2016-02-27, 08:49
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av setubal
Kör en brille-light här...

Samtliga från 2015-08-13

Först den här, som jag såg när jag grävde efter annat. Kul att lyfta fram lite.

Får väl se.

Men nu till det jag var ute efter - Herthalegenden Pál Dárdai och Berlinklubben. Tog över när de låg på 17e plats för nästan exakt ett år sedan. Innan dess ledde han in sitt Ungern, arbetade gratis tydligen, på slutspelsspåret till EM innan han drog vidare. "You have to return because without you they are not going to win".. Sonen övertalade "Pappa Pål" att ta sig an uppgiften för hemlandet... Shining så det skriker om det.

Och nu håller han alltså på att förvandla Berlin till ett topplag eller vad är det frågan om? Märkte när jag sökte att det finns ett par Hertha fans härinne ändå men tråkigt att vi knappt hör av dom..

Är det en ny Lucien Favre?

Det är knappt att jag tänkt på klubben som ett topplag tidigare men de hamrar sig fast där uppe nu. Pålitligt grundspel med erfarna herrar på topp, pålitlig som få den där Kalou bla. Skriver inte för att man slog Stögers Köln med ett stabilt (och rätt tråkigt, tack Köln) 0-1, de känns stabila och harmoniska. - Vedad sköter sig för fan.

Visst, gått trögt för en del andra klubbar och man har sluppit Europaspel, men det är inte som att man har den mest imponerande truppen direkt.

Får se hur säsongen slutar. Börjar närma oss våren och för tillfället bara 'gladbach und Scheisse null vier som är fria från Europaspel...
Kanske går åt helvete nästa år och då är han på riktigt den nye Favre.

Kul med andra lag i toppen. Augsburg förra året. Stuttgart nästa.
Jag har lite rätt det var väl större avstånd till tvåan förra säsongen om jag minns rätt.

Stuttgart är glödheta och jag hoppas att apelsinen kommer tillbaka och skriver lite nu när det går bra.

Hertha har Thomas Kraft i mål och bara det gör att jag gillar dom.
2016-02-28, 00:18
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av setubal
Kör en brille-light här...

Samtliga från 2015-08-13

Först den här, som jag såg när jag grävde efter annat. Kul att lyfta fram lite.

Får väl se.

Men nu till det jag var ute efter - Herthalegenden Pál Dárdai och Berlinklubben. Tog över när de låg på 17e plats för nästan exakt ett år sedan. Innan dess ledde han in sitt Ungern, arbetade gratis tydligen, på slutspelsspåret till EM innan han drog vidare. "You have to return because without you they are not going to win".. Sonen övertalade "Pappa Pål" att ta sig an uppgiften för hemlandet... Shining så det skriker om det.

Och nu håller han alltså på att förvandla Berlin till ett topplag eller vad är det frågan om? Märkte när jag sökte att det finns ett par Hertha fans härinne ändå men tråkigt att vi knappt hör av dom..

Är det en ny Lucien Favre?

Det är knappt att jag tänkt på klubben som ett topplag tidigare men de hamrar sig fast där uppe nu. Pålitligt grundspel med erfarna herrar på topp, pålitlig som få den där Kalou bla. Skriver inte för att man slog Stögers Köln med ett stabilt (och rätt tråkigt, tack Köln) 0-1, de känns stabila och harmoniska. - Vedad sköter sig för fan.

Visst, gått trögt för en del andra klubbar och man har sluppit Europaspel, men det är inte som att man har den mest imponerande truppen direkt.

Får se hur säsongen slutar. Börjar närma oss våren och för tillfället bara 'gladbach und Scheisse null vier som är fria från Europaspel...
Kanske går åt helvete nästa år och då är han på riktigt den nye Favre.

Kul med andra lag i toppen. Augsburg förra året. Stuttgart nästa.
Woho, jag ligger bäst till i det tipset om Hertha!

