• 2
  • 3
2017-05-05, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Hur skiljer sig "sittande" benpress mot "liggande" (kan inte beskriva det bättre)? Jag har bara testat den sittande varianten med viktmagasin och maxvikten där är på mitt gym 24x9=216 kg, alltså långt ifrån de vikter som nämnts i den här tråden. Är det lättare att pressa riktigt tungt i den liggande varianten, och i så fall varför? Vilka är för- och nackdelarna med de olika alternativen?
Det beror helt ållet på hur de maskineran du pratar om är konstruerade, vilken lutning sätet har osv.
Citera
2017-05-06, 07:37
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Benpressen ska man inte gå för djup i, om man inte vill att knäskålskopparna ska flyga loss, och man bör inte heller låsa ut benen.
Citera
2017-05-06, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefdusky
Har du kollat på andra videos med han? Snubben är ju skit stark men ser ut som en pinne

Nej jag har bara kollat på den.
Helt ok att "bara" vara stark
om det är det som man vill.

Jag trodde dock att musklerna
skulle börja växa när man kom
upp i vikt
Citera
2017-05-06, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Benpressen ska man inte gå för djup i, om man inte vill att knäskålskopparna ska flyga loss, och man bör inte heller låsa ut benen.
Varför skulle knäskålskopparna paja?
Citera
2017-05-06, 13:55
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Varför skulle knäskålskopparna paja?

Går man för djupt så är det väldigt svårt att undvika att knäna styrs bort av torson. Därmed hamnar man i en ofördelaktig vinkel mellan tår kontra knänan. Samt att man tenderar att få mer tyngd på tårna.
Citera
2017-05-23, 15:27
Bannlyst
Skulle säga att eftersom det inte finns någon speciell "regel" på hur det ska utföras (vissa får mest från korta reps, vissa från att hjälpa med händerna osv) så är det svårt att fuska öht.
Basövningar som bänkpress, marklyft och böj skulle jag säga att 99% av folket på kommerciella gym fuskar på dock, och det är lättare att avgöra då det finns riktlinjer för hur dessa ska se ut.
Citera
2017-05-24, 16:27
Bannlyst
Tror att det handlar mycket om ego, man vill visa att man kan flytta så mkt vikt som möjligt.
Just för att bygga muskler räcker det nästan allktid med 100kg men folk lastar 300 ist.
Att snacka om fusk går dock inte för det finns inga regler som någon annan sa, vad är rätt och vad är fel liksom?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in