2015-06-23, 18:45
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashigPsycho
Gäller det bland äldre förnämare individer eller hur står det till? Är inte olika sets att föredra? T.ex

1)En hel uppsättning av trendiga träningskläder.
2)En hel uppsättning av trendiga casualkläder.
3)En hel uppsättning av trendiga sommar respektive vinter kläder osv.

1) Äldre överklass män går inte runt i Burberry eller vad ni nu tror. De har typ samma kläder som de hade när de var yngre.

2) Ingen har "trendiga" kläder. Ingen har det senaste från whatever märke. För att det är dumt att bry sig om märke. Det är tacky "titta det står Armani på den". Generellt har man kläder som är bekväma och håller länge. Sen har varje överklass person sin egen smak. Det finns inga "överklass märken".

Citat:
Återigen är det en fråga om klasskillnad inom rikemanskretsar? Yrken och tillställningar som kräver en elegantare klädstil, de måste rimligen besitta ett större utbud. Mode i sig jag snackar rent generellt om skräddarsydda kostymer med matchande skjortor och liknande plagg som sitter som utskuret på en proper gentleman. Casualkläder som räknas som dagens "mode" som hittas på diverse medelklass butiker räknas inte in.

Man har en eller två outfits som är skräddarsydda och det är de man har på finare tillställningar. De som är kristna brukar även ha en uppsättning söndagskläder alltså det de har på sig i kyrkan (det är vanligare utomlands). Det är ingen som har stora mängder med olika finkläder. Resten är bekväma vardagskläder.

Citat:
Okej, nej inget intresse över klockor men kikat lite på samlingar hos yngre bekanta och deras familjer där en klocksamling har funnits även fast inget större intresse över klockor har funnits. Så en stilren men ändå trendig Rolex är att föredra enbart för den symboliska atmosfären?

1) Det är ganska konstigt. Generellt är det ingen som har saker som de inte är intresserade av, kanske om de fått klockor i present.

2) Man köper det man gillar. Det finns inga speciella regler men kvalitet och hållbarhet är att föredra.

Citat:
En man med ett öga för detaljer synar skorna ytterst noga så där är jag inte riktigt överens med dig speciellt på den kvinnliga fronten. Fina skor som det krävs klass för att gå i märker man på mils avstånd. Det är oerhört lätt att identifiera diverse defekter hos individer genom att kika hur de går och hur skicket på deras skor är.

1) Nej skor är en underklass grej. Man har finare skor för finare tillställlningar. Men det är ingen som tycker att skor är viktigt.

2) Speciellt hos kvinnor är det ingen som bryr sig om skor. Det är bara fattiga kvinnor som gillar skor. Jag har aldrig träffat en överklass kvinna som gillat skor eller mode överhuvudtaget.

Citat:
Återigen talar vi om då överklass människor som inte har ett öga eller koppling till den yttre världen? Jag har oerhört svårt att föreställa mig en vältränad proper man med modell utseende glida omkring med "bekväma" kläder.

Det är så folk klär sig. Mest för att det är bekvämt men också för att inte är OK att vara pretentiös. Man förväntas tona ner om man inte är på någon tillställning.

Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Nej, du ser varken ut som en modell eller porrstjärna. Wake up and smell the coffee...

Varför bryr du dig?

Citat:
Ursprungligen postat av TeamAncient
En uppstoppad björn!