Självklart är allt tack vare Darida, glöm inte det
2016-02-28, 08:59
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Woho, jag ligger bäst till i det tipset om Hertha!

Självklart är allt tack vare Darida, glöm inte det
Jag antar att du är hyfsat nöjd med säsongen så här långt för ditt Freiburg.
2016-02-28, 16:56
Medlem
Stivalis avatar
Cyberkalle skryter i en annan tråd om att han varit på Bruce Springsteens första spelning i Sverige. Jag vill därför meddela att jag sett Werder Bremen på plats när Frank Verlaat spelade libero där. Fan vilken artist han var, Verlaat!

Kan inte fatta att han bara gjorde en jävla landskamp för Holland. En jävla landskamp! Skandal för fan! Verlaat var ju kung. Måste varit Ronald Koeman, Frank De Boer & Jaap Stam som höll honom utanför. Kanske var det så att han var en typisk libero & inte passade som vanlig back. Att han endast kom till sin rätt om han fick styra & dominera såsom i Stuttgart & Werder. Jag vill påstå att Verlaat var absolut värlsklass!

Skön lirare. Körde Jon Bon Jovi-frissa. Han är ju född 1968 så då var han ju alltså 20 bast 1988....och då har man ju Opel Manta eller Ford Capri & allt annat som hör därtill. Tänk vilka brudar han måste ha haft!

http://www.vfb.de/fileadmin/REDAKTION/News/News-Galerie/20112012/Verlaat_Galerie.jpg?6297f25382be7693d5595a23e6f9dd 10

PS. Bilden är alltså inte från 1988 men dom där Manta-lirarna körde ju på ett tag till med det stuket.
2016-02-28, 17:31
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Jag antar att du är hyfsat nöjd med säsongen så här långt för ditt Freiburg.
Finns mycket att säga. Fortfarande max otur + flera domarrån som gjorde att vi på poängen åkte ner. Fortfarande bitter.

Imponerande transferfönster under sommaren, så när på att vi inte hade någon kantspelare, alls.

Hemmaspelet var fan underbart, blev alltid typ 5-2. Det vill säga: Defensiven sög. Hur? Spelförande taktik, och inte tillräckligt bra backar för att ta hand om kontringar.

Bortaspelet disfunktionellt, blev typ alltid 1-0. Induviduella prestationer gjorde målen framåt, bakåt stod man mer samlade, I guess.

Under vintern kom Nielsen och Niederlechner. Båda ville man få redan i somras. Båda samma spelstil som Petersen. Här någonstans förklarade Streich att han vill ha en dynamisk offensiv, där alla spelare kan spela överallt. Därför har vi ingen vars huvudposition är kant? Även unge Pascal från Dortmund kom, eftersom skadeproblem på högerbacken finns.

Året började med skador på många offensiva spelare, så Nielsen och Niederlechner fick spela direkt, och det var ingen dynamisk offensiv om man säger så. Två förluster. Streichs svar blev illa omtyckt av fansen: Rokard i backlinjen, in med Pascal på högerback, in med spelförstöraren (för båda sidor) Guede på topp. Även ett visst byte av spelstil. Ifrån att alltid vara spelförande, alltid vilja passa bollen på marken, till att anpassa sig efter hur fula motståndarna är. Nu faller man ibland bak och låter de medelklassiga andraligalagen försöka sig på att föra bollen, vilket dom inte kan (om man jämför med hur Freiburg kan). Man får lite mer kontringar, vilket man i Bundesliga var superfarliga på. En annan ändring är att man går in lite mer i närkamperna, nu senast hade man över 60% vunna. Inte lika vackert, men effektivare.

När Philipp och Petersen kommer tillbaka till matchform kommer de ta Guedes och Frantz plats och spelet kommer bli lite mer spelförande, för P och P kan helt enkelt inte närkamper. Då blir det fler mål igen.

