i den mening att det inte byggs tillräckligt med billigare bostäder. Jobben nyanlända får är till stor del sådan inte vi vill ha och att många ger en nyanländ chansen till jobb då en anställd ändå måste gå hem av nån anledning
Senast redigerad av cosmic_dancer 2015-06-26 kl. 19:43.
Citera
2015-06-26, 19:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Tror mycket handlar om okunskap och rädsla. Många förknippar nog feminism med manshat och att vi vill utrota männen. Med rasismen handlar det mycket om att media rapporterar mycket om det våld som just nu pågår i områden med många nyanlända. Det ökar rädslan och fördomar hos folk.

Det är inte okunskap, det är kunskap. Det är bara att lyssna på vad alla tongivande feminister häver ur sig.
Citera
2015-06-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Utbildning = Hög lön. Stämmer inte. Att tjejer är urdåliga på att förhandla sin lön är ju knappast samhället eller män som grupp något som skall skyllas för.

Samma här.

Pja det är inte jag som säger det, fakta talar för mig. Sen är jag intresserad, vem är den rätta personen att avgöra?

Ja, du praktiskt taget visar henne att den "enda" vägen är att utnyttja mannen och samhället för hennes egen vinnings skull. Förutsättningarna ja, som kvinnor har utnyttjat i tusentals år... Tråkigt bara att du mer än gärna vill fostra henne i denna destruktiva kvinnliga könsroll.
Hon behöver ju inte vara ett offer per se, men hon kan lära sig att spela offer så får hon mycket gratis i livet.

Skall inte säga att jag är "expert" på ämnet som du vill tilldela mig, men jag har läst och hört lite om det ja.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkmordet_i_Rwanda#cite_note-autogenerated318-6

"De två etniska grupperna är egentligen till största delen lika varandra – de talar samma språk, bor på samma områden och följer samma traditioner. Men när de belgiska kolonisatörerna anlände år 1916 sågs de två grupperna som åtskilda raser, de tillverkade till och med identitetskort som klassificerade människor beroende på etnisk tillhörighet. Inspirerad av dåtida europeisk raslära ansåg belgarna att tutsierna hade ett närmare släktskap med den vita rasen och därför var överlägsna hutuerna."

P3 Dokumentär hade ett bra avsnitt om folkmordet i Rwanda för några år sedan. Har för mig att storleken på näsan var av yttersta vikt för att särskilja dom 2 "raserna". Programmet är verkligen värt att lyssna på. Färgen på huden är inte allt....

Jo, jag kan hålla med om att män är bättre på att framhålla sig själva, övervärdera sin förmåga och detta tjänar de självklart på när de förhandlar om lön. Sen hjälper det säkert att de förmodligen sitter och förhandlar med en annan man...

Jag är inte rätt person att avgöra vem eller vilka det är. Tror bara inte att det är du.

Ja, eller hon kan helt enkelt bli duktigare än männen och lyckas bättre på allt, något som är högst troligt.

Skönt att du tycktes vara lite påläst ang. Rwanda. Många som slänger ur sig saker om detta utan täckning.
Det du länkade till täcker upp det mesta bra. Man kan ju tillägga att Belgarna skötte detta extremt dåligt och har en hel del att skämmas för. Både hur de delade upp folk och favoriserade ena sidan för att sedan, när de lämnade " a bloody mess" gav makten till andra sidan som kompensation. Upplagt för trubbel....
Citera
2015-06-26, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Tror mycket handlar om okunskap och fördomar. Många förknippar nog feminism med manshat och att vi vill utrota männen. Att allt som har med män att göra är kasst. Läser ju bara här på fb att många verkar tro att feminister ser ut på ett speciellt sätt och att alla är radikala manshatare som vill att allt oavsett vad ska vara exakt jämnlikt

Med rasismen tror jag det är samma sak. De förknippar invandrare med våld och våldtäkt. Läser de att samhället vill hjälpa nyanlända med jobb och bostad för att bättre segregera sig till staden och samhället i stort så uppfattar nog många det som att de tar våra jobb och bostäder. Att bostadsbristen enbart beror på den ökade invandringen men att det till största del handlar om bostadspolitik i den mening att det inte byggs tillräckligt med billigare bostäder. Jobben nyanlända får är till stor del sådan inte vi vill ha och att många ger en nyanländ chansen till jobb då en anställd ändå måste gå hem av nån anledning

Du gör samma misstag som andra. Du kopplar inte ihop det.