Inte uppstoppad björn men min familj hade björnpäls, en brunbjörn och en isbjörn, isbjörnen var jättemysig. Ingen aning om var de kom ifrån.
Citera
2015-06-23, 18:46
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det här är typiskt för svensk överklass,

- kanske lite större hus än det här, https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/f0/75/ef/f075efa40cbb88b8e047eebaf3bdae13.jpg

- det här är ett väldigt typiskt överklass kök, kvinnor gör traditionella saker som att städa, laga mat, ordna fester, det finns inga lattepappor som också är hemmakockar och grillmästare.

https://image.tmdb.org/t/p/original/bkY8JUSHFgYLakI3LzkCtZaOQW4.jpg

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b7/19/2d/b7192d10c241023bd79c54d89bfcda69.jpg

- typiskt sovrum,

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/46/80/8e/46808e05c0466a2bd10c269b87bdb96c.jpg

http://www.youngactressreviews.org/reviews/du_ar_inte_klok_madicken/shot08.jpg

http://media9.fast-torrent.ru/media/files/s4/gv/bv/madiken-iz-yunibakkena-scene-1.png

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/38/61/0b/38610bf075de32aa32a4195b10bfda58.jpg

- det här är typiskt för livsstilen, http://4.bp.blogspot.com/-xzMXlgmZfTs/UCfkK9AburI/AAAAAAAABvQ/8LAvWvlomQg/s1600/02.jpg man chillar mycket. Jag kände en man som var överklass som var precis som pappan i Madicken. Hans fru var i princip som Madickens mamma. Så serien är väldigt träffsäker. Men barnen är inte alls som Madicken de är alltid mycket skötsamma, ansvarsfulla, och trevliga.

1) Går det här ihop med hästpolo och guldkranar? Nej i Sverige är rika människor mycket jordnära. Ni kommer inte märka att någon är rik eller överklass bara genom att titta på dem. Det är möjligt att ni har gått förbi folk som är överklass på stan utan att veta om det.

2) Om ni vill ha hela Dallas/Dynasty upplevelsen ska ni satsa på rika amerikaner, de kommer ha mycket tacky stuff som marmor, guldpläterade handtag överallt, spiraltrappor, baler, och så vidare. Men det är ett undantag även bland rika människor.

3) Rika människor är i princip alltid mycket snälla och trevliga, de försöker alltid tona ner sin status, de vill inte att fattiga människor ska känna sig obekväma när de är i sällskap med rika människor. Det här är universellt. Jag har känt rika svenskar, amerikaner, ryssar, koreaner, indier, holländare, brits, swiss. Alla är väldigt väldigt snälla det är en universell överklass värdering. Att rika människor skulle vara snobbiga eller se ner på folk händer inte. Om en rik människa gjorde det skulle andra rika människor tycka att han var en dålig människa.

4) Så om ni nånsin träffar på någon som försöker visa sin status på olika sätt så är han garanterat inte överklass.
Överklassungarna på Lundsberg är ju verkligen skötsamma. Misshandlar och trackasserar skolkamrater mm. Skötsamma som sagt.
Citera
2015-06-23, 18:48
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
1) Äldre överklass män går inte runt i Burberry eller vad ni nu tror. De har typ samma kläder som de hade när de var yngre.

2) Ingen har "trendiga" kläder. Ingen har det senaste från whatever märke. För att det är dumt att bry sig om märke. Det är tacky "titta det står Armani på den". Generellt har man kläder som är bekväma och håller länge. Sen har varje överklass person sin egen smak. Det finns inga "överklass märken".

Man har en eller två outfits som är skräddarsydda och det är de man har på finare tillställningar. De som är kristna brukar även ha en uppsättning söndagskläder alltså det de har på sig i kyrkan (det är vanligare utomlands). Det är ingen som har stora mängder med olika finkläder. Resten är bekväma vardagskläder.

1) Det är ganska konstigt. Generellt är det ingen som har saker som de inte är intresserade av, kanske om de fått klockor i present.

2) Man köper det man gillar. Det finns inga speciella regler men kvalitet och hållbarhet är att föredra.

1) Nej skor är en underklass grej. Man har finare skor för finare tillställlningar. Men det är ingen som tycker att skor är viktigt.

2) Speciellt hos kvinnor är det ingen som bryr sig om skor. Det är bara fattiga kvinnor som gillar skor. Jag har aldrig träffat en överklass kvinna som gillat skor eller mode överhuvudtaget.