Om ytterligare ett litet tag kommer ett flertal längre skador tillbaka, och då börjar det bli riktigt intressant. Framförallt Mats Möller-Daehli, som knappt spelat något under året han varit här. Ett assistmonster är vad han är.

En dynamisk offensiv med Grifo, Phillip, Petersen och Möller-Daehli är en offensiv jag placerar på samma nivå som Gladbach. Bakom dessa finns Frantz, Niederlechner, Nielsen och Hufnagel, som alla presterar riktigt bra i zweite.

Om defensiven håller sig lika stark som nu kommer vi hota om segern i ligan. Om den svajar riskerar vi att hamna trea. Oavsett är den för svag för Bundesliga, här liksom i DM behöver vi förstärkningar om det går så långt.

För att besvara din fråga. Ledningen sa innan säsongen att man siktade på övre tredjedelen. När Streich upprepade det efter en match på presskonferens skrattade motståndarlagets tränare, men det är ändå därnågonstans mina förväntningar låg fran början. Hyffsat nöjd är jag, även fast jag blir lika missnöjd vid varje förlorad poäng.
2016-02-28, 21:23
Medlem
Germanofils avatar
Jag har varit upptagen med annat och således inte sett någon fotboll den här helgen men jag blev såklart glatt överraskad åt Hannovers vinst i Stuttgart. Liket lever! Nu i veckan väntar hemmamatch mot Wolfsburg och kanske kan man ta poäng där. Vargarna har ingen lysande form direkt.

Nästa helg följer en livsviktig match borta mot Werder Bremen. Vinner man den så lever hoppet i allra högsta grad men blir det förlust så är nog säsongen körd. Lite samma utgångsläge i Bremen och jag tippar på en nervös tillställning.
2016-02-28, 21:46
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Nästa helg följer en livsviktig match borta mot Werder Bremen. Vinner man den så lever hoppet i allra högsta grad men blir det förlust så är nog säsongen körd. Lite samma utgångsläge i Bremen och jag tippar på en nervös tillställning.
Gissar på att det blir oavgjort och så åker båda lagen ut... Ser inget hopp, Leverkusen i veckan och sedan ödesmatchen och veckan efter är det München. Även om man mirakulöst tar sig i kragen och vinner mot Hannover har man ett jobbigt schema. München följt av Mainz och Dortmund.
2016-02-29, 07:25
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Finns mycket att säga. Fortfarande max otur + flera domarrån som gjorde att vi på poängen åkte ner. Fortfarande bitter.

Imponerande transferfönster under sommaren, så när på att vi inte hade någon kantspelare, alls.

Hemmaspelet var fan underbart, blev alltid typ 5-2. Det vill säga: Defensiven sög. Hur? Spelförande taktik, och inte tillräckligt bra backar för att ta hand om kontringar.

Bortaspelet disfunktionellt, blev typ alltid 1-0. Induviduella prestationer gjorde målen framåt, bakåt stod man mer samlade, I guess.

Under vintern kom Nielsen och Niederlechner. Båda ville man få redan i somras. Båda samma spelstil som Petersen. Här någonstans förklarade Streich att han vill ha en dynamisk offensiv, där alla spelare kan spela överallt. Därför har vi ingen vars huvudposition är kant? Även unge Pascal från Dortmund kom, eftersom skadeproblem på högerbacken finns.

Året började med skador på många offensiva spelare, så Nielsen och Niederlechner fick spela direkt, och det var ingen dynamisk offensiv om man säger så. Två förluster. Streichs svar blev illa omtyckt av fansen: Rokard i backlinjen, in med Pascal på högerback, in med spelförstöraren (för båda sidor) Guede på topp. Även ett visst byte av spelstil. Ifrån att alltid vara spelförande, alltid vilja passa bollen på marken, till att anpassa sig efter hur fula motståndarna är. Nu faller man ibland bak och låter de medelklassiga andraligalagen försöka sig på att föra bollen, vilket dom inte kan (om man jämför med hur Freiburg kan). Man får lite mer kontringar, vilket man i Bundesliga var superfarliga på. En annan ändring är att man går in lite mer i närkamperna, nu senast hade man över 60% vunna. Inte lika vackert, men effektivare.

