2015-11-14, 20:51
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Här är han, göteborgaren, Johnny alltså. Johnny Bråttom. Dynamo Dresdens spjutspets säsongen 94/95:
http://www.sportsworldcards.com/ekmps/shops/sportsworld/images/1.-fc-dynamo-dresden-johnny-ekstrom-100-panini-premium-cards-1994-bundesliga-football-trading-card-2 7454-p.jpg

Man slutade tyvärr sist. Trots Johnny Ekströms 7 mål. Endast 4 segrar & 33-68 i målskillnad på 34 matcher. Då hade man ändå ryske landslagskeepern Stanislav Cherchesov i mål.

Stanislav med mustaschen:
https://41.media.tumblr.com/19a32402852726fe23e2d9bd6b59e74a/tumblr_mxphn2KMMN1rctpiwo1_500.png

Reservmålvakten skulle senare göra sig ett namn inom engelsk fotboll, Mark Schwarzer. Men han var okänd vid den tiden. Liksom Jens Jeremies som också nötte bänk i bottengänget. Det var deras plats i hierarkin medan Johnny & Stanislav & de andra coola grabbarna grus regerade hos Dynamo.
Tack för kul kuriosa och bilder.

Idag tackade en legendar för sig och lämnar den tyska fotbollen. Gerald Asamoah gjorde idag en avskedsmatch på Veltins Arena. "Asa" är kanske mest känd för sin tid i Schalke, där han även numera är hedersmedlem, men faktum är att han började sin karriär i Hannover där han bland annat lirade med Sebastian Kehl och Dieter Hecking.

Sen följde en sejour i Cottbus där han fick utstå diverse rasistiska glåpord. 1998 fick han till Schalke där han gjorde det så bra att det räckte till en landslagsplats. Då Magath kom till klubben blev han dock utfryst och 2010 gick han istället till St. Pauli. Unde den epoken såg jag honom live på Millerntor vid ett tillfälle. Sedan var han en vända i Fürth för att till slut landa i Schalkes andralag som lirar i Regionalliga West.

Här är en bild på hur Asamoah firar sitt 3-0-mål på Weidenfeller i Revierderbyt som den gången (2007) slutade 4-1 till Schalke. Dåvarande tränare Mirko Slomka.
http://bc02.rp-online.de/polopoly_fs/schalke-s-gerald-asamoah-left-celebrataftscoring-1.1685734.1314573501!httpImage/356283000.jpg_gen/derivatives/d950x950/356283000.jpg

Tack för allt "Asa"!
Senast redigerad av Germanofil 2015-11-14 kl. 21:36.
2015-11-14, 21:34
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Jonny Bråttom! härliga minnen

Ja det finns mycket att skriva om han och Dynamo Dresden och det finns hur mycket som helst att skriva om läget bland lagen i ligan.

Bayerns kontraktsförlängningar med vissa stjärnor som får monsterlöner men ingen verkar bry sig längre om BL och denna tråd och det är väl lite trist.

Jaja så är läget och det går inte att göra något åt det.
Berätta gärna mer om Bayerns kontraktsförlängningar.
2015-11-15, 17:33
Medlem
fchansas avatar
Så förra helgen var jag i Frankfurt am Main (Jag var faktiskt i Franfurt an der Oder i oktober dessutom......) och på lördagskvällen tog jag S3 tåget till Darmstadt för att se matchen mot HSV. Inte helt enkelt att ta sig till arenan. Antingen lång gångväg eller byten längs vägen med Bus und Strassenbahn etc. MERCK-STADION AM BÖLLENFALLTOR är en liten nedgrävd arena (påminde lite om Wildparkstadion i Karlsruhe) med mest ståplats. Hade biljett på kortsidan inte långt från HSV-fansen. Jag kom ca 20 minuter innan matchstart så det var redan overcrowded på de slutsålda läktarna så jag fick stå högst upp vilket i och för sig var nära alla öl- och korvvagnar Fick dessutom tag i en fin blå Darmstadt mössa tills i vinter

Strax innan matchstart drog HSV-fansen igång en pyro-show modell större hur de nu fått in alla de raketerna?. Jag tog några bilder på fyrverkeriet samt matchen som finns nedan.