Det är så folk klär sig. Mest för att det är bekvämt men också för att inte är OK att vara pretentiös. Man förväntas tona ner om man inte är på någon tillställning.

Varför bryr du dig?

Inte uppstoppad björn men min familj hade björnpäls, en brunbjörn och en isbjörn, isbjörnen var jättemysig. Ingen aning om var de kom ifrån.
Därför att du lever i en fantasivärld fast du så självsäkert försöker intala alla att du har rätt oavsett vad du än säger. Är inte du upptagen med att lära din som att våldta kvinnor förresten? Eller har du ändrat åsikt i den frågan?
Citera
2015-06-23, 18:53
Medlem
Oddballs avatar
Citat:

Du har fel på så många plan att man inte ens orkar börja påpeka alla tankevurpor och logiska kullerbyttor du gör. Det är däremot helt uppenbart att du inte har någon som helst kännedom om överklassen och deras vanor.
Citera
2015-06-23, 18:56
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Överklassungarna på Lundsberg är ju verkligen skötsamma. Misshandlar och trackasserar skolkamrater mm. Skötsamma som sagt.

1) Jag tror att alla de här skolorna mest har CP barn. För alla som är normala byter skola.

2) Vanliga överklass barn är väldigt skötsamma och ordentliga. Det förväntas att man är normal, inget CP beteende tolereras till exempel "jag är emo", "jag vill inte göra läxorna", "jag tänker hoppa av gymnasiet".

3) Man förväntas också att kunna klara sig själv, i alla fall som äldre tonåring, för att överklass folk lämnar ofta sin barn ensamma och under längre tidsperioder. Och om man är CP så går det ju inte.

4) Myten om bortskämda överklass barn finns inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Du har fel på så många plan att man inte ens orkar börja påpeka alla tankevurpor och logiska kullerbyttor du gör. Det är däremot helt uppenbart att du inte har någon som helst kännedom om överklassen och deras vanor.

Och du har alltså kännedom om detta för att?
Citera
2015-06-23, 19:01
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
1) Jag tror att alla de här skolorna mest har CP barn. För alla som är normala byter skola.

2) Vanliga överklass barn är väldigt skötsamma och ordentliga. Det förväntas att man är normal, inget CP beteende tolereras till exempel "jag är emo", "jag vill inte göra läxorna", "jag tänker hoppa av gymnasiet".

3) Man förväntas också att kunna klara sig själv, i alla fall som äldre tonåring, för att överklass folk lämnar ofta sin barn ensamma och under längre tidsperioder. Och om man är CP så går det ju inte.

4) Myten om bortskämda överklass barn finns inte.

Och du har alltså kännedom om detta för att?
2. Är EliasAlucard CP?

4. Jodå, den myten finns! Du menade nog att myten inte stämmer. Tillbaks till SFI med dig!
Citera
2015-06-23, 19:09
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
2. Är EliasAlucard CP?

Det gäller bara för överklass folk.

Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
4. Jodå, den myten finns! Du menade nog att myten inte stämmer. Tillbaks till SFI med dig!

Jaja men du vet vad jag menar. Ingen är bortskämd. Folk bryr sig inte om grejer.
Citera
2015-06-23, 19:23
Medlem
borrizs avatar
Många barn bör finnas i ett överklasshem (under förutsättning att husfolket är i fertil ålder). Givetvis syns barnen enbart på vissa tider. Övrig tid tar barnsköterskan (nanny!! utbrister alla anglofiler) och en eller flera au pair tjejer hand om telningarna så att föräldrarna inte besväras i onödan.
Citera
2015-06-23, 20:21
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
1) Om du menar hur man förvarar kläderna så har man en ganska vanlig garderob oftast i trä. Garderoben brukar vara ganska liten, både för män och kvinnor. Generellt sett ju fattigare man är desto fler kläder äger man. Det här med walk in closets och stora klädrum är en myt. Om det handlar om barn så har de sin egna trägarderob på sitt rum.