Det handlar inte om "alla män", det handlar om vita män. Det är bara att läsa Disciplinas och ScottWalters inlägg.

Att vara feminist är att vara antivit. Så om man är emot feminism så är man automatiskt "rasist". Det ser du på Disciplinas inlägg.
Citera
2015-06-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Jo, jag kan hålla med om att män är bättre på att framhålla sig själva, övervärdera sin förmåga och detta tjänar de självklart på när de förhandlar om lön. Sen hjälper det säkert att de förmodligen sitter och förhandlar med en annan man...

Jag är inte rätt person att avgöra vem eller vilka det är. Tror bara inte att det är du.

Ja, eller hon kan helt enkelt bli duktigare än männen och lyckas bättre på allt, något som är högst troligt.

Skönt att du tycktes vara lite påläst ang. Rwanda. Många som slänger ur sig saker om detta utan täckning.
Det du länkade till täcker upp det mesta bra. Man kan ju tillägga att Belgarna skötte detta extremt dåligt och har en hel del att skämmas för. Både hur de delade upp folk och favoriserade ena sidan för att sedan, när de lämnade " a bloody mess" gav makten till andra sidan som kompensation. Upplagt för trubbel....

Som sagt. Det är bara att titta här. Folkmord i Rwanda? Vita mäns fel.

Antifeminister hållet inte med
Alltså "rasist".
Citera
2015-06-27, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Som sagt. Det är bara att titta här. Folkmord i Rwanda? Vita mäns fel.

Antifeminister hållet inte med
Alltså "rasist".

Vet inte riktigt vad du menar?
Påstår du att de Belgiska kolonisatörerna inte hade någon skuld?
Eller menar du att det inte skett något folkmord i Rwanda?
Citera
2015-06-27, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Tyvärr. Precis allting du har skrivit har varit felaktigt.

Man undrar om du någonsin har läst nånting annat än feministisk propaganda.

Det är faktiskt så världsfrånvarande att man blir lite bekymrad.

Posta gärna lite källor till dina vanvettiga påståenden, jag har gjort det hundratals gånger, men här kommer det igen.

Det är pojkar, inte flickor som har problem i skolan. Och det beror på diskriminering. Och när saker drabbar män eller pojkar så blir det inget gehör heller, för det är pojkarnas eget fel. Till skillnad från tjejers problem, som också är pojkar och mäns fel.

Det satsas särskilt på att få kvinnor att utbilda sig, det satsas inte särskilt på män, trots att det är män som har problem och män som inte läser högre utbildningar.

http://www.expressen.se/debatt/pojkarna-offras-pa-pedagogikens-altare/
http://www.svt.se/opinion/article2763027.svt
http://www.dn.se/ledare/signerat/betyg-pojkar-kan-mer-an-de-visar/

90% av de som dör på jobbet är män:

http://www.arbetarskydd.se/nyheter/olyckor/dodsolyckor/article3409144.ece

Det satsas särskilt på kvinnors arbetsplatser!

Psykisk ohälsa: Män tar livet av sig mycket oftare, är oftare missbrukare, oftare uteliggare och är generellt mindre nöjd med livet än vad kvinnor är. De söker också mer sällan hjälp.

Men det satsas särskilt på kvinnor.

Så, nej, hela din världsbild är faktiskt felaktig.

Det är såna som du man kallar "nyttiga idioter". Fascisternas medlöpare.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Nej, inte enligt JämOs miljongranskning, den största undersökning som någonsin gjorts i ämnet.

I väsentliga ämnen?

Enligt vilken undersökning då?

Varför länkar du inte källor? Särskilt till källor som du ogenerat kopierar och klistrar ifrån.