När Philipp och Petersen kommer tillbaka till matchform kommer de ta Guedes och Frantz plats och spelet kommer bli lite mer spelförande, för P och P kan helt enkelt inte närkamper. Då blir det fler mål igen.

Om ytterligare ett litet tag kommer ett flertal längre skador tillbaka, och då börjar det bli riktigt intressant. Framförallt Mats Möller-Daehli, som knappt spelat något under året han varit här. Ett assistmonster är vad han är.

En dynamisk offensiv med Grifo, Phillip, Petersen och Möller-Daehli är en offensiv jag placerar på samma nivå som Gladbach. Bakom dessa finns Frantz, Niederlechner, Nielsen och Hufnagel, som alla presterar riktigt bra i zweite.

Om defensiven håller sig lika stark som nu kommer vi hota om segern i ligan. Om den svajar riskerar vi att hamna trea. Oavsett är den för svag för Bundesliga, här liksom i DM behöver vi förstärkningar om det går så långt.

För att besvara din fråga. Ledningen sa innan säsongen att man siktade på övre tredjedelen. När Streich upprepade det efter en match på presskonferens skrattade motståndarlagets tränare, men det är ändå därnågonstans mina förväntningar låg fran början. Hyffsat nöjd är jag, även fast jag blir lika missnöjd vid varje förlorad poäng.

Tack för ett riktigt bra inlägg och svar på min fråga jag gillar Freiburg det vet du och hoppas ni kommer tillbaka och etablerar er som ett stabilt lag i BL.
2016-02-29, 07:34
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Cyberkalle skryter i en annan tråd om att han varit på Bruce Springsteens första spelning i Sverige. Jag vill därför meddela att jag sett Werder Bremen på plats när Frank Verlaat spelade libero där. Fan vilken artist han var, Verlaat!

Kan inte fatta att han bara gjorde en jävla landskamp för Holland. En jävla landskamp! Skandal för fan! Verlaat var ju kung. Måste varit Ronald Koeman, Frank De Boer & Jaap Stam som höll honom utanför. Kanske var det så att han var en typisk libero & inte passade som vanlig back. Att han endast kom till sin rätt om han fick styra & dominera såsom i Stuttgart & Werder. Jag vill påstå att Verlaat var absolut värlsklass!

Skön lirare. Körde Jon Bon Jovi-frissa. Han är ju född 1968 så då var han ju alltså 20 bast 1988....och då har man ju Opel Manta eller Ford Capri & allt annat som hör därtill. Tänk vilka brudar han måste ha haft!

http://www.vfb.de/fileadmin/REDAKTION/News/News-Galerie/20112012/Verlaat_Galerie.jpg?6297f25382be7693d5595a23e6f9dd 10

PS. Bilden är alltså inte från 1988 men dom där Manta-lirarna körde ju på ett tag till med det stuket.
Hehe nu har jag dock aldrig sett Frank Verlaat och har inte ett enda minne av honom trots att han nästan är i min ålder.
Hockeyfrillans tid är över även om man än idag kan hitta några sköna lirare som fortfarande kör med den stilen.
Själv så kunde jag aldrig få till en hockeyfrilla då min frisyr är ganska lika Fulvio Collovatis från 80-talet.
2016-03-01, 12:58
Medlem
cyberkalles avatar
Blev lite orolig när jag kollade in tv-matchen.nu där stod det att esp inte sänder någon match idag eller i morgon men det blir Hannover - Wolfsburg ikväll och Bayern - Mainz imorgon och player sänder dom övriga.

