2015-09-23, 13:12
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KitabAlAzif
"Implodera", "alla grymma talanger från La Masia", haha, vilken pajas, du är verkligen efterbliven.

Säger personen som skrev det här.

Citat:
I vilken annan liga som helst skulle Barça bli ett dussinlag, ett mitten-av-tabellen lag, och de skulle antagligen ha problem med att kvala till spel i Europa. Lycka till med att locka över spelare som Neymar, Suárez och andra stjärnor utan de 140 miljonerna de inkasserar varje år från TV-rättigheterna.

Fast, det är klart, ni har ju La Masía.

Citera
2015-09-23, 14:11
Medlem
Citat:
OK, den enda klubben som har tillåtelse att spela i spanska ligan heter Fútbol Club Andorra. De har proffsstatus och spelar i Primera Catalana. Motsvarar div. 4.

Primera Catalana är div 5.

1. Primera
2. Segunda
3. Segunda B
4. Tercera
5. Divisiones regionales

Citat:
I vilken annan liga som helst skulle Barça bli ett dussinlag, ett mitten-av-tabellen lag, och de skulle antagligen ha problem med att kvala till spel i Europa. Lycka till med att locka över spelare som Neymar, Suárez och andra stjärnor utan de 140 miljonerna de inkasserar varje år från TV-rättigheterna.

Nu tar du i så du spricker, att spekulera i vad Barça skulle vara och inte vara ifall klubben spelade i en annan liga är hopplöst, det är ingen som vet.

Citat:
Så du menar att spanska ligan står och faller med FCB? Nog för att det är sant att attraktionsvärdet skulle minska, men du får det att låta som att det är bara för alla andra lag att packa ihop och lägga ner om "världens bästa lag" skulle sluta spela där.

Det skulle bli fullständigt ekonomiskt kaos i spansk fotboll under flera år, mer än en fjärdedel av alla betal-TV abonenter till La Liga bor i Katalonien, man skulle tvingas att omförhandla TV-avtalet viket skulle innbära kraftiga reduktioner i TV-intäkter till klubbarna och då har vi inte ens börjat att titta på La Ligas marknadsvärde utanför Spaniens gränser.

Du har både direkta och indirekta ekonomiska förluster, färre betal-TV abonnenter innebär att marknadsföring (reklam) i samband med fotbollsmatcher blir mindre attraktivt, när betal-TV bolagen tappar både abonnenter och reklamintäkter måste man ändra utbudet där mindre matcher sållas bort när dessa inte längre kan subventioneras av de stora matcherna. De små lagen förlorar sin exponering i både TV och massmedia och blir ännu svagare när intresset för dessa minskar. I slutändan får du en liga som liknar den skottska, där det ekonomiskas gapet är 20-30 gånger mellan de rika och de svaga klubbarna.

Sen är det inte "bara" FC Barcelona det handlar om, om Katalonien bryter sig loss är det bara en tidsfråga innan Baskien gör det samma, då försvinner även Athletic Club och Real Sociedad. Samt ytterligare en herrans massa betal-TV abonnenter och reklamintäkter.

Faller Baskien så följer nästan garranterat Navarra och la liga förlorar ännu mer abonnenter och reklamintäkter.
Senast redigerad av Gincan 2015-09-23 kl. 14:43.
Citera
2015-09-24, 00:02
Medlem
C0ws avatar
Katastrofal match av Barcelona.

Alves borde bänkas. Helvete vad dålig han är. Sergi Roberto har gjort sig mer än förtjänt av en startplats på högerbacken. Han borde få spela så länge han presterar så som han har gjort.

Mathieu har inget att göra som vänsterback. Jävla sopa. Bara att hoppas på att Vermaelen är tillbaka snart, så kan både Mathieu och Pique fara åt helvete.

Kasta Munir och satsa allt på Sandro.

Och Nolito, vilken lirare! imponerande bra match av honom, är han alltid så bra?
Citera
2015-09-24, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Och Nolito, vilken lirare! imponerande bra match av honom, är han alltid så bra?

Citerar mig själv från ett inlägg angående Nolito som jag skrev för en knapp vecka sedan.

Citat:
Nolito var riktigt bra redan under den föregående säsongen, skapade flest chanser i La Liga och hade bäst poängskörd för Celta. Det har även hänt att spanjoren lyckats få flera av ligans bästa försvarare (Miranda, Pique, Ramos o.s.v.) att framstå som Segunda spelare. Han hade fått betydligt mer uppmärksamhet om denne spelat i den överskattade Premier League.

I skrivande stund, så ligger Nolito 1:a i skytteligan tillsammans med Benzema och Cristiano (trion har gjort 5 mål var). Npgot som knappast gör saken sämre om man får säga så.
Senast redigerad av Hagoromo 2015-09-24 kl. 03:30.
Citera
2015-09-24, 11:02
Medlem
Ezzelinos avatar
Två oavgjorda och tre förluster på de fem första omgångarna för Sevilla, vinnare de två senaste säsongerna av Europa League, 3:a-5:a-3:a-4:a i ligan de fyra senaste säsongerna. De närmaste fem omgångarna innebär för Sevilla: Rayo Vallecano hemma, Barcelona hemma, Eibar borta, Getafe hemma, Villarreal borta. Segrar mot Rayo Vallecano och Getafe absolut nödvändiga, sedan kan det bli svårt att få med sig poäng i bortamatcherna.