Kanske därför att Medlingsinstitutet (den vars siffror du använder) inte tar hänsyn till exempel för gruppledarskap.

Tycker du själv att gruppledaren skall tjäna mer?

Hur många av dessa undersökningar har begränsat undersökningen till anställda under 30 år?

Som denna:

http://content.time.com/time/business/article/0,8599,2015274,00.html

Men du tycker kanske att dagens unga män skall tjäna mindre än dagens unga kvinnor, eftersom de äldre männen tjänar mer än kvinnorna?

Det är den enda slutsatsen man kan dra om du påstår att män och kvinnor ska tjäna lika mycket, i genomsnitt.

Du menar att vice statsminister, partiledare, ledarskribenter och universitetsrektorer inte är "överallt"?

Jag tror aldrig vi kommer ha samma syn på detta oavsett hur många undersökningar vi länkar till eller inte. Om man ska använda dina extremt viktade siffror och inte de faktiska så måste det ju dessutom diskuteras om varför kvinnor oftare jobbar inom yrken med lägre lön, hur det kommer sig att det är så och om det är rätt. För att inte tala om maktbalans inom politik och ekonomi o.s.v.
F.ö. så behöver man ju inte dö för att anses ha en arbetsskada, även om det såklart är värre.
Psykiska problem ökar hos ungdomar generellt men mest hos unga tjejer. Att de sedan försöker plugga mer än killarna gör är väl knappast deras fel?
Citera
2015-06-27, 01:27
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:

Kanske, kanske inte. Tror det beror mer på individnivå än könet.

Citat:
Sant, men jag lutar åt fakta inget annat.

Citat:

Oja, så som det ser ut idag och (30 år tillbaka i tiden? Här är jag dock osäker om att kvinnor t ex inte fick bli brandmän) så kommer hon sannerligen att lyckas.

Citat:

Absolut! Jag tycker hela händelsen är helt unik och väldigt intressant. Mest förbannad är jag över hur FN skötte det hela. Men belgarna är hack i häl, och förklaringen är precis som du skriver.

Just att hutuer var effektivare på att döda sina medmänniskor än vad nazisterna gjorde är helt otroligt. Dom belgare som fortfarande lever och hade ansvar över det hela borde definitivt skämmas och ta ansvar för det som hände. Innan dom lämnade över styret så borde dom ha rensat upp rasismen. Man tycker ju att dom åtminstone borde ha avskaffat dess "identitetskort" som spädde på utvecklingen om vi och dom tänk. Nu hamnade det på papper som att det vore något "vetenskapligt".
Citera
2015-06-27, 07:46
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ovanstående är ett exempel på vad som kallas antivit attityd. Du beskyller (vita) belgare för vad som hände 32 år efter självständigheten. Vita belgare som inte utgjorde mer än några promille av befolkningen ens under kolonialismen. Men vem vet, kanske ser du på svarta som på småbarn, inkapabla att fatta vettiga beslut utan en vit man att hålla deras hand.
Citera
2015-06-27, 09:29
Medlem
Citat:

Allt är vita mäns fel.

Om man inte håller med är man "rasist" och antifeminist. Detta är vad tråden handlar om.
Citera
2015-06-27, 09:32
Medlem
Citat:
Jag tror aldrig vi kommer ha samma syn på detta oavsett hur många undersökningar vi länkar till eller inte. Om man ska använda dina extremt viktade siffror och inte de faktiska så måste det ju dessutom diskuteras om varför kvinnor oftare jobbar inom yrken med lägre lön, hur det kommer sig att det är så och om det är rätt. För att inte tala om maktbalans inom politik och ekonomi o.s.v.
F.ö. så behöver man ju inte dö för att anses ha en arbetsskada, även om det såklart är värre.
Psykiska problem ökar hos ungdomar generellt men mest hos unga tjejer. Att de sedan försöker plugga mer än killarna gör är väl knappast deras fel?

Hur ska du ha det? Kvinnor utbildar sig till sjuksköterska och bibliotekarie. Det är bra... men vänta - dessa yrken är inte särskilt välbetalda.

Vita mäns fel......

Vi förstår din "syn".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in