Eftersom jag är usel tippare så avstår jag men många intressanta möten är det.
Mainz har gått riktigt bra nu och blir en bra motståndare Hoffenheim som var riktigt bra mot Dortmund så länge dom hade elva man möter Augsburg som spelade omgångens kanske roligaste match sist.

Även om Benatia inte tillhört en av mina favoriter så hoppas jag att han får speltid, Götze är en annan som måste in och få spela.
2016-03-02, 14:06
Medlem
cyberkalles avatar
Augsburgs tränare Markus Weinzierl är ett hett eftertraktat namn inom den tyska fotbollen och nu ryktas han att ta efter André Schubert som huvudtränare i Gladbach.

Ett steg i rätt riktning för att komma och ta över Bayern så småningom.

http://www.transfermarkt.de/bericht-augsburgs-weinzierl-wunschlosung-als-gladbach-coach/view/news/228549

Satt och funderade lite igår.

Manuel Neuer i alla ära men min favoritmålvakt genom tiderna i klubben är Oliver Kahn, just nu är saknaden av en stor personlighet med mycket auktoritet påtaglig i klubben enligt mig.
Dessa av motståndarna inte så populära spelare är grymt viktiga speciellt när det gäller cupspel.

Jaja nu blev det inte så mycket till fundering nu över till kvällens match och jag hoppas att vi åter får se Uli på hedersläktaren.
2016-03-02, 17:09
Medlem
Stivalis avatar
Ingolstadt ligger snäppet före FC Köln även efter gårdagens match. Det rödsvarta Audi-gänget verkar hitta rätt på kartan:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b9/77/5b/b9775bbccc6bd9764762d135e6bd5135.jpg

Det rödvita Ford-gänget slirar däremot som vanligt i kylan:
https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-2/67358/images/2012/ford-taunus-17m-1959-7_204583996.jpg

Visst fan var det bättre på tiden då kultliraren Toni Polster regerade i Köln & man hade Ford på tröjan! Ska dock sägas att de likväl faktiskt var ett mittenlag även då. Under alla sina säsonger i Köln så var han lagets toppmålskytt men det räckte ändå inte till något så mycket bättre än där man ligger i dag. Man får gå tillbaks till tiden med Pierre Littbarski, Thomas Hässler & Bodo Illgner för att hitta Köln i absoluta toppen. Men fan vad bra han var, Polster:
http://www.fussball.news/app/uploads/2016/02/Polster_k%C3%B6ln.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Alltså jag bara dör kan mina yngre vänner här inne på flashback hjälpa mig med om jag hörde rätt.
Satt och igår och tog någon öl och spånade på med tyskalåtar och hittade ett inte allt för gammalt klipp med en fd Österrikisk alpin stjärna som numera är schlagerstjärna och hade på denna video när jag vid 2.28 hör något märkligt.
https://www.youtube.com/watch?v=vBLxzv17zc8
Lyssna och säg om jag hörde rätt jag behöver inte avslöja på förhand.

Den här glassiga liraren känner jag fan igen. Han förekommer i två musikvideos med schweiziska Rosanna Rocci. Hans brorson Lukas Hinterseer gjorde förresten Ingolstadts mål. Väldigt påpassligt & imponerande. Han visste precis var bollen skulle komma. Exakt visste han vilken lucka han skulle söka.

Kölns mål däremot...jag stör mig ju lite på dagens knepiga tolkning av offside. Nr 15 i Köln är ju offside så länge att han verkar ha bosatt sig i offside. Men men...det är ju så man bedömer numera.

Här är videona där Hansi Hinterseer syns i & ser allmänt ut som en glassig medelålders höginkomsttagare.

Arrivederci Hans (2.42 min)
https://www.youtube.com/watch?v=mnOPMzXvVrA

Gli occhi miei (3.51 min) (På italienska så hör väl mer till Calcio-tråden då. Men hon är så sjukt snygg här )
https://www.youtube.com/watch?v=IuzDr3sKlDA

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in