2015-06-21, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Menar du att du kan använda mer vikt?
Om det är fallet så tränas inte benen hårdare då anledningen till att du kan använda mer vikt är just för att du hjälper till med armarna/överkroppen, stimuleringen för benen blir alltså densamma som när du håller i handtagen med en lägre vikt.

Jo, det blir ganska stor skillnad i vikter. Jag pressar inget allt med armarna utan har bara händerna på knäna så att de behåller sin position.

Samtidigt så tror jag det ger bättre benträning då jag släpper knäna på tillbakavägen och på så sätt så tränar jag benen med tyngre vikter än jag annars kunde gjort. Så vet inte riktigt om det varit någon nackdel. Tränat både med och utan händer och skriver alltid ner varje pass hur jag haft händerna.
Citera
2015-06-21, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jo, det blir ganska stor skillnad i vikter. Jag pressar inget allt med armarna utan har bara händerna på knäna så att de behåller sin position.

Samtidigt så tror jag det ger bättre benträning då jag släpper knäna på tillbakavägen och på så sätt så tränar jag benen med tyngre vikter än jag annars kunde gjort. Så vet inte riktigt om det varit någon nackdel. Tränat både med och utan händer och skriver alltid ner varje pass hur jag haft händerna.

Det är väldigt skumt att du klarar av mer vikt om du inte trycker på knäna med händerna, det borde inte vara någon skillnad då.
Hur som helst, håller du inte i handtagen så finns risken att röven lyfter från sätet tidigare då du inte hjälper till att hålla nere den med händerna.
Citera
2015-06-21, 19:01
Medlem
Citat:
Det är väldigt skumt att du klarar av mer vikt om du inte trycker på knäna med händerna, det borde inte vara någon skillnad då.
Hur som helst, håller du inte i handtagen så finns risken att röven lyfter från sätet tidigare då du inte hjälper till att hålla nere den med händerna.

Mjo kanske det är. Men du har rätt ang rumpan så ska kolla efter nästa gång jag kör om den lyfter
Citera
2015-06-23, 21:25
Medlem
strategasiats avatar
Jag själv och många med mig har ryggproblem och kan inte alltid göra djupa böj
Citera
2015-06-23, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Jag själv och många med mig har ryggproblem och kan inte alltid göra djupa böj

Varför utför du djupa böj öht om du har ryggproblem?
Och rygg problem eller inte, djupa böj (ATG) är bara onödigt då quadsen når sin "peak" vid 90-100° knäflexion, alltså vid parallellt/strax under.
Att gå djupare än så tränar bara gluteus lite mer men är skit för knäna, sen är min uppfattning att majoriteten inte har anatomin för att kunna utföra ATG böj utan att få en så kallad "buttwink", så att riskera både sin rygg och knähälsa för lite mer gluteus träning känns rätt onödigt, speciellt när det finns betydligt bättre övningar för glutes, som t.ex. höftlyft och bulgariska splitböj.

https://youtu.be/O3S5nrh9OF0
Citera
2015-06-24, 12:21
Medlem
Citat:
Varför utför du djupa böj öht om du har ryggproblem?
Och rygg problem eller inte, djupa böj (ATG) är bara onödigt då quadsen når sin "peak" vid 90-100° knäflexion, alltså vid parallellt/strax under.
Att gå djupare än så tränar bara gluteus lite mer men är skit för knäna, sen är min uppfattning att majoriteten inte har anatomin för att kunna utföra ATG böj utan att få en så kallad "buttwink", så att riskera både sin rygg och knähälsa för lite mer gluteus träning känns rätt onödigt, speciellt när det finns betydligt bättre övningar för glutes, som t.ex. höftlyft och bulgariska splitböj.

https://youtu.be/O3S5nrh9OF0
Huruvida det är "onödigt" beror som vanligt på ens mål med träningen. Har svårt att se att tyngdlyftare inte skulle ha med djupa böj i sin träning t.ex.

Som svar på topic så tenderar benpress som övning att attrahera den "fuskande" typen av person. Bland annat folk som inte orkar lära sig knäböj men vill ha någon form av benträning för samvetets skull.
Senast redigerad av revamp 2015-06-24 kl. 12:23.
Citera
2015-06-24, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Huruvida det är "onödigt" beror som vanligt på ens mål med träningen.

Mjo, är tyngdlyftning ens mål så är det nödvändigt, fast för den normala gymtränaren eller styrkelyftare så är det väldigt onödigt.
Citera
2015-06-24, 13:32
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Mjo, är tyngdlyftning ens mål så är det nödvändigt, fast för den normala gymtränaren eller styrkelyftare så är det väldigt onödigt.
Beror som sagt på ens mål.. Vi alla tränar inte för att vara opti, utan för att det är kul.
Citera
2017-05-03, 15:36
Medlem
Citat:
I filmen nedan vid 6:10...
https://youtu.be/8jMit4RYXQ8

Jag vet att det är en gammal tråd, men...

Det mest oroande är att han trots alla
vikter han gör benpressen med inte har
några stora ben
Senast redigerad av Mustellaminuta 2017-05-03 kl. 15:43.
Citera
2017-05-03, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta

några stora ben

Nä - det mest oroande är att han brytböjer i frontböjen.
Primärt mål är alltid att hålla sig skadefri.
Citera
2017-05-03, 21:42
Medlem
ingetbranicks avatar
Hur skiljer sig "sittande" benpress mot "liggande" (kan inte beskriva det bättre)? Jag har bara testat den sittande varianten med viktmagasin och maxvikten där är på mitt gym 24x9=216 kg, alltså långt ifrån de vikter som nämnts i den här tråden. Är det lättare att pressa riktigt tungt i den liggande varianten, och i så fall varför? Vilka är för- och nackdelarna med de olika alternativen?
Citera
2017-05-05, 11:50
Medlem
Chiefduskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta

några stora ben
Har du kollat på andra videos med han? Snubben är ju skit stark men ser ut som en pinne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in