Varje gång som HSV fansen blev högljudda så skrek alla Darmstadt läktarna: Pauliiii, Pauliiii, Pauliiii!!

Båda målen på den sida jag stod i alla fall

Pyro1

Pyro2

Pyro3

Match1

Match2

och speciellt till Germanofil:

Grönkål
2015-11-15, 18:55
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Så förra helgen var jag i Frankfurt am Main (Jag var faktiskt i Franfurt an der Oder i oktober dessutom......) och på lördagskvällen tog jag S3 tåget till Darmstadt för att se matchen mot HSV. Inte helt enkelt att ta sig till arenan. Antingen lång gångväg eller byten längs vägen med Bus und Strassenbahn etc. MERCK-STADION AM BÖLLENFALLTOR är en liten nedgrävd arena (påminde lite om Wildparkstadion i Karlsruhe) med mest ståplats. Hade biljett på kortsidan inte långt från HSV-fansen. Jag kom ca 20 minuter innan matchstart så det var redan overcrowded på de slutsålda läktarna så jag fick stå högst upp vilket i och för sig var nära alla öl- och korvvagnar Fick dessutom tag i en fin blå Darmstadt mössa tills i vinter

Strax innan matchstart drog HSV-fansen igång en pyro-show modell större hur de nu fått in alla de raketerna?. Jag tog några bilder på fyrverkeriet samt matchen som finns nedan.

Varje gång som HSV fansen blev högljudda så skrek alla Darmstadt läktarna: Pauliiii, Pauliiii, Pauliiii!!

Båda målen på den sida jag stod i alla fall

Pyro1

Pyro2

Pyro3

Match1

Match2

och speciellt till Germanofil:

Grönkål
Fick du ingen senap till grönkålen?

Tack för ditt trevliga lilla "resereportage" och för att du gjort dig mödan att lägga upp bilder. Sådant uppskattas.

Idag beslutades det att landskampen mellan Tyskland och Holland som spelas på tisdag trots allt kommer att bli av. Det var ju tal om att ställa in efter det hemska som hände i Paris. Förhoppningsvis sker inget liknande utanför HDI Arena här i Hannover där matchen ska spelas.
2015-11-16, 10:41
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Fick du ingen senap till grönkålen?

Tack för ditt trevliga lilla "resereportage" och för att du gjort dig mödan att lägga upp bilder. Sådant uppskattas.

Idag beslutades det att landskampen mellan Tyskland och Holland som spelas på tisdag trots allt kommer att bli av. Det var ju tal om att ställa in efter det hemska som hände i Paris. Förhoppningsvis sker inget liknande utanför HDI Arena här i Hannover där matchen ska spelas.

Jodå, senapen fanns på skålen med "Bratkartoffeln" som inte syns på bilden.

Schweinsteiger har ännu inte hämtat sig efter fredagen och tackar nu nej till tisdagens match i Hannover precis som flera andra Tyska spelare.
2015-11-16, 19:21
Medlem
Germanofils avatar
Hannover 96 visar återigen intresse för svensken Branimir Hrgota. Vore riktigt kul om "Branne" kom till Hannover tycker jag. Han har helt klart potential men är ute i kylan i Mönchengladbach. Ett lag på undre tabellhalvan som mitt H96 skulle nog passa honom bra. Dessutom behöver "vi" onekligen förstärkning på forwardsidan.