Tack snälla lilla Babian för god underhållning, roligast är nog ovanstående. Vad i helskotta är garderoben gjord av om inte av trä - gummi? Läder? Flätade mattrasor?

Det är lite rörande att Du lägger ner så mycket av din tid på att skriva en massa trams.
Citera
2015-06-23, 20:29
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Många barn bör finnas i ett överklasshem (under förutsättning att husfolket är i fertil ålder). Givetvis syns barnen enbart på vissa tider. Övrig tid tar barnsköterskan (nanny!! utbrister alla anglofiler) och en eller flera au pair tjejer hand om telningarna så att föräldrarna inte besväras i onödan.

En del har nanny, en del har det inte, men det är vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Tack snälla lilla Babian för god underhållning, roligast är nog ovanstående. Vad i helskotta är garderoben gjord av om inte av trä - gummi? Läder? Flätade mattrasor?

Det är lite rörande att Du lägger ner så mycket av din tid på att skriva en massa trams.

1) You're welcome.

2) Jag ville poängtera att rika människor inte har walk in closets eller stora klädkammare. Det är en myt att rika människor har mycket kläder/dyra kläder.
Citera
2015-06-23, 20:54
Medlem
borrizs avatar
Citat:
En del har nanny, en del har det inte, men det är vanligt.

Tror att det enbart är ett lyckligt fåtal verkligt lyckligt lottade, som har råd att hålla sig med en riktig engelsk barnsköterska. Det finns ett proletariat även bland miljonärer, som får hålla tillgodo med barnsköterska ifrån Indonesien.
Senast redigerad av borriz 2015-06-23 kl. 20:58.
Citera
2015-06-23, 22:41
Medlem
Drozds avatar
Det är i detta sammanhang skillnad på gamla och nya pengar.

Gamla pengar:
Svenskt Tenn och Josef Frank är självklara favoriter, likaså var NK det förr i tiden. Gärna dyra märkeskläder och designermöbler, men det skall vara diskret. Att hålla en låg profil lärde man sig under såsse-eran då Sverige var en västlig version av DDR.
Sen självfallet en massa arvegods i form av fina antikviteter, gärna garnerat med lite politiskt inkorrekta jakttroféer på väggarna, t.ex. den bengaliska tigern morfar knäppte i Indien.
I takt med att vänstervågen ebbat ut har den gamla överklassen kunnat visa sitt välstånd mer öppet, t.ex. i form av en fläskig tysk eller svensk SUV (som ersatt den tidigare Volvo "herrgårdsvagnen").

Gamla pengar-folket är sällan särskilt konsumtionsgalna, men när det italienska badrumskaklet, Webergrillen eller de randsydda engelska skodonen behöver bytas ut gör man det utan att kika på prislappen. Reor och märkesoutlets besöks aldrig.

Bor gör man där man alltid gjort - i innerstan, i förorten med M-majoritet eller på släktgården.

Nya pengar:
Här handlar det mer om att flasha med sin rikedom och att genom konsumtion skaffa sig en ny identitet, och varumärket betyder allt! Blaffiga märkesur (Breitling, Rolex), väl synliga märken på kläderna, SUV, ljud- och hemmabioanläggningar som kostar som en ny bil, spektakulära pool- och bastuanläggningar, glassiga lyxbåtar, designermöbler o.s.v.
Man snöar gärna in sig i en viss nisch, det må vara skräddarsydda skjortor, single malt whisky, kolfiberskidor eller vad fan som helst, bara det är non plus ultra.

Självklart belånar man bostaden till skorstenen för att kunna bosätta sig på en fin adress.

De lite mer ambitiösa nyrika gör allt för att efterlikna den gamla överklassen och nagelfar Bukowskis och Auktionsverket i jakt på ståndsmässig konst och dito möbler. De allra rikaste nyrika går steget fullt ut och köper sig ett gammalt herresäte på landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in