Citat:
Ursprungligen postat av
motvall
Nja, såväl Bayer 04 Leverkusen som VfL Wolfsburg är för längesedan grundade av företagen, 1904 resp 1945, som korplag åt de anställda. Motsvarigheter finns i andra ligor utan att någon retar sig på detta.
Det som jag och många andra retar oss på i fallet RBL är att klubben är en skapelse av företaget Red Bull för att nå framgångar i fotboll på ett sätt som kringgår de strikta reglerna för de tyska fotbollsklubbarna, 50+1 regeln mm. De åker en specialfil gentemot andra helt enkelt genom att inte tillåta vanliga människor att bli medlemmar, alla sådana (10?) är Red Bull-anställda.
Återknyter man till de först nämnda klubbarna så lever och dör Wolfsburgs stad samt dess fotbollslag med Volkswagen, samma sak kan nästan lika tydligt påstås om Leverkusen och Bayer. Man kan t.o.m påstå detsamma om Hoffenheim/Sinsheim och den klubben, men definitivt inte detta om Leipzig. De borde klara sig själva på samma villkor som alla andra där i Öst, inte leva på bidrag för att spela bra boll.
Ledsen motvall, men det här håller jag inte med om:
1) RBL följer de regler som finns för fotbollsklubbar i Tyskland, oavsett vad man kan tycka om det.
2) RBL skulle säcka ihop precis som VfL, B04 eller Hoffenheim om respektive ägare/huvudsponsor skulle dra tillbaka stödet. Det är ingen skillnad alls mellan respektive klubb förutom det datum de grundades eller det datum huvudsponsorn klev in.
Jag kan tänka mig att samma antipati som RBL möts av idag var likadan för B04 eller VfL på den tiden det började, som den var- och fortfarande är - för Hoffenheim vilket inte var lika länge sedan.