På tal om anfallare i Hannover så tränar numera Charlison Benschop för fullt igen. Han har inte haft någon lyckosam höst men kanske kan han komma igen nu? Skulle i så fall verkligen behövas då varken Erdinc eller Sobiech håller BL-klass.
2015-11-17, 00:28
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Hannover 96 visar återigen intresse för svensken Branimir Hrgota. Vore riktigt kul om "Branne" kom till Hannover tycker jag. Han har helt klart potential men är ute i kylan i Mönchengladbach. Ett lag på undre tabellhalvan som mitt H96 skulle nog passa honom bra. Dessutom behöver "vi" onekligen förstärkning på forwardsidan.

På tal om anfallare i Hannover så tränar numera Charlison Benschop för fullt igen. Han har inte haft någon lyckosam höst men kanske kan han komma igen nu? Skulle i så fall verkligen behövas då varken Erdinc eller Sobiech håller BL-klass.

Håller helt klart med dig om Hrgota. Synd att fördriva tiden på Gladbachs bänk/läktare. Hoppas det sker nåt i Januari och det vore kul om han stannar i BL och då kanske Hannover.
2015-11-17, 00:37
Medlem
tjenaretjenares avatar
Gerald Asamoah blev tyvärr aldrig mer än en tysk version av John Carew.
2015-11-17, 06:37
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Gerald Asamoah blev tyvärr aldrig mer än en tysk version av John Carew.
Ha ha, jo de båda är nog jämförbara. Ingen blommade ut till att bli en superstjärna, men båda hade i det stora hela lyckade karriärer som fotbollsspelare. Knappast något att vara missnöjd över.
2015-11-17, 13:41
Medlem
Lekmands avatar
Citat:

Å andra sidan har Forsberg visat att man kan bli synlig även om man harvar runt Zweite, och Freiburg är in dying need för offensiva spelare. Så hoppas att Hrgota och Hamad kan byta dit För Hamad är det faktiskt faktiskt ett av hans bästa alternativ.

En annan position som är kaos för Freiburg är ytterbackspositionerna. Här har vi en vänsterback och en högerback, och en nivå sämre reserver (som båda är skadade). Nu råkade det bli så att Mudzja kom i en ordentlig formsvacka som förutom uruselt defensivt spel innehåller ett rött kort, ett otroligt självmål och att tappa markering mot ligans sämsta lag så att man tappade poäng. Istället har man spelat Frantz, som är en "allt i allo"-spelare som egentligen behövs i offensiven. Problemet är bara att den andra ytterbacken Günter nu har fått sin första skada i karriären. Så nu har vi en enda halvvettig ersättare där vi egentligen har två tomma platser.
2015-11-17, 19:31
Medlem
Germanofils avatar
Nu ikväll bildar tusentals Hannoveraner en mänsklig ljuskedja utanför stadion för att demonstrera sitt motstånd mot terrorn. Men alldeles kom nyheten av polisen gett order om att landskampen trots inte ska spelas. Någon officiell förklaring till varför finns ännu inte men vi får ju anta att det handlar om bombhot eller liknande.

edit: Nu skriver HAZ att det kommit ett larm om en bomb på/vid arenan.
Senast redigerad av Germanofil 2015-11-17 kl. 19:36.
2015-11-17, 20:24
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Nu ikväll bildar tusentals Hannoveraner en mänsklig ljuskedja utanför stadion för att demonstrera sitt motstånd mot terrorn. Men alldeles kom nyheten av polisen gett order om att landskampen trots inte ska spelas. Någon officiell förklaring till varför finns ännu inte men vi får ju anta att det handlar om bombhot eller liknande.

edit: Nu skriver HAZ att det kommit ett larm om en bomb på/vid arenan.
Angeblich Rettungswagen mit Sprengstoff vor Stadion!

Im Bereich des Stadions in Hannover soll ein so genannter Gefährder gesichtet worden sein, der den Behörden bekannt ist, meldet die „Kreiszeitung“.

Sicherheitskräfte hätte außerdem einen Rettungswagen entdeckt, in dem sich Sprengstoff befunden haben soll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in