Två mål har Sevilla mäktat med. Gameiro har inte lyckats, Llorente har gjort ett, Immobile har bara spelats 86 minuter. Ser man på truppen som helhet är den på papperet fortsatt stark, många fina spelare, Vitolo, Krohn-Dehli, Krychowiak, Konoplyanka, Coke, Banega osv. Frågan är var smärttröskeln går för motgångar, när det kan bli svårt för Unai Emery att sitta kvar. Jag gissar att han har en hel del förtroendekapital att ta av, men anta att det radas upp typ fem nya raka förluster?
Citera
2015-09-24, 12:08
Medlem
duros avatar
Citat:
Katastrofal match av Barcelona.

Alves borde bänkas. Helvete vad dålig han är. Sergi Roberto har gjort sig mer än förtjänt av en startplats på högerbacken. Han borde få spela så länge han presterar så som han har gjort.

Mathieu har inget att göra som vänsterback. Jävla sopa. Bara att hoppas på att Vermaelen är tillbaka snart, så kan både Mathieu och Pique fara åt helvete.

Kasta Munir och satsa allt på Sandro.

Varför spelade inte Rakitic från start? Petad?
Citera
2015-09-24, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Två oavgjorda och tre förluster på de fem första omgångarna för Sevilla, vinnare de två senaste säsongerna av Europa League, 3:a-5:a-3:a-4:a i ligan de fyra senaste säsongerna. De närmaste fem omgångarna innebär för Sevilla: Rayo Vallecano hemma, Barcelona hemma, Eibar borta, Getafe hemma, Villarreal borta. Segrar mot Rayo Vallecano och Getafe absolut nödvändiga, sedan kan det bli svårt att få med sig poäng i bortamatcherna.

Två mål har Sevilla mäktat med. Gameiro har inte lyckats, Llorente har gjort ett, Immobile har bara spelats 86 minuter. Ser man på truppen som helhet är den på papperet fortsatt stark, många fina spelare, Vitolo, Krohn-Dehli, Krychowiak, Konoplyanka, Coke, Banega osv. Frågan är var smärttröskeln går för motgångar, när det kan bli svårt för Unai Emery att sitta kvar. Jag gissar att han har en hel del förtroendekapital att ta av, men anta att det radas upp typ fem nya raka förluster?

Emery sitter riktigt löst just nu, vänder han inte detta snart åker han ut, trots hans framgångar i klubben. Om man tittar på hans tidigare år i Sevilla har han haft svaga höstsäsonger och starka vårsäsonger men i år är det en mycket svagare inledning än hans föregående år.
Senast redigerad av Gincan 2015-09-24 kl. 12:49.
Citera
2015-09-24, 13:50
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duro
Varför spelade inte Rakitic från start? Petad?
För han klarar inte av att spela 90+90 inom några dagar, enligt coachen, är typ bara han som aldrig lirar back-to-back 90min matcher
Citera
2015-09-24, 14:12
Medlem
duros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
För han klarar inte av att spela 90+90 inom några dagar, enligt coachen, är typ bara han som aldrig lirar back-to-back 90min matcher

Konstigt.. inget jag märkte av när han lirade i Sevilla. Har annars gjort det bra i Barca enligt mig.
Citera
2015-09-24, 17:00
Medlem
C0ws avatar
Tror att det är som NirvanA säger, han brukar vilas lite då och då. Han gör ett hästjobb i mittfältet när han spelar, han är verkligen överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Citerar mig själv från ett inlägg angående Nolito som jag skrev för en knapp vecka sedan.

I skrivande stund, så ligger Nolito 1:a i skytteligan tillsammans med Benzema och Cristiano (trion har gjort 5 mål var). Npgot som knappast gör saken sämre om man får säga så.

Ja haha, igår körde han över Alves ordentligt. Han fick något att hända varje gång så fort han fick bollen. Hade ingen koll på honom öht sen han lämnade Barcelona, så det blev lite av en överraskning. Blir säkert en uppflyttning för hans del efter den här säsongen om han fortsätter så. Barcelona, Valencia, Sevilla, Atletico kanske?
Citera
2015-09-24, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duro
Konstigt.. inget jag märkte av när han lirade i Sevilla. Har annars gjort det bra i Barca enligt mig.

Man skall komma ihåg att Rakitic var aldrig en tvåvägsspelare utan hade rollen som 10:a för Sevilla...

Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
[/quote]

Citat:
Tror att det är som NirvanA säger, han brukar vilas lite då och då.

Luchos misstag var att matcha Rakitic 90 minuter mot Levante på Camp Nou, ett lag som ni skall köra över utan sina givna startspelare, och inte ställde över kroaten så att han kunde vara utvilad inför bortamatchen mot Celta.

Citat:
Ja haha, igår körde han över Alves ordentligt. Han fick något att hända varje gång så fort han fick bollen. Hade ingen koll på honom öht sen han lämnade Barcelona, så det blev lite av en överraskning. Blir säkert en uppflyttning för hans del efter den här säsongen om han fortsätter så. Barcelona, Valencia, Sevilla, Atletico kanske?
Mycket av Celtas offensiv går väldigt mycket via Nolito, något som vi alla fick se under gårdagen bland annat. Spanjoren var även riktigt bra mot lag som Atleti, Barca, Madrid o.s.v. tidigare så jag är knappast inte särskilt överraskad att stod ut lite extra.

Nolito har själv sagt att det finns endast ett lag som kan få honom att lämna Celta - och det är Barca. Er ledning hade faktiskt chansen att värva honom för €18M enligt hans utköpsklausul men ni tog inte den chansen och klausulen höjdes till €25-30M.
Citera
2015-09-24, 18:01
Medlem
NirvanAs avatar
edit:ta bort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in